جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ایجاد فضای قانونی، مهم‌ترین اولویت در توسعه لیزینگ MSE ها


ایجاد فضای قانونی، مهم‌ترین اولویت در توسعه لیزینگ MSE ها
این که دولت‌ها چگونه می‌توانند لیزینگ MSE (بنگاه‌های کوچک و خرد) را حمایت کنند یک مسالهء اساسی را در بر دارد.
مهم‌ترین نقش دولت‌ها در توسعهء لیزینگ MSE ایجاد اطمینان از وجود یک فضای قانونی و مقرراتی سازنده، مفید و مناسب است‌.
این امر در عمل معنی زیر را دربر دارد :
ـ داشتن یک چارچوب قانونی برای لیزینگ به گونه‌ای که بر اساس آن لیزینگ متفاوت از سایر شکل‌های تامین مالی تعریف و به رسمیت شناخته شود‌. این موضوع به ویژه برای شفافیت مقوله مالکیت دارایی و همچنین مباحث مربوط به تعیین مالیات مصداق دارد‌.
ـ داشتن چارچوب مقرراتی مناسب برای شرکت‌های لیزینگ، به ویژه شرکت‌هایی که سپرده می‌گیرند‌. ‌این گونه شرکت‌ها در مقایسه با یک تولید‌کنندهء بیسکویت دلیل بیش‌تری برای قاعده‌مند بودن ندارند اما شرکت‌هایی که سپرده دریافت می‌کنند، نیاز به نظارتی بسیار دقیق‌تر همانند نظارت بانکی خواهند داشت.
● سازمان‌های کمک‌کننده چگونه می‌توانند لیزینگ MSE را حمایت کنند؟
حمایت سازمان‌های کمک‌کننده از لیزینگ به طرق مختلف امکان‌پذیر است که نمونه‌هایی از آن در زیر ارایه شده است.
▪ کارشناسی فنی در مورد لیزینگ:
بخش‌های توسعه اقتصادی، زمان زیادی صرف چگونگی ارایه تامین مالی خرد کرده است و اما در مورد لیزینگ نیازی نیست بررسی‌های زیادی صورت بگیرد، زیرا بسیاری از راهکارها و تکنیک‌های به کار گرفته شده در مقیاس‌ بزرگ‌تر، می‌تواند به همان ترتیب برای لیزینگ MSE کاربرد داشته باشد‌. در حال حاضر افراد آموزش‌دیده‌ وجود دارند و سازمان‌هایی که می‌خواهند لیزینگ انجام دهند، می‌توانند از کارشناسان موجود بهره بگیرند.
▪ ارایهء کمک به منظور ظرفیت‌سازی:
برخی شرکت‌های لیزینگ که در حال حاضر در مقیاس‌های بالا عملیات لیزینگ انجام می‌دهند، ممکن است علاقه‌مند باشند کار خود را به لیزینگ MSE تسری دهند‌. مبالغ متوسط کمک فنی می‌تواند برای ظرفیت‌سازی به آنان کمک کند تا در کار خود تغییر ایجاد کنند‌. علاوه بر این، کمک هزینه می‌تواند انگیزهء بیش‌تری برای تامین وام بعدی در صورت موفقیت ایجاد کند.
▪ تامین منابع عمده‌فروشی :(wholesale)
در برخی کشورها دسترسی محدود به منابع بخش بانکی امکان‌پذیر است اما به ندرت وام‌هایی با سررسیدهای متناسب با دورهء اجاره در دسترس است‌. سازمان‌های کمک‌کننده می‌توانند به طور مطلوب وام‌های میان مدتی برای شرکت‌های لیزینگ فراهم کنند‌. در صورت امکان این وام‌ها می‌تواند به پول رایج محلی باشد.
▪ آگاهی:
MSE سازمان‌های کمک‌کننده نیازی به احساس محدودیت از طرف عرضهء بازار لیزینگ ندارند‌. SDC در تلاش برای افزایش تقاضا برای لیزینگ از سوی MSE با حمایت «انجمن لیزینگ پاکستان» تلاش‌هایی برای توسعه و اشاعهء برنامه‌های آگاه‌کننده و آموزش منافع لیزینگ برای MSE ها انجام داده است‌.
ایجاد ارتباط با موسسات تامین مالی خرد بسیاری از موسسات تامین مالی خرد می‌توانند از قابلیت لیزینگ در ارایهء حداکثر خدمات موجود خود به SME ها، به ویژه آن دسته از وام‌گیرندگانی که در یک سیستم وام گروهی آموزش دیده‌اند، بهره‌مند شوند.
● ‌چرا لیزینگ MSE مورد توجه خاص است؟
لیزینگ برای مستاجران بالقوه مزایایی به شرح زیر دارد :
▪ دسترسی :(Availability)
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تامین مالی‌بانکی بلندمدت و میان‌مدت به راحتی در دسترس MSE ها نیست‌. از این رو، لیزینگ این خلاء را پر می‌کند.
▪ سادگی :(Simplicity)
در لیزینگ مستاجر ملزم به فراهم‌ کردن سوابق مالی طولانی و مبسوط نیست‌. همچنین تامین وثیقه‌های پیچیده مثل رهن زمین یا ساختمان ضرورتی ندارد.
هزینهء لیزینگ با هزینهء معاملاتی اندک که ناشی از روش‌های ساده و سریع است، مشخص می‌شود‌. در مقایسه با روش‌های وقت‌گیر و حضور در نشست‌‌های گروهی که در بیش‌تر موسسات تامین مالی خرد اجباری است و همچنین هزینه‌های دسترسی (مسافرت به شهرها) و هزینه‌های فساد و ارتشای مالی در اخذ وام از بانک‌های تجاری، مراحل کار در لیزینگ بسیار ساده و مطلوب است‌. اگر چه نرخ بهرهء لیزینگ به ظاهر بالاتر از وام‌هایی است که بانک‌های تجاری می‌دهند اما تقریبا کم تر از نرخ بهرهء موسسات مالی خرد است.
▪ تخفیف مالیاتی:
در کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای ثروتمند، مالیات اهمیت کم‌تری دارد‌. مستاجرها می‌توانند در مقایسه با ذخیرهء استهلاک یا هزینهء بهره وام‌های بانکی، اقساط کامل اجاره را از درآمد قبل از مالیات کسر کنند‌. در برخی کشورها مزایای مالیات بر ارزش افزوده (VAT) نیز وجود دارد‌. گارالدو برخی از مزایای لیزینگ برای موجرها عبارتند از:
- تضمین بیشترکه ناشی از خرید دارایی توسط موجر است و در نتیجه احتمال انحراف وجوه ازمیان می‌رود.
- هزینهء کم‌تر ارزیابی و تشکیل پرونده در مقایسه با اعطای وام ‌در بانک‌های تجاری.
- سود بیش‌تر که ناشی از امکان استفادهء موجر از صرفه‌جویی مالیاتی حاصل از استهلاک دارایی است.
- از آن جایی که شرکت‌های لیزینگ سپرده‌گذاری نمی‌کنند، در مقایسه با بانک‌ها مشمول مقررات کم‌تری هستند.
- پس گرفتن دارایی در لیزینگ در مقایسه با وام بانکی ساده‌تر است.
منبع: سایت لیزینگ صنعت و معدن همراه با تلخیص
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید