پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


جن و پری در نیویورک


جن و پری در نیویورک
▪ طلسم شده ENCHANTED
▪ کارگردان؛ کوین لیما
▪ نویسنده؛ بیل کلی
▪ بازیگران؛ ایمی آدامز، پاتریک دمپسی، جیمز مارسدن، سوزان ساراندون، تیموتی اسپال
▪ مدیر فیلمبرداری؛ دان برجس
▪ موسیقی؛ آلن منکن، استیفن شوارتز
▪ ژانر؛ ماجرایی، کمدی، خانوادگی، فانتزی
▪ ۱۰۷ دقیقه
هالیوود به سنت هایش پایبند است؛ هر سال با فرارسیدن هالووین موج فیلم های ترسناک هالووینی پرده سینماها را تسخیر می کنند. همین طور که با بارش اولین برف زمستانی و رسیدن به هفته های آخر سال و حال و هوای کریسمس دوز افسانه و فانتزی و جن و پری سینما ها بالا می رود.
«افسون شده» به کارگردانی «کوین لیما» ترکیبی از فیلم و انیمیشن است که این روزها خوش بر پرده نشسته و با استقبال همزمان تماشاگران و منتقدان روبه رو شده است.
به نظر می رسد افسون داستان های سیندرلایی هنوز می تواند تماشاگران انبوه را به خود جلب کند هرچند نحوه استفاده هر استودیو از عناصر سیندرلایی متفاوت است.
مثلاً به نظر برخی از منتقدان شرکت دریم ورکز در کارتون هایش از عناصر داستان های جن و پری سوءاستفاده می کند یا همان الگوهای کهنه را بدون هیچ نوآوری و خلاقیتی تکرار می کند. اما شرکت دیزنی سعی می کند، حتی اگر به الگوی تکراری می پردازد آن را مزین به تغییراتی نوآورانه کند. یک تمهید دیگر هم این است که داستان را به فضای زندگی معاصر بیاورند؛ یعنی همین اتفاقی که در افسون شده روی داده است. افسون شده را در ادامه کارتون های کلاسیک دیزنی همچون سفیدبرفی و هفت کوتوله و زیبای خفته دانسته اند.
اما این بار داستان کلاسیک دیزنی را در نیویورک معاصر دنبال می کنیم. ایمی آدامز در نقش گیزله شاهزاده خانمی است در جهان قصه ها که در کلبه یی زندگی می کند و با حیوانات زبان بسته آواز می خواند و همچون همه دختران این کارتون ها منتظر روزی است که شاهزاده رویاهایش را ببیند.
شاهزاده ادوارد همان مرد رویاهاست که سر راهش سبز می شود. جوانی مودب و جذاب که از اتفاق فرزندخوانده جادوگری بدجنس به نام ملکه ناریسا (با بازی سوزان ساراندون) است.
آنها همدیگر را می بینند، ناگهان عاشق هم می شوند و تصمیم می گیرند روز بعد ازدواج کنند اما مشکل اینجاست که نامادری جادوگر به کسی اجازه نمی دهد جایش را بگیرد.
برای همین او گیزله را به چاهی می اندازد که به جهان ما راه دارد. در جهان واقعیت شاهزاده خانم با مردی به نام رابرت آشنا می شود. یک وکیل طلاق که خودش هم از همسرش جدا شده و حالا سعی می کند تنها دخترش را خودش بزرگ کند. در همان حالی که شاهزاده خانم منتظر شاهزاده ادوارد است که بیاید و نجاتش دهد، رابطه یی عاطفی میان او و رابرت و دخترش شکل می گیرد.
رابرت چیزهایی درباره آشنا شدن با مردها یاد شاهزاده خانم می دهد و در عوض شاهزاده خانم هم جنبه های مثبت عشق را به او می آموزد. شاهزاده خانم سعی می کند دیدگاهش را نسبت به زندگی و عشق تغییر دهد.
مشخص است که افسون شده تلاشی است برای هجو کردن این ژانر اما نه هجویه یی به سبک کارتون های دریم ورکز که گاه تنها تقلیدی هستند از الگوهای کلاسیک. آن طور که از نظرات تماشاگران برمی آید، عناصر قصه های پریان به طرزی بامزه و جذاب به کار رفته اند.
تداخل صحنه های فیلم و انیمیشن با هم به خوبی صورت گرفته اند و توی چشم نمی زنند. امی آدامز در نقش شاهزاده خانمی که در نیویورک گم شده است بسیار خوب ظاهر شده و بیشتر بار جذابیت فیلم بر دوش اوست. از الان می شود زمزمه هایی درباره اسکار گرفتن برای این نقش شنید. سوزان ساراندون هم شخصیت جادوگر بدجنس را با مهارت زندگی بخشیده است.
جالب اینجا است که منتقدان درباره این فیلم انگار به توافقی دسته جمعی رسیده اند. بیشتر منتقدان از فیلم تعریف کرده اند و در نقدهایشان اشاراتی به خاطرات خوشی که با کارتون های کلاسیک دیزنی داشته اند اشاره کرده اند. این فیلم خاطرات کلاسیک های دیزنی را زنده کرده است.
راجر ایبرت می گوید؛ «افسون شده کمدی موزیکالی است که دل آدم را می برد؛ فیلمی که از پله های امید تا چاله واقعیت را به آرامی و نرمی طی می کند.» جیمز براردینلی هم می نویسد؛ «افسون شده عنوان «فیلم خانوادگی» را به دست می آورد، به لطف توانایی اش در شیفته کردن بزرگسالان و کودکان» اما یکی از منتقدان هم در انتقاد از فیلم به طنز نوشته بود؛ «مضمونی مبتکرانه با طرحی کسل کننده همراه شده است. بچه های ۹ ساله تان را با خود به سینما ببرید،»
سیدحسام فروزان
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید