جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چیدل را برای اسکار دست‌کم نگیرید


چیدل را برای اسکار دست‌کم نگیرید
وقتی پای اسکار به میان می‌آید، دان چیدل با مشکل زمان‌بندی مواجه می‌شود.
اولین و تنها باری که او نامزد اسکار شد سال ۲۰۰۵ برای فیلم «هتل رواندا» بود که به موضوع نسل‌کشی می‌پردازد. او در این فیلم نقش یک مدیر هتل را بازی می‌کند که با پناه دادن به هزاران رواندایی جان آنها را نجات می‌دهد. اما چیدل اسکار بهترین بازیگر مرد را به جمی فاکس باخت که برای بازی در فیلم زندگینامه‌ای «ری» نامزد شده بود، فیلمی که به اندازه «هتل رواندا» خوب بود.
اگر «هتل رواندا» یک سال زودتر یا یک سال دیرتر روی پرده رفته بود، چیدل حتما اسکار را به خانه می‌برد، اما او در برابر جمی فاکس که واقعا استحقاق این جایزه را داشت و نیز فیلم «ری» که به واسطه تبلیغات پرهزینه‌اش به فیلمی ماندگار تبدیل شد، شانس بسیار کمی داشت.
تاریخ امسال هم تکرار می‌شود اما به دلایلی دیگر.از همین حالا حرف و حدیث‌های زیادی در مورد اسکار بردن چیدل برای بازی در فیلم «با من حرف بزن» وجود دارد.
این فیلم که برداشتی آزاد از زندگی تبهکاری واقعی به نام گرین است که دنیای جرم و جنایت را رها می‌کند و یکی از مجریان مطرح برنامه‌های طنز رادیو می‌شود و به‌عنوان یک فعال اجتماعی احترام دیگران به خود را جلب می‌کند. اما اتفاقی عجیب روی داد.
کمپانی «فاکس» این فیلم را در آمریکا تنها در ۱۹۶ سینما پخش کرد که این مایه تاسف است، زیرا تعداد زیادی از منتقدان که فیلم را دیده‌اند آن را بهترین شانس چیدل برای اسکار از زمان بازی در فیلم «رواندا» می‌دانند.
بازی عالی او در این فیلم باعث شده حتی حضور همبازی‌هایش بیشتر جلوه کند، به‌خصوص تاراجی پی. هنسن در نقش ورنل، نامزد گرین و چیوتل اجیوفور در نقش رئیس و همکار او دوی هیوز.
چیدل بازیگری است که بسیار به نقش خود نزدیک می‌شود، بنابراین اصلا احساس نمی‌کنید او درحال بازی کردن است.
ضمنا او تهیه‌کننده اجرایی «با من حرف بزن» نیز هست. گرین آدمی دمدمی مزاج بود که بالاخره شیاطین درونش او را به بهترین جاها رساند. او مردی بااراده بود که هیچگاه گذشته‌اش را فراموش نکرد، مردی که حتی وقتی مخاطبانش از گذشته او مطلع شدند، از پا درنیامد. او از حد و حدود خود به‌عنوان یک انسان و یک ستاره آگاه بود.
تماشاگر چیدل را در تمام صحنه‌های فیلم باور می‌کند، اتفاقی که در فیلم‌های کم‌بودجه زندگینامه‌ای به ندرت رخ می‌دهد.
او بعدی جدید به شخصیت گرین می‌دهد و به همین دلیل نامش باید در میان نامزدهای اسکار امسال قرار بگیرد.پخش محدود در زمان انتخاب نامزدهای اسکار به منزله «بوسه مرگ» است زیرا فقط می‌توان امید داشت فیلم را تعداد اندکی از هیات انتخابی فیلم‌ها دیده باشند. ضمن اینکه به ندرت پیش می‌آید منتقدان به طور چشمگیر حمایت کنند.
آنها بیشتر تحت تاثیر نقش‌آفرینی‌ها در فیلم‌هایی قرار می‌گیرند که در بیش از ۲۰۰ سینما روی پرده رفته باشند.زمان‌بندی می‌تواند شانس اسکار شما را نابود کند.
با این حال اگر کسی بخواهد ضد جریان آب شنا کند، آن فرد چیدل است، یکی از محترم‌ترین افراد نسل خود و از آنجا که در بسیاری از نظرسنجی‌‌ها، چیدل مستحق دومین نامزدی اسکار شناخته شده، باید امیدوار بود هیات انتخابی او را ببینند و چیدل مجبور نشود بعدها برای بازی در فیلمی پرهزینه و برای نقشی کم مایه‌ نامزد اسکار شود.
مترجم: حسین عیدی‌زاده
منبع: نیوزویک، ۲۶ نوامبر
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید