جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

شبکه هوشمند؛‌ شبکه‌ای با چندین کاربرد


شبکه هوشمند؛‌ شبکه‌ای با چندین کاربرد
محل کار روز‌های زوج شما با روز‌های فرد متفاوت است؛ تازه روز‌های فرد هم صبح یک‌جایی و بعد ‌‌از ‌ظهر جای دیگر.
شماره منزل را هم که به مجموع این شماره‌ها اضافه کنیم تازه به دردسر کسانی پی می‌بریم که با شما کار دارند و باید با یکی از ۸-۷ شماره شما تماس بگیرند.
شاید همه‌گیر شدن تلفن همراه تا‌حدی این مشکل را از میان برده باشد اما هنوز هم هستند افرادی که به دلایلی چون هزینه بالا‌تر همراه، استفاده از تلفن ثابت را ترجیح می‌دهند و شماره تلفن همراهشان را در اختیار همه قرار نمی‌دهند.
در مواردی از این دست، استفاده از سرویس شماره اختصاصی (Personal number service) شبکه هوشمند بهترین راهکار است. متقاضی این سرویس با دریافت یک شماره از شبکه هوشمند از امکانات یک خط تلفن با قابلیت‌های بیشتری برخوردار می‌شود.
مهندس محسنی ‌نسب -‌رئیس اداره پشتیبانی فنی سوئیچ مخابرات استان تهران‌- در گفت‌وگو با همشهری، مزایای استفاده از این سرویس را تشریح می‌کند: مزیت عمده این سرویس در دسترس‌بودن اشخاص، مشابه تلفن همراه با هزینه‌های بسیار نازل‌تر است.
به گفته وی مشترک این سرویس می‌تواند فقط یک شماره ۱۰ رقمی از شبکه هوشمند را در اختیار تماس‌گیرندگان قرار دهد و در هر لحظه و در هر مکان شماره تلفن آن لحظه‌اش را به شبکه هوشمند معرفی کند
بعد از آن تماس‌گیرندگان با شماره شبکه هوشمند به تلفن‌های معرفی‌شده هدایت می‌شوند. اشخاصی که شماره تلفن‌های متعدد (محل کار، منزل و ...) دارند، یا کسانی که مکان ثابتی را در اختیار ندارند (مستاجرین، بازرگانان، دانشجویان و ...) می‌توانند عمده‌ترین کاربران این سرویس باشند.
اما سابقه ارائه این سرویس در ایران به ۲ سال پیش بازمی‌گردد: ۲۷اردیبهشت سال ۸۲ برای اولین بار در ایران سرویس هوشمند از سوی مخابرات استان تهران ارائه شد و در حال حاضر بعضی استان‌های دیگر مانند هرمزگان هم تجهیزات مربوط را خریداری کرده‌اند.
محسنی‌نسب با این توضیحات ادامه می‌دهد: شبکه هوشمند کشوری شرکت مخابرات ایران از چند ماه پیش فعال شده اما برای ارائه سرویس به مشترکان نیازمند هماهنگی‌های خاص بین استان‌هاست.
● شبکه مجازی با سوئیچ با‌هوش
سرویس هوشمند در واقع یک واسط بین سرویس‌های ثابت مخابرات و مشترکان است.
رئیس اداره پشتیبانی فنی سوئیچ با بیان اینکه سرویس هوشمند بر روی خطوط ثابت افزوده می‌شود، در مورد خصوصیات فنی این شبکه می‌گوید: « مشترکان با مرکز سوئیچ مخابرات در تماس هستند. با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه این مرکز سوئیچ هوشمند می‌شود».
به این ترتیب شبکه‌ای مجازی ایجاد می‌شود که ما آن را با نام شبکه هوشمند می‌شناسیم.
این شبکه با استفاده از تعدادی نامبرینگ مجازی این امکان را دارد که راهیابی‌های خاصی در شبکه مخابرات انجام دهد و مشترکان شبکه هوشمند را از امکاناتی چون شماره فراگیر، مشاوره تلفنی، نظرسنجی تلفنی، انتقال شماره و ... بهره‌مند می‌کند.
وجود چنین سیستم‌هایی بدون شک گامی بزرگ برای رسیدن به هدف دولت الکترونیک است. سرویس‌های شبکه هوشمند که در حال حاضر از سوی شرکت مخابرات ارائه می‌شوند، گستره وسیعی دارند که خلاصه‌ای از کاربرد آنها را می‌بینید:
ـ کارت اعتباری (Prepaid Service): این سرویس امکان برقراری ارتباط مشترک با مقاصد مختلف شهری، بین شهری و تلفن همراه را از طریق خریداری کارت مکالمه اعتباری میسر می‌سازد.
مشترک این سرویس برای مکالمه باید کد دسترسی مندرج روی کارت، شماره کارت و رمز عبور خود را وارد کند تا با مقصد ارتباط برقرار کنند.
به گفته محسنی‌نسب ، کیفیت مطلوب ارتباط برقرار شده یکی از مهم‌ترین مزایای این سرویس است.
ـ مکالمه رایگان (Free Phone): مشترک این سرویس می‌پذیرد که هزینه مکالمات دریافتی به عهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاری و خدماتی که فعالیت آنان براساس دریافت سفارش از مشتریان است، می‌توانند از مزایای این سرویس بهره‌مند شوند.
دارنده این سرویس با اعلام تنها یک شماره از شبکه هوشمند، می‌تواند کلیه مکالمات خود را دریافت کند زیرا در صورت اشغال یک خط، مکالمات به خطوط دیگر غیراشغال منتقل و هدایت می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این سرویس، اعمال کنترل و نظارت روی تعداد تماس‌هاست.
ـ شبکه خصوصی مجازی (Virtual private network): امکان اعمال مدیریت بر کلیه شماره تلفن‌های پراکنده و متعدد یک شرکت که در مجتمع‌های مختلف قرار گرفته‌اند، با این سرویس فراهم می‌شود.
مشترکین این سرویس که تشکیل یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) را داده‌اند، شماره داخلی مختص خود را دارند.
از جمله قابلیت‌های این سرویس، امکان برقراری مکالمه بین مشترکین یک VPN و نیز مشترکین خارج از VPN و همچنین مدیریت بر تعداد مکالمات ورودی و خروجی است. در این سرویس می‌توان هزینه مکالمه را از مشترک یا حساب خاصی کسر کرد.
ـ شماره فراگیر (Universal Access Number): شرکت‌ها ، مؤسسه‌ها، سازمان‌ها و واحدهای صنفی که دفاتر و شعبه‌های متعدد دارند، از عمده‌ترین کاربران این سرویس هستند.
موسسه دارنده این سرویس، تنها یک شماره از شبکه هوشمند را به اطلاع مشتریان خود می‌رساند ولی شبکه IN ، ارتباط مشتری را با شعبه‌ای از شرکت که نزدیک‌ترین فاصله را با او دارد، برقرار می‌کند.
صرفه‌جویی در هزینه‌های گزاف تبلیغات و سهولت به‌خاطرسپاری یک شماره، به جای شماره‌های متعدد و امکان ارتباط در محدوده‌های خاص زمانی از دیگر مزایای این سرویس است.
ـ مشاوره تلفنی (Premium Rate): استفاده از خدمات مشاوره‌ای متخصصین در زمینه‌های مختلف (حقوقی، پزشکی، فنی و...) با پرداخت هزینه مشاوره از طریق این سرویس انجام می‌شود.
امکان ارتباط با اینترنت در هر زمان بدون نیاز به تهیه کارت‌های مختلف و رمز عبور، دسترسی به اطلاعات و اخبار مربوط به سازمان‌ها نظیر هواشناسی، هواپیمایی، اخبار ورزشی و ... از دیگر قابلیت‌های این سرویس است.
ـ نظرسنجی تلفنی (Televoting): با استفاده از این سرویس، سازمان‌های تجاری و موسسات عمومی می‌توانند از نظرهای مشتریان خود در زمینه خدمات ارائه‌شده آگاهی پیدا کنند.
در این سرویس، استفاده‌کننده با یک شماره خاص تماس گرفته و انتخابش را به‌وسیله صدا یا صفحه کلید اعلام می‌کند. پیش‌بینی نتایج مسابقه‌های ورزشی و نیز ثبت‌نام از متقاضیان شرکت در مسابقه‌ها و سرگرمی‌های صدا و سیما، از کاربردهای دیگر سرویس نظرسنجی تلفنی است.
از قابلیت‌های این سرویس می‌توان به تعیین مدت زمان اعتبار نظرسنجی و کنترل تعداد تماس اشاره کرد.
ـ انتقال شماره (Number Portability): مشترک این سرویس می‌تواند در صورت تغییر محل جغرافیایی و به تبع آن تغییر شماره تلفن خود، ضمن اعلام شماره جدید، تمامی تماس‌های شماره قبلی را به سمت شماره تلفن جدید هدایت کند. در نتیجه، شرکت‌ها یا سازمان‌ها می‌توانند علی‌رغم تغییر مکان خود، مشتریان قبلی را حفظ کنند.
ـ پست صوتی (Unified Messaging Service): دارنده این سرویس، این امکان را می‌یابد در زمانی که شرایط پاسخگویی ندارد، مکالمات را به‌صورت پیام دریافت کند و در فرصت مناسب به پیام‌ها گوش دهد.
ارتباط این سرویس به دوگونه است: قراردادن پیام و برداشتن پیام. در هر دو حالت، می‌توان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با سیستم ارتباط برقرار کرد.
به گفته محسنی‌نسب، این تنها سرویس از شبکه هوشمند است که تاکنون با استقبال چندانی مواجه نشده است و به صورت رایگان ارائه می‌شود.
موجود بودن پیغام‌گیر روی گوشی‌های تلفن شاید دلیل استقبال نکردن باشد، اما این سرویس علاوه بر ۴ نوع امکان دسترسی مذکور، امکانات دیگری از جمله اطلاع به مشترک مبنی بر برداشتن پیام، ارتباط با سیستم از طریق IP و انتقال پیام به E-mail مشترک را نیز ارائه می‌دهد.
این سرویس‌ها اکنون از سوی مخابرات ارائه می‌شوند. برخورداری از این امکانات هم روش ساده‌ای دارد؛ به نزدیک‌ترین مرکز مخابراتی مراجعه کنید و با تکمیل فرم درخواست مربوطه و البته تقبل هزینه آن، به مشترکان هوشمند مخابرات بپیوندید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید