پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


اجرا Rendition


اجرا   Rendition
▪ کارگردان: گوین هود.
▪ فیلمنامه: کلی شین.
▪ موسیقی: پل هپکر، مارک کیلیان.
▪ مدیر فیلمبرداری: دیون ببه.
▪ تدوین: مگان گیل.
▪ طراح صحنه: بری رابیسون.
▪ بازیگران: عمر متوالی[انور الابراهیمی]، ریس ویترسپون[ایزابلا فیلدز-الابراهیمی]، جک جایلنهال[داگلاس فریمن]، پیتر سارسگارد[الن اسمیت]، آلن آرکین[سناتور هاوکینز]، مریل استریپ[کورین ویتمن]، ایگال نائور[عباسی فاوال]، محمد خائوس[خالد]، زینب ئوکاش[فاطمه فاوال].
▪ ١٢٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا، آفریقای جنوبی.
▪ برنده جایزه بهترین فیلم داستانی از جشنواره میل ولی.
▪ ژانر: درام، مهیج.
پس از ناپدید شدن انور الابراهیمی هنگام پرواز از آفریقای جنوبی به واشنگتن، همسر آمریکایی تبارش ایزابلا فیلدز شروع به جستجو برای یافتن وی می کند. همزمان داگلاس فریمن مامور اطلاعاتی نیز که برای تحقیق در زمینه فعالیت های تروریستی به مصر رفته، بعد از نجات یافتن از یک بمب گذاری انتحاری، مامور نظارت در بازجویی یکی از مظنونین توسط پلیس مصر می شود.
این مظنون کسی نیست جز انور الابراهیمی که پس از بازداشت در فرودگاه واشنگتن، به زندانی در خارج از آمریکا منتقل و سپس به سازمان اطلاعات مصر تحویل داده شده است. داگلاس ناظر بازجویی از الابراهیمی توسط عباسی فاوال می شود. به موازات این کار، ایزابلا نیز از دوستی قدیمی به نام آلن اسمیت - که در دفتر سناتور هاوکینز کار می کند- کمک می خواهد. تحقیقات اسمیت ثابت می کند که انور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به خارج از آمریکا منتقل شده است. از سوی دیگر عباسی فاوال نیز در جستجوی دخترش فاطمه است که مدتی پیش بی خبر خانه را ترک کرده است و به زودی راه همه این افراد ناخواسته با همدیگر تلاقی می کند...
● چرا باید دید؟
گوین هود متولد ١٩٦٣ با فیلم قبلی اش زاتسی[برنده اسکار بهترین فیلم خارجی] شناخته شد. وکیل سابق که پس از تحصیل سینما در دانشگاه کالیفرنیا به فیلمسازی روی آورد و از سال ١٩٩٨ با فیلم مغازه دار شروع به کارگردانی کرد. هر چند مغازه دار و فیلم های بعدی او یک آدم منطقی[١٩٩٩]، در صحرا و میان طبیعت وحشی[٢٠٠١] موفق به کسب جوایزی مهم و با ارزش از جشنواره های بین المللی شدند، اما نمایش زاتسی[تبهکار] شهرت جهانی را نصیب او کرد. فیلمی بر اساس داستانی از آتول فوگارد که به چند روز از زندگی تبهکاری جوان در ژوهانسبورگ می پرداخت.
بنابراین انتخاب داستانی درباره تروریسم بنیادگراین مسلمان برای دستمایه اولین فیلم آمریکایی اش کمی دور از ذهن بود. با این حال هود تلاش کرده تا قصه را به شکل دلخواه خود-چه از نظر بصری و چه از جهت مضمونی- روایت کند. هدف وی بیشتر سرزنش کسانی است که داعیه مبارزه با تروریسم را دارند و در این راه حاضر به زیر پا گذاشتن تمامی اصول انسانی و دموکراتیک هستند. اجرا یک فیلم ضد بوش و مخالف تفکرهای اوست.
خطر تروریست های مسلمان را به هیچ نمی گیرد، و ترجیح می دهد تا نگاهی از درون نیز به آن بیندازد. سبعیت موجود میان هر دو طرف، به موازات روابط عاطفی چند زوج متعلق به گروه های مخالف و متفاوت از نظر فرهنگی، باعث فروپاشی و بعدها بازسازی اخلاقی شان می شود.
همین امر اجرا را تا حد یک درام عاشقانه پر هیجان با پس زمینه سیاسی تقلیل می دهد، اما فراموش نباید کرد که استادانی چون گاوراس نیز این حیطه را بارها آزموده اند[مثلاً گمشده] و گاه نتایج مثبتی نیز به چنگ آورده اند. شاید بشود کلیدی ترین مسئله اجرا و گوین هود را مذمت شکنجه و کلاً روش های برخورد با رفتار ضد اجتماعی و ضد انسانی دانست.
استدلال های کسانی چون کورین وایتمن که انجام کارهایی چنین کثیف را متضمن ایجاد و حفظ امنیت می دانند، محلی از اعراب ندارد. اگر کمی خوش بینی به خرج بدهیم، می شود اجرا را به عنوان فیلمی صادق علیه سیاست های بوش از هالیوود قبول کرد. در غیر این صورت می توانید آن را به عنوان درامی پر تعلیق از تلاش های یک زن برای رهانیدن شوهر بیگناهش ببینید!
امیر عزّتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید