جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با شما موافقم آقای الهام


با شما موافقم آقای الهام
من با فکر آقای الهام موافقم، باید پرونده آقای موسویان به صورت علنی رسیدگی شود، اما اینکه آقای الهام درخواست محاکمه علنی آقای موسویان را بنمایند، جای بحث حقوقی است. اگر منظور ایشان دادگاه است که نیاز به درخواست آقای الهام نیست، دادگاه علنی است. هرچند متأسفانه دادگاه‌های انقلا‌ب نه اینکه محاکمات را به صورت علنی برگزار نمی‌کنند، بلکه از ابلا‌غ کتبی احکام محکومیت متهمان در بسیاری از موارد هم خودداری می‌نمایند.
حال که پرونده آقای موسویان در دادگاه انقلا‌ب است و سخنگوی دولت خواستار محاکمه علنی شده، شاید تابوشکنی شود و دادگاه‌های انقلا‌ب به اصل علنی بودن محاکمات پایبندی نشان دهند اما متأسفانه منظور آقای الهام، دادگاه محاکماتی آن‌هم راجع به تبلیغ علیه نظام در شعبه دادگاه انقلا‌ب نیست، یا آقای الهام به مناسبت تصدی مشاغل کلیدی متعدد مدتی از قرائت قانون دور افتاده‌اند یا اینکه چون آقای موسویان در تیم آقای الهام نیست به هر صورت باید محاکمه علنی بشود.جناب الهام! تاکنون در دادسرا از دو اتهام جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه به اعتبار نبود ادله برای آقای موسویان قرار منع تعقیب صادر شده است. اگر شما رسیدگی در دادسرا را به صورت علنی خواستارید، ما هم سال‌ها داد می‌زنیم باید رسیدگی برابر اصل ۱۶۵ اساسی در همه جا علنی باشد. اگر قرار است که آقای موسویان در دادسرا هم به صورت علنی محاکمه شود، این خواسته جامعه حقوقی است. کل حقوقدانان منصف همانند آقای الهام موافقند که متهم از بدو دستگیری به صورت علنی محاکمه شود، نه فقط آقای موسویان. هم‌اکنون آقای عمادالدین باقی رئیس انجمن دفاع از زندانیان زندانی است و تحقیق از وی به صورت غیر‌علنی است. همین امروز (‌۷/۹/۸۶‌) چند ساعت دنبال موکلم آقای ... بودم، حتی متوجه نشدم چه مرجعی به اتهام او رسیدگی می‌کند. بله آقای الهام، برابر ماده ۳ قانون حقوق شهروندی - که از طرف ریاست قوه قضاییه به صورت بخشنامه صادر و توسط نمایندگان دوره ششم مجلس به قانون تبدیل شد و خواسته ریاست قوه قضاییه‌ای است که شما وزیر پیشنهادی ایشان به رئیس‌جمهور می‌باشید- وکیل باید همراه متهم باشد و محاکمه نیز علنی برگزار شود. من نیز با شما موافقم که باید محاکمه آقای موسویان (‌البته در مرحله دادسرا عنوان محاکمه به کار نمی‌برند‌) به صورت علنی باشد و این اصل تنها نسبت به آقای موسویان جاری و ساری نشود، بلکه نسبت به همه رعایت گردد. دقیقاً منظور شما از محاکمه علنی آقای موسویان، تحقیق مقدماتی مرحله دادسرا بوده است که همه حقوقدانان با آن موافقند.
مرحله دادگاه اگر مدنظر شماست، که باید بگویم متأسفم به لحاظ مشغله زیاد، فرصت تورق قانون را نداشتید. دادگاه‌های امروز به استناد کیفرخواست صادره به موضوع رسیدگی می‌کنند و اگر قرارمنع تعقیب آقای موسویان مورد موافقت قرار گرفته باشد، که ظاهراً گرفته، والا‌ سخنگوی قوه قضاییه قبل از قطعیت قرار و صدور کیفرخواست از منع تعقیب در دو مورد- جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه - یاد نمی‌کردند. دادگاه در این مرحله حق ندارد به مواردی که درکیفرخواست نیامده است ورود پیدا کند، اگر منظور شما رسیدگی به دو اتهامی است که منع تعقیب صادر‌شده دادگاه حق چنین ورودی را به عنوان تحقیق ندارد، پس شأن نزول دادسرا و کیفرخواست کجا رفته است؟ جناب الهام، دادگاهی که برای آقای موسویان برگزار می‌شود، برابر قانون باید علنی باشد و این توفیقی است که دادگاه‌های انقلا‌ب، حداقل به خاطر رسانه‌ای شدن پرونده آقای موسویان، یا جایگاه آقای موسویان، یا به درخواست شما دادگاه را علنی کنند تا شاید محاکمه دیگر متهمان، خصوصاً فعالا‌ن سیاسی در دادگاه انقلا‌ب من‌بعد علنی باشد و این حق طبیعی از مردم نگرفته نشود.
در این دادگاه فقط به اتهام - تبلیغ علیه نظام - رسیدگی می‌شود و دادگاه نمی‌تواند تفهیم اتهامی غیر از مفاد کیفرخواست علیه آقای موسویان داشته باشد. شما خوب می‌دانید که غیرعلنی بودن تحقیق مقدماتی و نبودن وکیل چه ضرر جبران‌ناپذیری به حقوق حقه متهمان وارد میآورد. شما سال‌ها سخنگوی قوه قضاییه بودید. هم‌اکنون عضو حقوقدان شورای نگهبان هستید و قوانین برای بررسی نهایی نزد شما آورده می‌شوند. وزیر دادگستری و از مقامات ارشد قضایی کشور و مهم‌تر از همه، پست دانشگاهی حکم می‌کند که به عنوان دکترین حقوقی از هم‌اکنون در تلا‌ش باشید تا متهم از بدو دستگیری یا احضار به صورت علنی و با حضور وکیل محاکمه یا از وی تحقیق شود. شما که خوشبختانه موافق ماده ۱۸۷ هستید که علی‌رغم انقضای مدت قانونی خود، من غیرحق با آگهی‌های وقت و بی‌وقت منتشره در روزنامه‌ها، وکیل وابسته به قوه قضاییه وارد جامعه می‌کند حداقل به این وکلا‌ اعتماد داشته باشید و حضور وکیل را اجباری کنید؛ اجباری در مرحله تحقیق مقدماتی، زیرا اصل مرحله تحقیق مقدماتی است و اگر اینگونه بود شما در مورد پرونده آقای موسویان درخواست محاکمه علنی نمی‌کردید.
نعمت احمدی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید