جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دندان های آبی برای یک هدست


دندان های آبی برای یک هدست
امروزه تعداد روشهای اتصال بدون سیم نسبت به راه های قدیمی اتصال کابلی افزایش یافته است
a ۸۰۲.۱۱ وb ۸۰۲.۱۱ و Fi Wi-،GPRS،IRDA و دندان آبی فقط برخی از روش های متداول جهت برقراری ارتباط بدون سیم میان وسا یل گوناگو نند. در این نوشتار قصد داریم ضمن توضیح تفاوتهای میان روش های ارتباطی بدون سیم خوانندگان گرامی را با کارایی های فناوری دندان آبی بیشتر آشنا نموده و کمک کنیم تا بهترین انتخاب را از میان هدست های موجود دندان آبی برای تلفن همراه خود برگزینید.
● دندان آبی (bluetooth)چیست؟
دندان آبی نوع خیلی ساده ای از شبکه بدون سیم است که می تواند ارتباط حداکثر ۸ دستگاه مختلف (مجهز به این سامانه) را دریک شبکه محدود برقرار نماید. در عمل فضای کوچکی را می توان بوسیله این دستگاه ها پوشش داد چرا که اساساً این سامانه جهت مصارف و کاربرد شبکه های شخصی خصوصی طراحی واجرا شده است. محدودیت برد این سامانه به کاربر کمک می کند تا فقط در محدوده فضای خانه ویا دفتر کار خود از این روش (به شکل مطمئن و ایمن) استفاده نموده وامواج مربوطه فراتر از آن ارسال نگردند. کسی هم خواهان شنیده شدن ویا سوء استفاده دیگران از شبکه خصوصی ارتباطی خود نیست. سامانه دندان آبی علاوه بر آنچه اغلب تصور می شود قادر است گستره وسیعی از تجهیزات کاربردی را به هم متصل نماید. چنانچه علاوه بر رایانه های شخصی حتی گوشی هایی (هدفون ها) که جهت شنیدن موسیقی و....به کار می روند از این طریق می توانند بدون نیاز به سیم به رایانه شخصی، دستگاه پخش موزیک قابل حمل، تلفن همراه و یا رایانه های جیبی کاربران متصل شوند.در مورد تلفن ها، در صورتی که تلفن همراه به این سامانه مجهز باشد می توان تلفن را در داخل جیب یا کیف خود رها کرده ولی در زمانی که یک تماس در یافت می شود بدون نیاز به دسترسی به گوشی تماس خود را پا سخ داد. حتی در مواردی که تلفن مجهز به سامانه شماره گیری صوتی باشد می توان بدون لمس وتماس با گوشی (شماره گیری اعداد بوسیله صفحه ارقام گوشی) تماس برقرار کرد واین کار به همان راحتی پاسخ گویی به تماسهای دریافتی است. همچنین محدودیت در برد امواج رادیویی این سامانه که ناشی از توان کم فرستنده آن است یکی از عوامل مؤثر در حفظ سلامتی انسان در برابر قرار گیری در معرض تابش امواج الکترومغناطیسی به ویژه از ناحیه مغز است، به شکلی که در برابر دیگر وسائل همچون تلفن های همراه خطر کمتری خواهد داشت.
● برد امواج دندان آبی:
اغلب دستگاه های دندان آبی در گروه ۲ استاندارد مربوطه عمل می کنند، تجهیزات این گروه همگی با توان بسیار کم(برابر۱ میلی وات یا یک هزارم وات)عمل می کنند، چنانچه بردی حداکثر در حدود ۱۰ متر خواهند داشت. اما به یاد داشته باشیم که در سامانه دندان آ بی محدودیت برد نه تنها نقص به شمار نمی رود بلکه مزیت نیز محسوب می گردد.
● گستره تجهیزات قابل استفاده:
تعداد وسایلی که در عمل با این فناوری سازگارند، محدود ولی رو به افزایش است که در زیر نمونه هایی از آن را نام می بریم: دوربین های دیجیتالی، چاپگرها، پویش گرها، تلفن های همراه، رایانه های جیبی و قابل حمل،گوشی ها و میکروفون ها، گیرنده های مسیر یابی (جی پی اس) و برخی لوازم خانگی.
● Wi-Fi یا دندان آبی، کدام یک بهتر است؟
Wi-Fi هم اکنون جایگزین اصلی برای شبکه های رایج و قدیمی مبتنی بر ارتباط کابلی است، همچنینWi-Fi برد وسیع تری را نسبت به دندان آبی فراهم آورده و از نرخ سرعت بیشتری برای تبادل اطلاعات پشتیبانی می نماید، پس در برخی موارد می تواند از دندان آبی بهتر باشد. اما در حقیقت Wi-Fi و دندان آبی هر یک اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. هدف استاندارد دندان آبی فراهم آ وردن بستر ارتباطی جهت تبادل داده و انتقال محدود آن میان تجهیزات مختلف است. اماWi-Fiتوجه بیشتری را بر روی تبادل اطلاعات با سرعت بیشتر میان رایانه و یک شبکه ارتباطی(مانند اینترنت) معطوف می دارد.از نگاه دیگر توان کم تجهیزات دندان آبی (۱میلی وات) باعث معرف کمترین میزان انرژی (باتری) می گردد. در حالی که توان و برد بیشتر سامانه Wi-Fi در مقابل باعث مصرف بیشتر انرژی باتری و کاهش عمر آن در مقابل تجهیزات دندان آبی می گردد.
● دندان های آبی برای یک هدست
در صورتی که نیازمند ارتباط ساده وغیر مهم با تجهیزات مختلف خود در محدوده محیط منزل یا دفتر کارتان هستید دندان آبی راه حل مناسب این امر و اگر نیازمند پوشش برد بیشتر و پهنای باند وسرعت بالاتری جهت تبادل داده میان رایانه و شبکه محلی خود هستید Wi-Fi انتخاب مناسب تری خواهد بود.
انتخاب مناسب ترین هدست برای تلفن همراه
صنایع مختلف ساخت گوشی و میکروفون های بدون سیم امروزه از روش ها و فنون نوینی جهت طراحی و ساخت هدست های دندان آبی بهره می گیرند،در حالی که نسل های اولیه، چه از نظر ساختار وچه از نظر ظاهر وضعیت مناسبی نداشتند اما هدست های جدید عموماً بهبود بیشتری یافته اند.
هدست های دندان آبی دگر گونی عظیمی را در قیمت ها پدید آورده اند به طوری که حتی برخی از آنها به قیمت کمتر از ۳۰ دلار تا ۳۰۰ دلار ویا بیشتر قابل دسترسی هستند.
● چرا از هدست های دندان آبی استفاده می کنیم؟
ابتدا باید این نکته را متذکر شویم که استفاده از هر نوع هدست علاوه بر سهولت کار ومکالمه با تلفن همراه کمک می کند تا کمتر در معرض تابش تشعشعات مضر تلفن همراه قرار گیرید، اگر چه ضرر این تشعشعات برای مغز هنوز کاملاً قطعی نشده است. در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر اجازه ندارید در هنگام رانندگی گوشی را با دست خود نگاه داشته و مکالمه کنید، از این رو استفاده از هدست در این شرایط مفید خواهد بود. هدست با سیم معمولی عموماً توقعات اغلب مردم را برآورده می سازد اما مسأله این است که در این مدل ها،تلفن به شکلی از سیم هدست آویزان است ممکن است سیم آن دست وپا گیر جلوه کند. اما هنگامی که از فناوری دندان آبی استفاده می کنید، می توانید گوشی خود را داخل کیف، داشبورد ماشین ویا جیب خود قرار داده و همچنان تماس خود را حفظ وبه آن پاسخ دهید. ولی به یاد داشته باشید که زیاد نمی توانید از دور و بر تلفن خود دور شوید، برای مثال ماشین خود را پارک کرده و(در حالی که گوشی خودرا داخل ماشین به جا می گذارید)به سوپر مارکت رفته وخرید نمایید، در چنین حالتی فاصله هدست و گوشی تلفن تان زیاد می شود ودر نتیجه قادر به در یافت ارتباط نخواهید بود.هدست دندان آبی این امکان را می دهد تا علاوه بر تلفن با وسائل دیگری مانند رایانه ها نیز ارتباط برقرار می کنید، برای مثال اگر از رایانه تان برای یک کنفرانس تلفنی استفاده می کنید، می توانید از هدست خود برای مکالمه بهره مند شوید. همچنین اگر از چندین گوشی تلفن مختلف مجهز به فناوری دندان آبی استفاده می نمایید،هدست می تواند به راحتی با همه آنها ارتباط برقرار کند، این ویژگی روند ساخت وطراحی هدست مخصوص برای هر مدل گوشی تلفن را دچار تغییر وتحول اساسی نموده است، در نتیجه ناسازگاری های متداول ناشی از نوع و مدل گوشی ها وسازندگان مختلف از میان رفته است.
● چالش در طراحی
شاید نتوانیم از نظر طراحی و ساختار، مقایسه مناسبی میان هدست های معمولی (با سیم) و هدست های دندان آبی (بدون سیم) به عمل آوریم زیرا تفاوتهایی ناشی از ساختار در این گونه تجهیزات به چشم می خورند، اما در کل می با یست توجه ویژه ای را به وزن این هدست ها مبذول داشت زیرا سبکی و ظرافت بخشی از ویژگی های بر جسته هدست ها هستند. توجه داشته باشید که هدست دندان آبی هرگز نمی تواند به کوچکی و سبکی هدست معمولی (با سیم) باشد چرا که هدست های دندان آبی شامل باتری وتجهیزات الکترونیکی اضافی دیگری نیز هستند. این وزن وحجم اضافی زمانی مشکل آفرین می شود که قرار است برروی گوش ویا سرو صورت قرار گیرد. چنانچه امروزه تمرکز همه سازندگان روی عرضه هدست هایی با طراحی ظریف و کوچک است.
● مشکلات رایج با هدست های دندان آبی
در حالت آرمانی یک هدست دندان آبی می بایست طوری باشد که در هر زمان بتوان به راحتی و به سرعت آن را روی گوش (یا محل مورد نظر) خود نصب نموده و به تماس های رسیده پاسخ داد و حتی یک تماس خروجی بر قرار نمود. هدست های دندان آبی دارای منبع تغذیه باتری هستند که در هر حال یک محدودیت زمانی را تحمیل می نمایند.(بعضاً ۱۰ الی ۱۲ ساعت مکالمه و۲۵تا۲۰۰ ساعت در حالت آماده باش). در حالت آرمانی می بایست زمانی که مکالمه ای ندارید، سامانه ذخیره خودکار انرژی باتری فعال شده و دستگاه را به حالت نیمه خاموش در آورد و هنگام تماس آن را دوباره فعال سازد، بدین روش طول عمر باتری تا حد چشم گیری افزایش خواهد یافت. برد هدست:در حالت نظری همه تجهیزات دندان آبی گروه۲ استاندارد، برای بردی در حدود ۱۰ متر طراحی شده اند،اما این مقدار برد می تواند تحت شرایط مختلف، متغیر باشد.اگر هدست وتلفن بدون وجود مانع میان آن دو و در دید مستقیم یکدیگر باشند، به همان مقدار ۱۰ متر ویا حتی بیشتر برد مفید داریم، اما اگر میان تلفن و هدست آن، موانعی مانند دیوار و.... وجود داشته باشد، باید افت زیاد برد و محدودیت در فاصله را در نظر داشت.بهتر است در عمل جهت به دست آوردن میزان برد مفید در هر محیطی، گوشی و هدست خود را در حالت های مختلف آزمایش کنید.
● عوامل کلیدی در مقایسه هدست ها:
۱) هزینه:
یکی از عوامل مهم و اصلی در مقایسه مدل های گوناگون قیمت آنها است، ا ما به یاد داشته باشید که گران بودن برخی از مدل ها لزوماً بدون دلیل نخواهد بود و حتماً مزایایی نسبت به مدل های ارزان خواهند داشت.
۲) ظاهر شکیل:
سرعت وسهولت نصب برروی گوش وراحتی استفاده از کلیدهای کنترل تعبیه شده روی دستگاه، همچنین راحتی قرار گیری روی گوشی در دراز مدت (مکالمات طولانی) و سهولت استفاده همزمان با عینک وبا استفاده آسان روی هریک از دو گوش چپ یا راست به همراه سبکی وزن آن مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرند
۳) سهولت کاربرد:
لازم است بررسی شود که آیا استفاده از کلیدهای تعبیه شده به راحتی ممکن است؟
آیا تنظیم سطح صدای گوشی به آسانی میسر است؟
آیا قادرید به سرعت هدست را روشن و خاموش نمایید؟
و آیا خدمات پس از فروش مطمئنی برای شما فراهم آ مده است؟
۴) برخی ویژگی های دیگر که بهتر است پیش از خرید مورد بررسی قرار گیرند
عبارت اند از:
▪ طول عمر باتری در حالت مکلالمه وآماده باش چه مقدار است؟
▪ آیا در هنگامی که عمر باتری (شارژ) رو به پایان است (قبل از اتمام کامل آن) متوجه این موضوع خواهید شد یا خیر؟
▪ باتری از چه نوعی است وآیا قابلیت تعویض دارد؟
▪ باتری چگونه شارژ می شود و این عمل چه مدت به طول می انجامد؟
▪ آیا در هنگام اتمام عمل شارژ مجدد باتری، متوجه این امر خواهید شد یا خیر؟
▪ وآیا هدست فوق در مدار داخلی خود مجهز به سامانه کاهنده صداهای مزاحم است یا خیر؟ و در نهایت کیفیت صدای دستگاه (ارسالی ودر یافتی) مطلوب است یا خیر؟
● خلاصه:
رابط های دندان آبی کاربرد های مفید و سهولت استفاده را به ارمغان می آورند، اگر چه هزینه این امر نیز کم نیست. هدست دندان آبی خوب، تنظیم و کاربرد ساده ای خواهد داشت، به طوری که زندگی را سهولت و آسایش بیشتری می بخشد. در پایان توصیه می گردد از اطلاعات ارائه شده در بالا جهت بررسی و انتخاب دقیق تر هدست دندان آبی مناسب قبل از اقدام به خرید استفاده نمایید.
www.developercenter.ir
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید