جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

یک هوادار ایران در کنار طالبانی


یک هوادار ایران در کنار طالبانی
تنها چند ماه بعد از آنکه ابراهیم جعفری در کسوت نخست وزیر دولت انتقالی عراق زمام امور این کشور را در دست گرفت، «عادل عبدالمهدی» وزیر وقت اقتصاد کابینه وی با شرکت در برنامه جنجالی صندلی داغ شبکه بی بی سی، از جعفری به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه تشکیل دولت وحدت ملی عراق و تامین امنیت یاد کرد و گفت با روی کار آمدن جعفری، مذاکرات با کردها و سنی های این کشور برای برپایی این دولت عملاً عقیم مانده است. در آن زمان عادل عبدالمهدی ارشدترین مقامی بود که از میان ائتلاف یکپارچه شیعیان، خواستار کناره گیری او شده بود. این اظهارات آن هم در شرایطی که بسیاری ترجیح می دادند به خاطر اوضاع بحرانی عراق، انتقادات از دولت جعفری را فقط در محافل دوستانه مطرح کنند، از عادل عبدالمهدی چهره یی متفاوت و منتقد دولت ساخت.
عادل عبدالمهدی در سال ۲۰۰۵ به معاون اولی جلال طالبانی رئیس جمهور عراق منصوب شد و تا به همین امروز در این سمت مشغول به کار است. در این میان آنچه که هیچ گاه از خاطره جمعی همه عراقی ها پاک نخواهد شد این است که عبدالمهدی سومین و آخرین کسی بود که حکم نهایی اعدام صدام را با خودنویس اش امضا کرد و اینچنین برگ آخر از زندگی این دیکتاتور را برای همیشه بست.
انتقاد صریح اللهجه عبدالمهدی با روی کار آمدن نوری المالکی همچنان ادامه یافت. در این میان بسیاری از نمایندگان پارلمان عراق نیز با استناد به بندهای موجود در قانون اساسی و با همان اتهام عدم تامین امنیت همه جانبه به حمایت از عبدالمهدی برخاستند و حتی از او خواستند که از این پس عهده دار امور شود؛
مساله یی که این سیاستمدار ۶۵ ساله عراقی تحقق آن را خیلی دور از ذهن نمی پندارد. او حتی گفته؛ جانشینی من به جای مالکی یک کار انقلابی نیست و من برای رسیدن به این پست تلاش نمی کنم، این یک اتفاق خوب در کشور ماست که رهبران عراقی تمایلی به ادامه حضور در مناصب خود پس از پایان دوره معین شده قانونی ندارند، ما پیش از این در عراق شاهد چنین اتفاق های مثبتی نبوده ایم.
عادل عبدالمهدی که همواره گزینه یی مطرح برای احراز سمت نخست وزیری عراق بوده و هست تا پیش از پناهندگی به فرانسه در سال ۱۹۶۹ در احزاب سیاسی عراقی فعالیت داشت و چند سالی است که در مجلس اعلای اسلامی عراق مشغول به فعالیت است.
او فارغ التحصیل رشته اقتصاد و علوم سیاسی است و به دلیل سال ها اقامت در ایران و فرانسه به دو زبان فارسی و فرانسوی آشناست. معاون اول رئیس جمهور عراق همین چند وقت پیش بود که از یک سوءقصد در منطقه المنصور بغداد، جایی که عمده سفارتخانه ها در آنجا است، جان سالم به در برد. اگرچه در این ترور نافرجام به وی هیچ آسیبی وارد نشد اما به گفته پلیس دست کم ۱۰ غیرنظامی کشته شدند.
● عراق، نقطه امن منافقین نیست
عادل عبدالمهدی در خصوص ادامه بقای سیاسی و اجتماعی گروهک منافقین به سرکردگی مسعود رجوی مواضعی همسو با دولت ایران دارد. وی معتقد است عناصر این گروهک نه تنها مردم ایران را به قتل رسانده اند بلکه دامنه جنایات آنها به عراقی ها هم رسیده است و دولت فعلی این کشور باید با تنظیم قانونی فوری، هرچه سریع تر این گروهک را از عراق خارج سازد و جنایتکاران آن را به دست عدالت بسپارد. به گفته عبدالمهدی این گروهک فقط در زمان حکومت صدام می توانست در عراق به فعالیت های ضدانسانی خود ادامه دهد حال با پایان یافتن دوران استبدادی آنها باید از عراق اخراج شوند.
● توسعه روابط
چندی پیش عادل عبدالمهدی در مصاحبه یی اختصاصی با روزنامه فیگارو چاپ فرانسه در پاسخ به سوالی درباره گمانه زنی های موجود مبنی بر احتمال حمله نظامی امریکا به ایران به منظور جلوگیری از توسعه فناوری هسته یی در این کشور گفت؛ ما اجازه نخواهیم داد که دولتی به یک کشور مستقل حمله کند. او همچنین گفته؛ ما از هر تدبیری برای کمک به برقراری صلح در عراق استفاده می کنیم و خواستار توسعه روابط ایران و امریکا هستیم.
عادل عبدالمهدی که ذاتاً شخصیتی ضدجنگ و خونریزی دارد، به سیاست اقتصاد بازار آزاد اعتقاد تام دارد و بر این باور است که خصوصی سازی و جذب سرمایه گذاری خارجی یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی عراق است حال فقط گذشت زمان است که معلوم می کند آیا وی در دستیابی به این اهداف موفق خواهد بود یا خیر؟
آزاده بابایی نژاد
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید