پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

همه پرونده‌ها را باز کنیم


همه پرونده‌ها را باز کنیم
اعلا‌م حکم تبرئه حسین موسویان از سوی سخنگوی قوه قضاییه واکنش‌های متفاوت و متناقضی را در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی سبب شد. هرچند که در ساعات پایانی شب اعلام شد این حکم توسط دادستان تهران نقض و قرار ادامه تعقیب موسویان صادر شده است. از مهم‌ترین واکنش‌‌ها می‌توان به اظهارات رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد در ملا‌قات با ارباب رسانه‌ها در روز چهارشنبه اشاره کرد.
ایشان ضمن تکرار نظرات پیشین خود مبنی بر زیر فشار قرار داشتن قاضی پرونده، درخواست کردند تا پرونده مذکور به رویت ملت ایران برسد. این اظهارات در کنار طرح مجدد مساله دانشگاه آزاد اسلا‌می که به نظر می‌رسید مصرف تبلیغاتی آن برای جریان دولت به پایان رسیده باشد، در کنار طرح وجود استکبار داخلی حوزه شایعات و گمانه‌زنی‌ها را افزایش می‌دهد.
این اظهارات از سوی رئیس قوه مجریه در حالی بر زبان رانده می‌شود که رهبر معظم انقلا‌ب، سال جاری را سال اتحاد ملی و انسجام اسلا‌می نام نهاده‌اند. در این میان نمی‌توان کتمان کرد که علی‌رغم ادعاهای ظاهری برخی مدعیان، مهم‌ترین نقض‌ها و تخلف از خواست رهبری نظام عمدتا توسط کسانی صورت می‌گیرد که هیچ فرد و یا جریانی را در راه رهبری انقلا‌ب نمی‌دانند. از سوی دیگر اظهارات جناب احمدی‌نژاد به نظر ناقض اصل بی‌طرفی و اصل مهم تفکیک قوا محسوب می‌شود. براساس قانون اساسی جمهوری اسلا‌می، اصل تفکیک قوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مواریث بشری در دویست سال گذشته به رسمیت شناخته شده است. حال به نظر می‌رسد چنانچه بنا به ادعای رئیس‌جمهور، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده حسین موسویان، تحت فشارهای پنهان قرار داشته است، ایشان خواسته و یا ناخواسته قاضی و دستگاه قضاییه را تحت فشار مستقیم و آشکار معرفی نموده است. بدیهی است که این عمل با هر بهانه و دستاویزی صورت پذیرفته باشد، نقض استقلا‌ل قوا از یکدیگر محسوب می‌شود.
فرافکنی‌های آشکار در کنار طرح شائبه‌های بلندبالا‌ نه امکان شفافیت را فراهم می‌آورد و نه به حل مشکلا‌ت کشور مدد خواهد رساند. ضمنا به نظر می‌آید دیگر روسای قوای سه‌گانه کشور با این رفتار جناب رئیس‌جمهور چندان موافق نیستند، به‌گونه‌ای که رئیس مجلس شورای اسلا‌می، حدادعادل، در اظهارنظری صریح اعلا‌م نمود، آنهایی که مدعی هستند قاضی پرونده تحت فشار قرار داشته، مدارک خود را ارائه نمایند. در پایان بد نیست به آقای احمدی‌نژاد یادآوری شود که اصل شفافیت، موضوع بسیار متین و مستحسنی است که ملت ایران از آن استقبال می‌کند. چه بسیار پرونده‌هایی که سربسته مانده و هیچگاه به روی ملت بزرگ ایران گشوده نشده است. ایشان می‌تواند در این رابطه دست به سنت‌شکنی زده و به چنین تابوهایی نزدیک شوند و آن را به‌عنوان یک اصل به موارد دیگر نیز تعمیم بدهند. به عنوان مثال بد نیست تا ایشان دستور به انتشار اسناد پرونده مالی شهرداری تهران در دوره مسوولیت خویش نیز بدهند که مورد سوال است. شاید این اقدام شجاعانه فتح بابی برای بازگشایی دیگر پرونده‌های بسته به روی ملت ایران باشد.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید