پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


میراث‌داران و میراث‌خواران ایسنا


میراث‌داران و میراث‌خواران ایسنا
ایسنا نقطه عطف و آغاز دوران جدید رسانه‌ای، دارای <نقش تاسیسی و الگویی>، معرف نسلی جدید و منحصر به فرد از خبرنگاران و نقطه امید برای یافتن <تئوری رسانه‌ای بومی> است. ایسنا با تعریف متفاوت از خبر و خبرگزاری و با پوشش عرصه‌ها و ایده‌های مورد غفلت، به اتکای نیروهای به ظاهر غیر‌حرفه‌ای اما خلا‌ق و بانشاط، معمار عبور از راه‌های نپیموده و گشودن عرصه‌های ناشناخته در حوزه خبر و خبررسانی شناخته می‌شود.
انحصارشکنی، اعتماد‌آفرینی، تعهد به چند‌صدایی، پیشتازی، فراتر از هویت و گفتمان دولتی، نگاه انسانی، شجاعت، همگونی و تواضع با مخاطب، نکته‌سنجی، مناعت طبع سازمانی، بهسازی ادبیات رسانه‌‌ای، ادب و اخلا‌ق خبرنگاری، پاک‌دستی و امتناع از رانت، شفافیت و یک‌رویی، اعتدال‌بخشی، استقلا‌ل تحریری، سرعت و دقت، دفاع از منافع ملی، حرکت در مرزهای دینی و میهنی، اهتمام به آزادی و آگاهی و حقوق انسانی، ایفای مسوولیت در نقش یک نهاد مدنی و ارائه چهره‌ای مدرن از هویت دانشجویی از‌جمله دیگر ویژگی‌هایی است که اصحاب فن برای این خبرگزاری برشمرده‌اند و افتخارآمیز آنکه این همه در دل و سایه ارزش‌های بنیادی انقلا‌ب و نظام جمهوری اسلا‌می حاصل شده است. دامنه دستاوردها و تاثیرگذاری ایسنا تا آن اندازه وسیع و عمیق است که گزافه نیست اگر گفته شود ایسنا، آبروی رسانه‌ای ایران و فرزندان این خانواده سربلند، از برترین نسل رسانه‌‌ای بوده‌ است. تا مدت‌ها این دوران کوتاه هشت‌ساله چون الماس بر تارک رسانه‌های ایران خواهد درخشید و رازهای نهفته در دل این سال‌ها، تحصیلکردگان و دانش‌پژوهان علم ارتباطات، جامعه‌شناسی و سیاست را به تکاپو وا خواهد داشت. این همه به روشنی یادآور می شود که ایسنا با همه فراز و فرودهایش، سرمایه‌ای ملی بوده و از این‌رو صیانت از آن مسوولیتی همگانی است. به لطف خدا و به دست توانای دانشجویان پرمایه و بی‌ادعا، ایسنا از چنان معماری سنجیده و مستحکم و بنای رفیعی برخوردار است که آسیب به آن، چندان آسان نمی‌نماید، گرچه نمی‌توانم اندوه و نگرانی عمیق خود را از دشواری راه پیش‌رو و آنچه بر ایسنای عزیز می‌گذرد، پنهان کنم و این همه تغییرات پیوسته سازمانی، مانع‌تراشی‌ها‌ی فرساینده و تحمیلی در کنار طلبکاری‌های نا‌موجه سیاسی را بی‌تاثیر معرفی کنم.همه باید بدانیم که ایسنا به عنوان سرمایه ملی در معرض داوری همگان قرار داشته و اخذ هر تصمیمی در قبال آن باید منطبق با ارزش‌های یک سرمایه ملی، خواست همگانی و احترام به مخاطبان و فرزندان آن صورت پذیرد. سرگذشت و سرنوشت ایسنا و آنچه در آینده بر این رسانه و فرزندان آن می‌گذرد برای اهل خرد و دلسوزان کشور، آموزه‌‌های فراوان خواهد داشت. سرنوشت ایسنا می‌تواند رموز ماندگاری یا نیستی سرمایه‌های گذشته را واگو کرده و پاسخی روشن به این پرسش مهم باشد که <ما با سرمایه‌هایمان چه کرده و چه می‌کنیم؟>
ایسنا در آینده در معرض امتحان و داوری بزرگی است و آن دوراهی وفاداری به فلسفه وجودی و یا خدای‌ناکرده عبور از آن و در نتیجه از دست دادن اعتماد عمومی به عنوان اصلی‌ترین سرمایه است. به زبان دیگر، این دوراهی مرز روشن میراث‌داری و میراث‌خواری خواهد بود. اینک که حسن‌زاده عزیز باید مسوولیت خود را رها کند، برای من دو دریغ بزرگ باقی می‌ماند، یکی آنکه او پایان یکی از مبارک‌ترین سنت‌های ایسنا‌ست، سنتی که فرزند افتخاری ایسنا را به مسوولیت مدیرعاملی نشاند و یکایک خبرنگاران، دبیران و سردبیران سرفراز امروز، محصول همین سنت‌اند. سنت مهم و مبارکی که وفاداری به آن، از اصلی‌ترین رموز ماندگاری ایسنا بوده است و دیگر آنکه او نماد صداقت ایسنا و فرزند واقعی این مکتب بود و چیزی که به من آرامش و دلداری می‌دهد، خدای مهربانی است که همواره لطف و رحمتش شامل و کامل بوده است و شما جوانان مومن و پاک نهاد که همواره قدرشناس مجموعه‌ای بوده‌اید که خود به خون‌دل تاسیس و نهالش را آبیاری کرده‌اید و ان‌شا‌ءا... در دل جهاد پرافتخار دانشگاهی، همچنان منشاء خیر و برکت خواهید بود. بگذار کسانی گذشته و حال و مجاهدت شبانه‌روزی هشت‌ساله شما را نادیده بگیرند و بگذار به خاطر سودای یکی دو روزه، آنان که فرق نقد و مجیز را نمی‌دانند و اطلا‌ع به مردم ر‌ا گناه می‌دانند، وفاداری ما به ارزش‌های امام، رهبری، شهیدان و مردم شریفمان را به قلم نامبارکشان تحریف و تخریب کنند تا توجیهی برای این و آن بتراشند. بگذار آنان که حتی عطسه‌ای برای این مجموعه نزده‌اند و این رسانه محصول اندیشه و عمل آنان نیست، برای آن سوداگری کنند. شما نام و یادتان نیک بوده و نیک خواهد ماند و تاریخ به صداقت، بزرگی، بزرگواری و ماندگاری تان شهادت خواهد داد. همان‌گونه که نام نیک شهیدان‌مان قریب و عمرانی و عزیزانمان منتظری، نادعلی و حسن‌زاده از یادهایمان نخواهد رفت. ایسنا همواره میزبان میهمان‌های عزیزی بوده است که در برابر صداقت و غنای آن مجموعه کم‌بضاعت، سر تعظیم فرود آورده‌اند. اینک نیز به سنت دینی و ملی‌مان، میهمان خود را محترم دارید. ایشان نیز حرمت میزبان، پاس خواهند داشت. ان‌شاء‌ا.... خداوندا تو می‌دانی که این جوانان انگیزه‌ای جز خدمت به دین و میهن در تاسیس این رسانه نداشته‌اند و تو از همت‌ها و خون‌دل‌هایی که مصروف آن کرده‌اند با خبری. تو می‌دانی که هیچگاه حتی در سخت‌ترین لحظه‌ها و تنگناها اهل شکوه و شکایت نبوده و جز شکیبایی پیشه نکرده‌اند و تو نیک می‌دانی که این قلب‌ها و قلم‌ها برای چه می‌تپند. اینک به تلا‌ش صادقانه و معصومیت آگاهانه اینان که می‌خواستند نمونه‌ای از ایفای مسوولیت و اثبات توانمندی، حریت و شرف جوانانه باشند از تو هیچ نمی‌خواهیم جز آنکه خداوندا حافظ این سرمایه و عزت فرزندانش باش.
ابوالفضل فاتح
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید