پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اجیران صلح طلب


اجیران صلح طلب
در هفته گذشته شاهد شکل گیری تشکلی موسوم به «شورای ملی صلح» در کشور بودیم که دست اندرکاران آن را عناصری چون شیرین عبادی، عزت ا... سحابی، سیمین بهبهانی، رخشان بنی اعتماد، بایزید مردوخی، حسین رفیعی و ابراهیم یزدی تشکیل می دهند.
در گفت وگوهای مفصل و مستمری که شیرین عبادی به عنوان یکی از اعضای موسس این شورا با رادیوهای فردا، بی.بی.سی، زمانه و... داشته است، ضمن جدی خواندن تهدیدات آمریکا و اشاره به این نکته که موضوع حمله به ایران روی میز مقامات ایالات متحده قرار دارد، از مسئولان کشورمان خواسته است به خاطردفع تهدیدات آمریکا به تمامی فعالیت های هسته ای ایران پایان داده و کار غنی سازی در نطنز را به حالت تعلیق کامل درآورند. وی در آخرین اظهارنظری که به نمایندگی از ملت ایران(!) و از تریبون رادیو آمریکا(!) داشته، به مقامات کشورمان گوشزد می کند در برابر تهدیداتی که روزبه روز رنگ جدی تری به خود می گیرد باید از حقوق هسته ای ملت ایران گذشت تا مبادا حقوق دیگر ملت ایران نظیر حق حیات، حق رفاه، حق صلح و حق امنیت با مخاطره جدی مواجه نشود.
در اعترافات هاله اسفندیاری، رامین جهانبگلو و کیان تاجبخش، یک محور مشترک وجود داشت و آن سرمایه گذاری چندوجهی غرب روی سربازان جنگ نرم بود. جنبش های دانشجویی، اساتید دانشگاه ها، جنبش های فمینیستی، سازمان های غیردولتی (NGO)ها و رسانه ها مهم ترین ابزارهایی هستند که در سال های اخیر مورد توجه سرویس های امنیتی غرب قرار گرفته اند.
پس از به ثمر نشستن پایمردی دولت و ملت ایران بر حقوق هسته ای خود و گزارش های مثبت آژانس از حل شدن برخی سوالات و ابهامات مهم درباره فعالیت های هسته ای ایران، دنیای غرب که دست خود را در بهانه جویی از بخش فنی فعالیت های هسته ای ایران خالی می بیند، روی به عملیات روانی و تزریق فشار از درون آورده است تا در سایه آن بتواند ملت ایران را از حقوق هسته ای اش محروم نماید. از این رو طبیعی است شاهد شکل گیری کمیته ها، تشکل ها و سازمان هایی در قالب مدافعان صلح، حقوق بشر، رفاه، امنیت و... باشیم تا اهداف غرب را در کشور دنبال نمایند.
اما پس از شکل گیری شورای موسوم به صلح، شاهد شکل گیری یک فضاسازی رسانه ای و عملیات تبلیغی- رسانه ای از سوی رسانه های غربی درباره این شورا بودیم که در این مجال کوتاه، اشاره ای گذرا به نحوه طراحی و اجرای آن خواهیم داشت.
یکی از شگردهای رسانه ای غرب، «عملیات تعمیم» است. آنان یک موضوع خودخواسته را بلافاصله تبدیل به یک خواست و اراده عمومی می کنند و به راحتی از یک مطالبه کاذب و جعلی، به عنوان مطالبه یک ملت نام می برند. در روزهای اخیر به دفعات شاهد بوده ایم رسانه های آمریکایی و اروپایی، از شورای موسوم به صلح ملی که توسط تعدادی ورشکسته سیاسی و مرتبط با آن سوی مرزها شکل گرفته، با عنوان نمایندگان ملت ایران نام برده اند، اما از اینکه این نمایندگی از سوی کدام ملت و با چه مکانیزمی به آنان اعطا شده، هیچ حرف و سخنی به میان نمی آورند.
از دیگر شگردهای رسانه ای غرب، «جنبش سازی» است. دوشنبه گذشته و پس از اعلام موجودیت این شورا، بلافاصله رسانه های غرب از شکل گیری یک جنبش اجتماعی درمخالفت با برنامه های هسته ای ایران خبر داده و اعلام کردند ملت ایران از رفتارهای افراطی گرایانه و غیر عقلانی مسئولان خود که صدای جنگ را به پشت دروازه های این کشور رسانده، به ستوه آمده و یک جنبش ملی را در جهت تعلیق غنی سازی و پایان تهدید و فشار به راه انداخته اند!
شگرد دیگر این رسانه ها، «عقلانیت نمایی» درباره یک حرکت وابسته به آنان است. هنوز ساعاتی از اعلام موجودیت این شورا نگذشته بود که رادیوهای بی.بی.سی، اسرائیل، فردا، فرانسه و زمانه، آن را یک حرکت مردمی معتدل و برخوردار از عقلانیت و مصلحت سنجی دانسته و عنوان کردند تشکلی صلح خواه ومدافع حقوق بشر در ایران شکل گرفته تا از رفتارهای افراطی گرانه و غیرمعقول برخی مسئولان که نتیجه عملکرد آنان شعله ور شدن جنگ و درگیری است، جلوگیری نمایند.
و بالاخره یکی از مهم ترین و کهنه ترین شگردهای رسانه ای غرب، «عملیات وارونه سازی» است. این رسانه ها از ملت و دولتی که بر حق مسلم و قانونی خود پای می فشارند به عنوان «زیاده خواه»، «جنگ افروز»، «افراطی»، «برهم زننده امنیت جهانی» و... نام می برند و از قلدران و زورگویان جهانی نیز با عناوینی چون «حافظان امنیت بین الملل»، «مدافعان آزادی و حقوق بشر»، «برقرارکنندگان صلح جهانی» و... یاد می کنند تا ملتی را که می خواهد روی پای خود بایستد و بزرگترین هنر آن، «نه» گفتن به سلطه گران جهانی است، ملتی جنگ طلب و جنگ افروز به جهانیان معرفی کنند. مکروا و مکرا... و ا... خیرالماکرین.
صبح صادق شماره ۳۲۸
رضا فاطمی
منبع : سایت بصیرت


همچنین مشاهده کنید