پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گیتس در میان منگنه


گیتس در میان منگنه
وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا همچنان بر سر دوراهی مانده است.پس از برکناری دونالد رامسفلد،وزیر دفاع سابق و جنجالی ایالات متحده آمریکا شاهد بودیم که جمهوریخواهان سنتی گیتس را بر بدنه دستگاه اجرایی کاخ سفید تزریق نمودند.از آن لحظه تاکنون گیتس همچنان در میان جمهوریخواهان سنتی و افراطی سرگردان مانده است.او از یک سو وظیفه دارد خواسته های طیف سنتی جمهوریخواهان را در کاخ سفید علنی سازد و از سویی دیگر توسط بوش و چنی تحت اجباری شدید قرار گرفته است تا سیاستهای بازهای افراطی را مو به مو اجرا نماید.
در این خصوص بعضا شاهد بروز اختلافاتی عمده میان بوش و گیتس هستیم که مطبوعات آمریکا آنها را منعکس می نمایند.به عنوان مثال ،برخلاف رئیس جمهوری آمریکا، وزیر دفاع این کشور خواهان آن است که تا پایان سال آینده میلادی دست کم نیمی از نظامیان آمریکایی حاضر در عراق از این کشور خارج شوند.
حدود دو ماه قبل،گیتس در جلسه پرسش و پاسخ پنتاگون ( وزارت دفاع آمریکا ) که در آن جمعی از سیاستمداران و فرماندهان آمریکایی حضور داشتند از تمایل خود برای خارج کردن نیمی از نیروهای این کشور از عراق تا پایان سال آینده میلادی سخن گفت‌.
وزیر دفاع آمریکا در سخنان خود اعلام نموده که به تلاش‌های خود برای رسیدن به این هدف ادامه می دهد و بعد از پایان سال ۲۰۰۸ میلادی خروج نیروهای آمریکایی از عراق همچنان ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر تلاش وی بر روی کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق تا سقف یکصد هزار نفر تا پایان سال آینده متمرکز شده است.
رئیس ستاد مشترک ارتش و وزیردفاع آمریکا در حالی از خروج گسترده نظامیان این کشور از عراق سخن می گویند که رئیس جمهوری آمریکا با رد درخواستها برای عقب نشینی کامل نظامیان از عراق، تنها وعده عقب نشینی محدود نظامیان در سال آینده را داده است. اما دموکرات های آمریکا در واکنش به سخنان رئیس جمهور این کشور مبنی بر خروج تدریجی نظامیان از عراق، با تشدید انتقادهای خود از جرج بوش، بار دیگر بر ضرورت خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق تاکید کردند.
البته به نظر می رسد که اختلافات گیتس و بوش تنها در خصوص عراق نمودی بارز دارد.اما در خصوص نحوه تعامل یا تقابل با دیگر جریانهای موجود در نظام بین الملل این دو اشتراک و اتفاق نظر دارند.اخیرا وزیر دفاع آمریکا ضمن به تعویق انداختن طرح کاهش نیروهای نظامی این کشور در اروپا اعلام کرد، قصد دارد به استقرار ۴۰ هزار نظامی خود در آلمان و ایتالیا ادامه دهد.
به تعویق انداختن طرح کاهش شمار نظامیان آمریکایی مستقر در اروپا از سوی “رابرت گیتس” وزیر دفاع آمریکا در پی آن صورت گرفت که عده‌ای از رهبران و فرماندهان نظامی آمریکایی مستقر در اروپا به وی توصیه کردند به استقرار نظامیان خود در اروپا ادامه دهد تا این نیروها بتوانند از طریق انجام تمرین‌ها و عملیات‌های نظامی مشترک با نظامیان اروپایی ، از بروز هرگونه تهدیدی برای امنیت آمریکا جلوگیری کنند.
دولت آمریکا در سال ۲۰۰۵ در پی طرح پیشنهادی “دونالد رامسفلد” وزیر دفاع سابق این کشور ، شمار نظامیان خود در اروپا را از ۶۲ هزار نظامی به ۴۳ هزار نفر کاهش داد. طرح مطرح شده در دوران رامسفلد شامل کاهش تعداد سربازان آمریکا در اروپا و استقرار نیروهای تخصصی تر و سبک تر ، اما موثرتر در این قاره بود. این در حالی است که اکثر فرماندهان و رهبران نظامی آمریکا امروزه معتقدند که ایالات متحده آمریکا باید حضوری قدرتمند در اروپا داشته باشد. این اقدام گیتس نشان می دهد که وی نیز همانند رامسفلد از استراتژیستهای نظامی تندروی وابسته به دیک چنی دستورات کلان سیاست خارجی واشنگتن را در یافت و اجرا می کند.
در هر صورت گیتس به شدت در میان منگنه قرار دارد.مطمئنا در صورت شکست جمهوریخواهان در انتخابات سال ۲۰۰۸ میلادی گیتس یکی از بزرگترین مهره های بازنده بوش پسر خواهد بود.
سید رضا میرکوهی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید