جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گوگل ، غول اینترنتی ۸ ساله!


گوگل ، غول اینترنتی ۸ ساله!
گوگل موتور جستجوگر اینترنتی ۸ سال از عمر خود را پشت سرگذاشت، نگاهی کوتاه به تاریخچه آن می‌اندازیم.
اولین برخورد پایه گذاران کمپانی «گوگل»،یعنی «لری پیج» و «سرگی برین» با هم همه را به بحت واداشت. این دو همدیگر را اولین بار در تابستان ۱۹۹۵ در دانشکده کامپیوتر شرکت استنفورد،ملاقات کردند.
«لری» ۲۴ ساله به تازگی لیسانس خود را از دانشگاه میشیگان گرفته بود و «سرگی»، ۲۴ ساله نیز دانشجو سال بالاتر بود که قرار بود دانشجویان جدید را با دانشگاه آشنا کند. این اولین آشنایی بود.
در ژانویه سال ۱۹۹۶ اولین همکاری خود را پیرامون طراحی یک موتور جستجوگر به نام «BackRub» آغاز کردند که قادر بود لینک‌های داده شده را آنالیز و بررسی نماید.
در نیمه اول سال ۱۹۹۸«لری» و «سرگی» توانستند یک ترابایت (۱۰۲۴ گیگا بایت) را خریداری نمایند و این آغاز کار بود.
این دو سعی در گسترش موتور خود داشتند و به همه پیشنهاد فروش تکنولوژی خود را می‌دادند. از جمله این افراد، یکی از دو بنیان گذار یاهو یعنی «فیلو» بود.
لری و سرگی وقتی دریافتند که نمی‌توانند محصولات خود را بفروشند،تصمیم گرفتند که خود وارد بازار رقابت شوند. آنها گرفتن دکترا را کنار گذاشته و به دنبال سرمایه گذار گشتند.اولین سرمایه‌گذاری را که جذب کردند استاد دانشگاه استنفورد، از بنیان گذاران شرکت «سان‌مایکرو سیستم» یعنی «بکتولشیم» بود.
وی بعد از دیدن امکانات گوگل بلافاصله یک چک یکصدهزار دلاری کشید. در نهایت آنها توانستند با تلاش فراوان یک میلیون دلار سرمایه جمع کنند.
بالاخره در تاریخ هفتم سپتامبر ۱۹۹۸ شرکت گوگل درهای خود را باز کرد،ضمن اینکه اولین کارمند خود را(کسی که در حال حاضر مدیر فن آوری گوگل است) یعنی «کرگ سیلورشتاین» را استخدام کرد.
به مرور زمان گوگل خود را گسترش داد و در ماه ژوئن همکاری خود را با یاهو اعلام کرد.
در فوریه سال ۱۹۹۹ کمپانی گوگل با۸۰۰ کارمند داشت فضای ساختمانی خود را گسترش داد. در آن زمان گوگل وزانه به بیش از ۵۰۰ هزار جستجو پاسخ می‌گفت.
● از جمله افتخارات گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ کسب جایزه بهترین کار فنی در پیاده‌سازی صفحات وب توسط مجله به PC Magazine.
▪ مجله تایم این سایت را جزو ده سایت برتر دنیای سایبر قرار داد.
▪ در سال ۲۰۰۰،دو جایزه وبی دریافت کرد و خدمات جدیدی ارائه داد.
▪ ژوئن ۲۰۰۰ رسما بزرگ‌ترین جستجوگر وب شد.
● از جمله امکانات این کمپانی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
▪ ارایه google Toolbar: این برنامه باعث می شود بدون رفتن به سایت اصلی جستجو کنید.
▪ امکان جستجو از طریق وسایل بی سیم.
▪ گوگل Image با امکان جستجو بر ۲۵۰ میلیون عکس.
▪ Google News مجموعه‌ای از آخرین اخبار.
گوگل نام خود را از بازی با حروف googol گرفته است، کلمه googol یعنی یک با صد صفر جلوی آن، در عالم هیچ چیز به این اندازه نداریم، ایده استفاده از این نام تلاش شرکت برای رساندن هدفشان برای دسته‌بندی حجمی عظیم از طلاعات است.
گوگل که در مدت زمان کوتاهی توانسته خود را به دو کمپانی برتر جهان یعنی یاهو و مایکروسافت برساند و با آنها به رقابت‌ بپردازد، در تلاش‌های تبلیغاتی خود اخیرا، همزمان با مناسبت‌های مختلف آرم خود را تغییر می‌دهد، آنچنانکه امروز نیز با تصویر یک کیک در میان حروف گوگل تولد هشت سالگی خود را جشن گرفته است.
البته گفتنی است در این عرصه رقابت و پیشرفت ایرانیان باز هم بی‌نصیب نبوده و «امید کردستانی»، به عنوان معاون ارشد رییس این کمپانی تاکنون نقش بسزایی در توسعه این کمپانی داشته است.
گوگل که یکی از پول‌دارترین کمپانی‌های جهان است، بنا به گزارشی که چندی پیش در هفته نامه تایم منتشر کرد، بخش قابل توجهی از موفقیت‌های خود را مدیون معاون ایرانی خود می‌داند. معاون ارشد رئیس گوگل در زمینه ارایه خدمات جهانی خرید و فروش کالا، سود فراوانی را نصیب بخش خصوصی این سایت اینترنتی کرده است.
به گفته «لورا لاک» نویسنده مجله تایم، گوگل در حال حاضر بهترین سایت جستجوگر دنیا محسوب می‌شود که روزانه، نتیجه بیش از ۲۰۰ میلیون جستجوی اینترنتی را ارائه می‌دهد.
منبع : سایت آمل تک


همچنین مشاهده کنید