جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تصویرسازی ذهنی


تصویرسازی ذهنی
افرادی که راست دست هستند، از نیمکره چپ مغزشان و افرادی که چپ دست هستند از نمیکره راست مغزشان استفاده می‌کنند. اگر فردی در انجام فعالیت‌هایش بتواند از هر دو قسمت بدنش استفاده کند هر دو نیمکره‌ مغزش فعال شده و پیشرفتش چهار برابر می‌شود. فرض کنید فردی بتواند با هر دو دستش به راحتی بنویسد، مسلماً توانائی‌اش برای نوشتن فوق‌العاده می‌شود، زیرا زمانی که فردی یک ساعت با دست راست بنویسد در حقیقت دست راستش، شصت دقیقه فعالیت می‌کند، حال اگر توانائی نوشت با دست چپ را هم داشته باشد و هر پنج دقیقه با یکی از دست‌هایش بنویسد، زمانی که با دست چپ می‌نویسد دست راستش استراحت می‌کند و در پایان به جای شصت دقیقه نوشتن هر دستش سی دقیقه مشغول بوده، پس میزان فعالیتش نصف شده و به علت استراحت هر دست توانائی‌اش دو برابر می‌شود.
ضمناً دست چپ هم مانند دست راست به جای شصت دقیقه نوشتن سی دقیقه نوشته و سی دقیقه استراحت کرده، توانائی‌اش دو برابر می‌شود. در مورد ورزش هم دقیقاً چنین مطلبی صادق است، فردی که والیبال بازی می‌کند اگر بتواند از هر دو دستش برای زدن سرویس و آبشار استفاده کند توانائی‌اش چهار برابر خواهد شد و فوتبالیستی که بتواند با هر دو پایش بازی کند نیز توانائی‌اش را فوق‌العاده افزایش داده است. در مورد بقیه مهارت‌ها هم دقیقاً به همین صورت است.
با استفاده از دو سمت بدنتان و اعضاء مخالف، در بدنتان احساس تعادل می‌کنید، قدرتتان چند برابر شده و با فعالیت دو قسمت بدنتان دو نیمکره مغز فعال شده و توانائی فکری و ذهنیتان فوق‌العاده افزایش می‌یابد.
با تمام توضیحاتی که داده شد شاید بگوئید تمام این مطالب را قبول می‌کنیم ولی استفاده از هر دو سمت بدن و اعضاء آن مخصوصاً در انجام مهارت‌های ورزشی بسیار سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن است. اما به شما این نوید را می‌دهیم که با روش تصویرسازی ذهنی، رسیدن به این مهارت بسیار ساده و دست یافتنی است و خیلی سریع می‌توانید به توانائی استفاده از دو قسمت بدنتان دست یابید.
● روش اجرای تصویرسازی ذهنی جهت انجام هر مهارت با عضو مخالف:
در این مرحله مهارت نوشتن با دست مخالف آموزش داده می‌شود. در ابتدا خودکاری بردارید . با دست مخالفتان یک خط بنویسید، مهم نیست چه مطلبی می‌نویسید، فقط می‌خواهیم نمونه‌ای از نوشته دست مخالفتان را داشته باشید تا هنگام استفاده از روش تصویرسازی ذهنی، پیشرفت فوق‌العاده‌تان را مشاهده کنید.
در این مرحله از روش تصویرسازی ذهنی، روش نوشتن سریع با دست مخالفتان را آموزش می‌دهیم.
مرحله بعد در ذهنتان خودتان را ببینید که خودکاری به دست مخالفتان گرفته‌اید و کاغذ سفیدی جلویتان است، به‌صورتی که خودکار را که در ذهن در دستتان گرفته‌اید را ببینید و بتوانید آن را لمس کنید. حال در ذهنتان با دست مخالف بنویسید، مطلبی را که می‌نویسید مهم نیست، آن‌قدر بنویسید و در ذهنتان تکرار کنید تا این که هنگام نوشتن با دست مخالف در ذهنتان بسیار روان و راحت بنویسید. البته مطلبی که می‌نویسید کاملاً باید برای خودتان مشخص باشد اگر در ابتدا نوشتن با دست مخالف در ذهن مشکل است، می‌توانید در ذهنتان با دست دیگرتان بنویسید و با دست مخالفتان تقلید کنید و این‌قدر این کار را تکرار کنید که نوشتن با دست مخالف برایتان ساده، راحت و روان شود.
البته فراموش نکنید که در ذهنتان همانند واقعیت باید خودکار را حس کنید و تمام حواستان فعال باشد و حتی هیجانات درونیتان را خوب حس کنید، آن‌قدر در ذهن خود تمرین کنید و بنویسید که هنگام نوشتن بسیار راحت و روان بنویسید.
حال اگر ذهنتان بسیار راحت و روان می‌نویسد به‌صورت واقعی امتحان کنید و خطی بنویسید و پیشرفت فوق‌العاده‌تان را مشاهده کنید، اگر به‌صورت واقعی عالی ننوشتید، اصلاً تمرین عملی نکنید دوباره تمرین ذهنی انجام دهید تا در ذهنتان هنگام نوشتن کاملاً مسلط شوید، بعد که مسلط شدید روی کاغذ واقعی امتحان کنید و ببینید که چه‌قدر سریع می‌توانید همانند دست دیگرتان با تسلط بنویسید.
البته در ابتدا شاید نتوانید به سرعت دست دیگرتان بنویسید، نگران نباشید، چون دست مخالفتان از لحاظ ماهیچه‌ای آمادگی لازم را ندارد ولی مطمئن باشید به سرعت این توانائی را به‌دست خواهد آورد.
ضمناً فراموش نکنید در صورتی برای همیشه می‌توانید این توانائی را داشته باشید که هر روز مقداری تمرین کرده تا این مهارت در ذهنتان تثبیت شود زیرا در صورت عدم تمرین، چون هنوز در ذهن تثبیت نشده است احتمال فراموشی آن زیاد است.
هم‌چنین شما می‌توانید از روش تصویرسازی ذهنی برای رسیدن به هر مهارت یا توانائی که می‌خواهید استفاده کنید، کافی است در ذهنتان با عضو مخالفتان مهارتی را که می‌خواهید، انجام دهید و در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌بینید که به راحتی آن مهارت را با عضو مخالف انجام خواهید داد.
با انجام مهارت‌های ورزشی، فنی، علمی و هنری با اعضاء مخالفتان احساس قدرت فوق‌العاده‌ای یافته و در بدنتان احساس تعادل کرده و برای انجام کارهایتان نیرو و توانائیتان را به چهار برابر افزایش می‌دهید. فراموش نکنید انجام این روش فقط با تصویرسازی ذهنی است و اصلاً نیاز به تمرین عملی ندارد فقط تمرین عملی برای مشخص شدن پیشرفتتان است، پس سعی کنید به‌صورت ذهنی تمرین کنید و تا در ذهنتان کاملاً به آن مهارت مسلط نشده‌اید از بدنتان انجام آن مهارت را به‌صورت عملی انتظار نداشته باشید. در حقیقت تصویرسازی ذهنی برنامه‌ ذهن شما را نسبت به انجام آن مهارت تغییر می‌دهد یا اصلاح می‌کند و مطمئناً زمانی که برنامه صحیح و درست به ذهن شما داده شود، ذهنتان با ارسال پیام و دستور صحیح به جسمتان می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته باشد، پس اگر می‌بینید در انجام مهارت یا عملی توانائی لازم و دقت کافی را ندارید عیب از جسم و اعضاء بدن شما نیست بلکه عیب از برنامه ذهن شما است، پس فشار آوردن به جسمتان یا سرزنش کردن خودتان یا حرص خوردن و جوش آوردن و عصبانی شدن منطقی نیست.
بهترین کار عوض کردن برنامه و دستور ذهنتان است تا این که جسمتان با ارسال دستوری صحیح، بهترین عمل را انجام دهد و در حال حاضر بهترین روش برای تغییر یا اصلاح برنامه ذهن، استفاده از روش تصویرسازی ذهنی است. امتحان کنید و ببینید که چه‌قدر سریع به توانائی فوق‌العاده‌ای در انجام مهارت‌ها دست می‌یابید.
رضا صادقی
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید