پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

لبنان ، در‌ آستانه روز سرنوشت


لبنان ، در‌ آستانه روز سرنوشت
دوره ریاست جمهوری امیل لحود جمعه شب در حالی به پایان رسید که نشست پارلمانی لبنان به منظور انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور برای پنجمین بار به تعویق افتاد.
کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی، شرایط کنونی لبنان را با توجه به چند دستگی شدید سیاسی در این کشور، بسیار خطرناک و همانند آتش زیر خاکستر ارزیابی می‌کنند.
به این دلیل امیل لحود قبل از ترک کاخ ریاست جمهوری در آخرین ساعات شب شنبه، با توجه به اوضاع بحرانی لبنان و اختلاف شدید میان جناح‌های تشکیل‌دهنده دولت و پارلمان، ناچار شد برای تامین امنیت و پاسداری از حاکمیت و ثبات کشور، اداره امور را به ارتش واگذار کند.
به اعتقاد صاحبنظران، لحود که یک دوره ۹ ساله پرفراز و نشیب را به عنوان رئیس جمهور سپری کرد با اعلام حالت فوق‌العاده و سپردن زمام امور به دست نیروهای نظامی لبنان، نقشه‌های شوم امریکا و برخی کشورهای غربی و منطقه را برای سلطه این کشور مسلمان نقش بر آب ساخت.
اینک، کشور لبنان که در ظاهر به دلیل عدم توافق نمایندگان احزاب معارض دولت فواد سنیوره و نمایندگان اکثریت پارلمان نسبت به گزینش و تعیین یک نامزد، بدون رئیس جمهور قانونی بسر می‌برد، باید برای پرهیز و اجتناب از هرگونه شیطنت‌ که چه بسا به جنگ داخلی منجر شود، اقدام منطقی و بجای لحود را مغتنم شمرده و در راستای تقویت ارتش و همکاری با آن برای تامین امنیت جامعه تلاش گسترده و همه جانبه‌ای به عمل آورد.
البته، علت واقعی عدم توافق نمایندگان دو جناح را برای انتخاب یک رئیس جمهور مشترک، باید در جای دیگری جستجو کرد. به نظر برخی، درماندگی و عجز دولت سارکوزی (حامی اصلی جریان ۱۴ مارس «به رهبری سعد حریری» و دایه دلسوزتر از مادر برای ملت لبنان) برای گذر از موج گسترده اعتراضات و اعتصاب‌های اخیر مردم فرانسه در مخالفت با طرح اقتصادی وی از یکسو و سرگرم بودن امریکا، اسرائیل و برخی سران کشورهای عربی در کنفرانس به اصطلاح صلح آناپولیس از سویی دیگر از عوامل اصلی تداوم بحران کنونی لبنان باشد، هر چند شمار دیگری از کارشناسان، دخالت‌های دولت‌های غربی را عامل بحران کنونی می‌دانند.
با توجه به تظاهراتی که مردم لبنان در روز پنجشنبه گذشته به مناسبت عید استقلال این کشور برپا کردند و در آن مخالفت خود را با هرگونه شکاف سیاسی میان جناح‌ها و احزاب موجود ابراز داشتند، بعید به نظر می‌رسد شیطنت‌های آژانس‌های خبری وابسته همانند العربیه، الجزیره، ایلاف، الحره و غیره که با پول‌های برخی میلیاردرهای عربستانی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اداره می‌شوند، بتواند اتحاد و یکپارچگی آنان را به چالش بکشاند.
در عین حال، ممکن است افرادی مثل سمیر جعجع پیدا شوند که بخواهند برای اطاعت و پیروی از دستورات اربابان خود، سوریه و حزب‌الله را به عنوان مقصر اصلی در به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری لبنان معرفی کنند و یا مخالفت خود را با سپردن زمام امور اداره کشور به ارتش ابراز دارند، اما بی‌شک مردم لبنان می‌دانند که اینان افراد معلوم‌الحالی هستند که هرگز بیعت‌شان و همکاری‌شان با رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۸۲ در طول تاریخ فراموش نخواهد شد و مطمئنا ارتش به خوبی به وظایف خود آگاه بوده و آن را انجام خواهد داد.
براساس گفته سرتیپ هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بیروت، رئیس جمهور به عنوان فرمانده کل قوا و رئیس شورای عالی دفاع با علم به این قضیه که شرایط کشور ایجاب می‌کند تا حالت فوق‌العاده اعلام شود، ارتش را عهده‌دار حفظ امنیت در سراسر خاک لبنان کرده است تا به وظایف امنیتی خود عمل کند. وی در عین حال نسبت به خطرات ادامه یافتن روند کنونی و بی‌سابقه لبنان هشدار داد.
در همین حال، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم نگرانی خود را درباره تحولات لبنان ابراز داشته و با درخواست از طرف‌های لبنانی، آنان را به حفظ آرامش و ایجاد تفاهم و توافق دعوت کرده است.
در چنین شرایطی ، انتظار می‌رود با توجه به این که ۴ روز بیشتر به ۳۰ نوامبر موعد تشکیل جلسه پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور توافقی لبنان باقی نمانده است، نمایندگان موافق و معارض دولت سنیوره برای برون رفت از شرایط کنونی حاکم بر این کشور و بازگرداندن آرامش و رفاه به جامعه بحران‌زده لبنان ، اجازه ندهند دیگران به جای آنان تعیین تکلیف کنند و سرنوشت ملت و مملکت‌شان را رقم بزنند.
شماری از تحلیلگران روز جمعه را روز تعیین سرنوشت برای لبنان می‌خوانند و معتقدند در صورتی که دو طرف بر سر انتخاب رئیس جمهوری به توافق نرسند، احتمال وقوع یک جنگ داخلی خونین فاجعه‌بار در این کشور مسلمان دور از انتظار نخواهد بود.
در این زمینه، روزنامه گاردین چاپ انگلیس در شماره امروز خود فاش کرد، سردمداران کاخ سفید که تقویت اسرائیل در منطقه را در نابودی قدرت حزب‌الله در لبنان می‌بینند ، پس از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه با نیروی مقاومت اسلامی آن کشور، استراتژی خود را تغییر داده و با حمایت از دولت فعلی فواد سنیوره سعی دارند از این طریق ، جنگ داخلی در لبنان به راه انداخته و حزب‌الله را از بین ببرند.
این استراتژی امریکا دقیقا، پیش از این در فلسطین اشغالی به وسیله ابومازن اجرا شد و سیاستمداران امریکایی به کمک موساد با راه انداختن اختلاف و دودستگی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، برادران فلسطینی را به جان هم انداختند و در نتیجه مبارزات آنان علیه رژیم صهیونیستی رو به افول گذاشت.
کریم دانش‌آموز
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید