سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

انگلستان، قربانی تصمیمات نادرست «مک کلارن»


انگلستان، قربانی تصمیمات نادرست «مک کلارن»
پس از ناکامی تیم ملی انگلستان در راهیابی به رقابت های یورو ۲۰۰۸ در اتریش و سوئیس به هدایت استیو مک کلارن، فدراسیون فوتبال انگلستان با حذف نام وی از کادر فنی درصدد تحویل سکان هدایت این تیم به شخص دیگری خواهد بود.
دوران حکومت و سلطه پرحاشیه مردی که با تصمیمات خود تمامی امیدهای صعود انگلستان به یورو ۲۰۰۸ را به باد داد، روز پنجشنبه با مذاکره با مسئولان فدراسیون فوتبال جزیره به پایان رسید. از روز نخست انتصاب مک کلارن به عنوان سرمربی تیم ملی انگلستان، همواره بیم نوعی شکست و ناکامی توسط کارشناسان و هواداران این تیم می رفت. مک کلارن، دستیار اسون گوران اریکسون، سرمربی سابق تیم ملی انگلستان، هدایت تیمی را بر عهده داشت که امروزه به عنوان نسل طلایی فوتبال انگلستان لقب گرفته اند و به قول برخی قدرتمندترین و تکنیکی ترین تیم طی چندین سال اخیر بوده است.
مک کلارن سرمربی است که همیشه در هدایت تیم خود در رقابت های حساس و بزرگ ناکام بوده، از این رو او هیچ گاه شخصی نبوده که بتواند جایگزین اسون گوران اریکسون سوئدی گردد. با این وجود طی اقدامی که حاصل تصمیم نادرست فدراسیون فوتبال بود، او در ۴ می سال گذشته سکان هدایت تیم ملی انگلستان را در دست گرفت. «برایان بارویک» مدیر اجرایی فدراسیون فوتبال انگلستان، به خاطر انتخاب مک کلارن به عنوان سرمربی تیم ملی این کشور مورد استهزا قرار گرفت مخصوصاً زمانی که لوئیس فلیپه اسکولاری، سرمربی فعلی تیم ملی پرتغال پیشنهاد او را برای در دست گیری هدایت انگلستان نپذیرفت. دوران مربیگری استیو مک کلارن با شروعی شوم آغاز گردید.
وی در دوران حضورش در میدلزبرو نیز کارنامه درخشانی نداشت. گرچه میدلزبرو با هدایت او پس از شکست مقابل سویا در جام یوفا، نایب قهرمان این رقابت ها گردید اما باید اذعان داشت عملکرد او در این باشگاه چندان قابل قبول نبود. هواداران میدلزبرو، هیچ گاه از خروج مک کلارن از این باشگاه اندوهگین نشدند. حتی در زمان انتصاب وی به عنوان سرمربی تیم ملی انگلستان زمزمه هایی حاکی از نارضایتی هواداران این تیم برای واگذاری هدایت تیم ملی کشورشان به مک کلارن به گوش می رسید. مک کلارن هرگز شخص محبوبی در میان هواداران انگلیسی نبوده است. حتی انتصاب «تری ونبلز» در نقش دستیار اول او در این تیم نتوانست از شکایت و نارضایتی هواداران و رسانه های این کشور بکاهد. به عقیده بسیاری از مردم و کارشناسان انگلیسی، مک کلارن در حد و اندازه های هدایت تیمی بزرگ مانند تیم ملی انگلستان نبوده است.
حتی دیدار آخر تیم ملی انگلستان که به عقیده بسیاری می توانست صعود این تیم را تضمین نماید، ذره ای از نگرش منفی هواداران انگلیسی نسبت به مک کلارن نمی کاست؛ هرچند انگلستان صعود نکرد تا تنفر هواداران و مردم انگلستان از مک کلارن دوچندان گردد. در حالی که بازیکنان انگلیسی در گرداب دست و پا می زدند، مک کلارن با خیالی آسوده با چتری به دست، خود را از حملات باران حفظ می نمود. تیم ملی انگلستان رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ را با شروعی ناامیدکننده آغاز کرد.
گرچه این تیم اولین دیدار خود را با پیروزی پشت سر نهاد اما تساوی بدون گل در خانه مقابل مقدونیه و تغییر تاکتیک تیم به دستور مک کلارن باعث آشفتگی تیم و شکست متعاقب آن مقابل کرواسی گردید. مک کلارن نه تنها نتوانست از بازیکنان انگلستان که هر کدام ستاره ای در دنیای فوتبال محسوب می شوند نهایت استفاده را ببرد، بلکه با تصمیمات خود موجبات برهم خوردن نظم خط میانی این تیم و از بین رفتن خلاقیت بازیکنانی همچون فرانک لمپارد و استیون جرارد نیز شد. انگلستان گرچه در دیدار بعدی خود مقابل آندورا بازی را با نتیجه ۳ بر صفر برد اما باید اعتراف کرد که با وجود پیروزی، این تیم یکی از ضعیف ترین عملکردهای خود طی چندین سال اخیر را به نمایش گذاشت.
پیروزی ۳ بر صفر مقابل روسیه شاید تنها نقطه روشن عملکرد تیم ملی انگلستان در زمان هدایت استیو مک کلارن بوده باشد اما بعد از این دیدار انگلیسی ها دچار افت شدیدی شدند. دعوت نشدن دیوید بکهام به تیم ملی انگلستان از دیگر نکته های بحث برانگیز مربیگری مک کلارن در تیم ملی انگلستان بود. عدم حضور بازیکن با تجربه و مؤثر که می توانست با ارسال ها و ضربات آزاد خود موقعیت های خطرناک زیادی را خلق نماید، از نکاتی بود که تعجب همگان را از تصمیمات مک کلارن برانگیخت. البته به دور از انصاف است که تمامی بار شکست انگلستان و حذف این تیم از جمع راه یافتگان به یورو ۲۰۰۸ را بر دوش مک کلارن بگذاریم. مصدومیت مهره های کلیدی همچون جان تری، وین رونی و مایکل اوون از جمله دلایل ناکامی انگلستان در صعود به ۲۰۰۸ بودند.
سیستم ۱-۵-۴ مک کلارن برای دیدار نهایی مقابل کرواسی گرچه شیوه ای نامناسب تلقی نمی شد اما در عین حال نیز نتوانست باعث موفقیت و صعود انگلستان گردد. پیتر کراچ تنها مهاجم انگلستان بر اساس شیوه مک کلارن، هرگز نتوانست از توپ های ارسالی که اکثر آنها بی هدف بودند استفاده ای ببرد. شاید اگر مک کلارن در مهره چینی خود کمی بیشتر دقت به خرج می داد، انگلستان را اکنون در جمع ۱۶ تیم راه یافته به سوئیس و اتریش می دیدیم.در حالی که بازیکنان تیم ملی انگلستان می بایست با آرامش خاطری که از هدایت و راهنمایی مک کلارن حاصل می شد به بازی می پرداختند، عملکرد این تیم در دیدار مقابل کرواسی حاکی از آن بود که تمامی بازیکنان از نوعی ترس و ناامیدی رنج می بردند. انتخاب دروازه بان از دیگر شاهکار های مک کلارن به شمار می رود.
دریافت کودکانه اسکات کارسون در برابر شوت از راه دور «گرانیکار» پایه های تیم ملی انگلستان را فرو ریخت و تیم را دچار تزلزل ساخت. به هر حال انگلستان نتوانست به یورو ۲۰۰۸ راه یابد تا هواداران این تیم ضمن ترک ورزشگاه ومبلی با چشمان گریان، امیدوار بمانند تا شاید تیم ملی کشورشان با هدایت سرمربی دیگری، بتواند حماسه ساز رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید