شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شمع و اجاق گاز و پرینتر


شمع و اجاق گاز و پرینتر
همه ما در مورد آلودگی خودروها، سیگار، نیروگاه های حرارتی برق و مواردی از این قبیل بسیار خوانده یا شنیده ایم ولی شاید هیچ وقت به مغزمان نیز خطور نکند که همین پرینترهای خانگی و اداری بتوانند آلاینده هایی تولید کنند که سیستم تنفسی انسان را از بین ببرد.
محققان دانشگاه صنعتی کوئینزلند در بریسبان استرالیا توانسته اند غلظت بالایی از ذرات ریز را در هوای اطراف پرینترهای لیزری، اندازه بگیرند. نتایج این تحقیق در شماره اخیر نشریه Environmental Science & Tech وابسته به انجمن شیمی امریکا انتشار یافته است.
خانم لیدیا موراوسکا نیز یکی از همکاران این تحقیق بوده است. او در این باره می گوید؛ «مردم باید متوجه باشند که اگر در محیطی قرار دارند که ورود و خروج هوا در آن مکان ضعیف است، در معرض میزان خطرناکی از ذرات بسیار ریز خارج شده از پرینترها قرار خواهند داشت.»
این خانم و همکارانش به مدت ۴۸ ساعت و به طور پیوسته غلظت ذرات موجود در هوا را در درون و برون یک محیط اداری دارای تهویه مطبوع مناسب و فاقد دود سیگار مورد سنجش قرار دادند. آنها مجموعه یی از تجهیزات سنجش خود را در مرکز طبقه چهارم این ساختمان اداری در فاصله چهارمتری از پرینترها قرار دادند و مجموعه دیگری از این دستگاه ها را در همان طبقه ولی خارج از فضای پرینترها مستقر کردند. آنها دریافتند که در ساعات اداری غلظت ذرات معلق ریز در درون این محیط اداری بیش از پنج برابر غلظت این مواد در زمانی است که این دستگاه ها خاموش هستند. به علاوه دریافتند که در ساعات اداری پرکار، غلظت ذرات معلق در درون اداره بیش از محیط بیرون آن است. این ذرات ریز فوق العاده خطرناک هستند چون بسیار ریز هستند و می توانند از مجاری تنفسی عبور کرده و مشکلات شدیدی را ایجاد کنند. علت اصلی این موضوع چیزی نبوده است جز پرینترهای لیزری.
هنگامی که محققان مواد منتشر شده از تمامی ۶۲ پرینتر موجود در این ساختمان شش طبقه را بررسی کردند، دریافتند که ۲۵ پرینتر (۴۰ درصد از آنها) ذرات معلق را انتشار می دهند. در بین این پرینترها، ۱۸ دستگاه (۲۷ درصد) را به عنوان «دارای انتشار زیاد» تشخیص دادند که هنگام پرینت حتی یک صفحه، غلظت ذرات معلق در اطراف خود را به میزان ۱۰ برابر افزایش می دادند. اندازه قطر اکثر این ذرات کمتر از ۱/۰ میلیمتر بوده است.
خانم موراوسکا که پزشک است می گوید؛ «به دلیل کوچک بودن اندازه این ذرات، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این ذرات بتوانند به اعماق ریه و شش انسان نفوذ کرده و از آنجا وارد جریان خون شوند.» او می افزاید که این موضوع می تواند باعث تغییر خواص خون شده و در نهایت به بیماری های قلبی - عروقی منجر شود. اگر این ذرات حاوی مواد سرطان زا باشد، ممکن است خطر سرطان برای فرد در معرض قرار گیرنده نیز وجود داشته باشد، ولی این خانم محقق گفته است که این گروه، ترکیب شیمیایی این ذرات را آزمایش نکرده است چون هدف اولیه این تحقیق، تعیین غلظت ذرات بسیار ریز منتشره از پرینترهای لیزری بوده است. این محققان در مورد علت این موضوع به قسمت تونر پرینتر مشکوک هستند چون زمانی که کارتریج تونر پر از مواد است، میزان انتشار بیشتر است و دیگر آنکه برای پرینت گرفتن به مقدار زیادی تونر نیاز است.
آقای مارک مندل یک آسیب شناس در آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی در کالیفرنیا است. او معتقد است؛ «این موضوع مطمئناً نگران کننده است چون هر چه ذره ریزتر باشد، وضعیت بدتر است چون احتمال ورود آنها به ریه و شش انسان بیشتر بوده و می توانند وارد جریان خون شوند. البته این موضوع که پرینترها مولد آلاینده ها هستند، در تقابل با آموزه های قبلی ما است که برای پرینترها بعضی مزیت های بهداشتی نیز اعلام شده بود.»
آقای توماس مک کان پروفسور بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است. او می گوید؛ «خوب است که مردم از خطرات احتمالی آگاه شوند، ولی نباید زیاد هم وحشت کنند یا لااقل هنوز این موضوع محلی از اعراب ندارد چون در حال حاضر مولدهای دیگری نیز در فضای داخلی ساختمان ها برای ذرات معلق ریز وجود دارد که در این بین می توان به پخت وپز، اجاق گاز و شمع اشاره کرد.» در این باره موراوسکا معتقد است؛ «واضح است که نیازمند بررسی های بیشتری هستیم تا در نهایت ترکیب ذرات معلق منتشر شده مشخص شود. پس از حصول به نتایج این تحقیقات است که محققان می توانند (در صورت نیاز) توصیه هایی را برای ساخت پرینترهای ایمن تر به سازندگان ارائه دهند.»
ترجمه؛ عبدالله مصطفایی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید