جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


قرارداد The Contract


قرارداد    The Contract
▪ کارگردان: بروس برسفورد.
▪ فیلمنامه: استفان کتز، جان داروزت.
▪ موسیقی: نورمند کوربیل.
▪ مدیر فیلمبرداری: دانته اسپینوتی.
▪ تدوین: مارک وارنر. طراح صحنه: هربرت پینتر.
▪ بازیگران: جان کیوزاک[ری کین]، مورگان فریمن[فرانک کاردین]، جمی اندرسون[کریس کین]، آلیس کریگ[مایلز]، مگان دادز[ساندرا]، کوری جانسون[دیویس]، جاناتان هاید[ترنر]، بیل سمیترویچ[وینرایت]، آنتونی وارن[رایکو]، ند بلامی[اوانز].
▪ ٩٦ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ آلمان، آمریکا.
▪ ژانر: درام، مهیج، جنایی.
ری کین، معلم و مربی ورزش دو سال قبل همسرش را بر اثر سرطان از دست داده و با تنها پسرش کریس زندگی می کند. بعد از این که کریس به مدت سه روز از مدرسه اخراج می شود، ری از وی می خواهد تا به جنگل بروند. همزمان فرانک کاردین آدمکش مزدور در حین اجرای نقشه قتل فردی مهم، بر اثر سانحه رانندگی تصادفاً دستگیر و به مامورین FBI سپرده می شود.
افراد FBI قصد دارند تا او را از بیمارستان به اداره خود منتقل کنند، اما اعضای تیم فرانک نیز در صدد نجات او هستند. چون وی تنها کسی است که از محل نگهداری پول گروه اطلاع دارد. نقشه تیم فرانک برای نجات وی اجرا می شود، اما فرانک به همراه یکی از مامورین FBI داخل اتومبیل به درون رودخانه سقوط می کند.
فرانک و مامور FBI موفق می شوند خود را به ساحل برسانند و در آنجا با ری و کریس برخورد می کنند. مامور FBI قبل از مرگ از ری می خواهد تا سلاح او را برداشته و مانع از فرار فرانک شود. فرانک او را از عواقب این کار برحذر کرده و از ری و کریس می خواهد تا قبل از رسیدن اعضای گروهش آنجا را ترک کنند. ولی ری نمی پذیرد و قصد دارد تا او را تحویل پلیس دهد.
مامورین پلیس محلی نیز که از واقعه آگاه شده اند، شروع به جست و جو برای یافتن فرانک می کنند. با رسیدن گروهی از مامورین امنیتی از واشنگتن مشخص می شود که یافتن فرانک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همزمان یکی از اعضای تیم فرانک نیز دستور قتل فرانک را در ازای نیم میلیون دلار دریافت می کند....
● چرا باید دید؟
اگر بروس برسفورد استرالیایی تبار را می شناسید شاید با دیدن قرارداد سرخورده بشوید. یک تریلر تقریباً معمولی که برای کارگردان اسکاری فیلم هایی چون رانندگی برای خانم دیزی، آخرین رقص، خرقه سیاه، جاده بهشت و حتی تریلر خوش ساختی چون عدم مجازات مضاعف نشانه ای از درجا زدن محسوب می شود. البته اگر با کمی اغماض به فیلم نگریسته شود، که در غیر این صورت می تواند سقوط و پس رفت نیز معنا شود!
اما بیاببد با کمی خوش بینی و فیلم را جدا از کارنامه برسفورد ببینیم و فراموش کنیم که سازنده اش پنج بار نامزد دریافت خرس طلای برلین، چهار نامزد نخل طلای کن و نامزد گولدن گلاب بوده. یک تریلر ٢٥ میلیون دلاری کم هنرپیشه که مورگان فریمن و جان کیوزاک را دارد. دو هنرپیشه خوب که زوج چندان مناسبی را تشکیل نمی دهند.
اما قرار است کیوزاک قانون مداری-بر خلاف موج رایج سینمای آمریکا- را تبلیغ کند و فریمن آزادگی را!!!![عجب وصله ناجوری برای یک مزدور] و نتیجه فیلمی است که مستقیماً می تواند روی دی وی دی پخش شود یا سر از تلویزیون در آورد. پر از پیام های اخلاقی فرعی مثل اعتماد و احترام متقابل میان پدران و فرزندان، شرافت میان آدمکش ها و الی آخر...
از قدرت بازیگری فریمن خبری نیست. راحت و بی دغدغه دیالوگ هایش را می گوید و به راه خود می رود. کیوزاک هم نمی تواند خاطره قهرمانی کلاسیک را زنده کند. اما ضعف اصلی در فیلمنامه است که کهنه و نخ نماست و توانایی های برسفورد کهنه کار نیز نمی تواند چیز قابلی[مثل تعلیقی نفس گیر] از دل آن بیرون بکشد.
فیلمبردار زبده و خلاقی چون اسپینوتی هم کاری معمولی در بیرون از فضای شهری از خود به نمایش می گذارد. برسفورد فیلمساز احمقی نیست و توصیه می کنم نگذارید تماشای قرارداد چنین احساسی به شما تلقین کند!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید