جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


رمانتیک Romantik


رمانتیک   Romantik
▪ نویسنده و کارگردان: سینان چتین.
▪ موسیقی: انتخابی.
▪ مدیر فیلمبرداری: ربه کا هاس، کامیل چتین.
▪ تدوین: باریش دنگه.
▪ طراح صحنه: آیدا ئوزتوپراک، عصمت ارگون.
▪ بازیگران: اوکان بای ئولگن[عمر]، تئومان[گوکهان]، یاسمین کوزان اوغلو[یاسمین]، نایل کیرمزی گول[چیوی]، سمیح سرگن[مظهر]، دیوید همینگز[دکتر سعدون]، اسین مورال اوغلو[اسین]، ربه کا هاس[آسوده]، رئیس پلیس[صلاح الدین دومان]، صحرا تس چتین[کودکی یاسمین]، رافائل جمو چتین[کودکی گوکهان]، نولان همینگز[جوانی دکتر سعدون]، توپراک سرگن[جوانی مظهر].
▪ ١٠٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ ترکیه.
▪ ژانر: درام.
عمر و گوکهان دو دست صمیمی هستند. یک روز عمر با دختری زیبا در ایستگاه اتوبوس آشنا می شود. این دختر یاسمین نام دارد و فرزند مظهر یکی از افراد متمول و بانفوذ ترکیه است. اما مدت هاست قدرت تکلم خود را از دست داده است. با این حال عمر که عاشق او شده، به توصیه های گوکهان مبنی بر دوری از یاسمین وقعی نمی گذارد. تا این که یاسمین بعد از سال ها با احساس عشقی که در وی نسبت به عمر ایجاد شده، زبان به سخن گفتن باز می کند.
پدر یاسمین که از این واقعه بسیار خوشحال شده، عمر را با آغوش باز می پذیرد. اما مدتی بعد، عمر به دنبال یک شیطنت و به قصد به دست آوردن دل یاسمین، تلاش می کند تا اتومبیل محبوب وی را بدزدد. ولی در حین سرقت پلیسی سر رسیده و عمر با استفاده از سلاحی که گوکهان به او داده، مامور را به قتل می رساند.
عمر به تشویق و کمک گوکهان از ترکیه گریخته و در آلمان ساکن می شود. چند سالی می گذرد و نامه هایی که به یاسمین نوشته، بی جواب می ماند. پس از پرس و جو می فهممد که پلیس در تعقیب وی نیست، از این رو به ترکیه بازگشته و به خاطر احساس گناهی که داشته خود را وقف خدمت در اداره پلیس می کند. در این فاصله گوکهان نیز به یاسمین و پدرش نزدیک شده و اعتماد آن دو را به دست می آورد. اما دست تصادف بار دیگر عمر را بر سر راه مظهر-پدر یاسمین- می گذارد که فعالیت های مشکوک وی توجه رئیس پلیس را جلب کرده است...
● چرا باید دید؟
لطفاً با خواندن خلاصه داستان بالا درباره فیلم و پیرنگ فیلم فارسی گونه آن تصمیم نگیرید. چون واقعیت آن طور که به نظر می رسد نیست. این جمله چکیده کلام سینان چتین و فیلم رمانتیک نیز هست: پرده باورها هر چقدر ضخیم تر باشد، آفتاب عقل به همان اندازه دیرتر طلوع خواهد کرد!
به همین خاطر خلاصه داستانی که در بالا خواندید با فیلم تفاوت های زیادی-لااقل از نیمه دوم به بعد دارد. تا میانه فیلم همه چیز گرما و لطافت یکی فیلمفارسی[یا فیلم ترکی] را دارد. یک دختر و دو پسر که یکی بدمن از آب درآمده و برای رسیدن به دخترک، قهرمان قصه را با دسیسه از میدان بیرون می کند. اما همان گونه که در نیمه دوم فیلم عمر و ما می فهمیم قهرمان اصلی قصه گوکهان است.
این عمر است که ناخواسته وارد نقشه او شده و عمر برای برداشتن وی از سر راه اجرای نقشه اش-یعنی انتقام از پدر یاسمین که با مادر متوفای وی ارتباط داشته- کم خطر ترین راه [قتل ساختگی] را ترتیب می دهد. سینان چتین داستان دو قهرمان را در فیلم روایت می کند. قصه دو انتقام و شاید بیشتر و این که هرگز حتی به چشمان خود اطمینان نکنید.
چون حادثه ای را که می بینید از زاویه دید شخصی دیگر، معنایی متفاوت دارد. هرگز همه حقیقت در نزد یک نفر نیست. و اگر کسی با باورهایی غلط تصمیم به چشم پوشی کردن از دیگر زوایای دید گرفته باشد، فرجام خوشی نخواهد داشت.
سینان چتین متولد ١٩٥٣ وان، ترکیه از دهه ١٩٧٠ با کار در زمینه گرافیک و عکاسی وارد دنیای هنر شد. در ١٩٧٥ با دستیاری زکی ئوکتن شروع به فعالیت سینمایی کرد و بعدها با کارگردان های مشهوری چون عاطیف یلماز و شریف گورن همکاری نمود. پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه حاجت تپه آنکارا در رشته تاریخ هنر با ساختن فیلم های مستند کارگردانی را آغاز و در ١٩٨٠ اولین فیلم بلندش قصه یک روز را ساخت. همزمان فیلم های تبلیغاتی نیز ساخت و شرکت تولید فیلم خودش-پلاتو- را تاسیس کرد. مشاور هنری تانسو چیللر[رئیس جمهور وقت] شد. .
با فیلم برلین در برلین[با شرکت هولیا افشار] جایزه وزارت فرهنگ و انجمن منتقدان سینمایی ترکیه را گرفت، ولی بعد از ساخت فانتزی های شخصی مانند آقای A به سوی ساختن فیلم های مردم پسند روی آورد. دو فیلم کمیسر شکسپیر و پروپاگاندا[آخرین فیلم کمدین مشهور ترکیه کمال سونال] او رکوردشکن شدند.
چتین به واسطه شرکت پلاتو و استعدادش در تهیه کنندگی و ساخت فیلم های تبلیغاتی یکی از ثروتمندترین مردان ترکیه است و سال گذشته مجله فوربس روی جلد خود را به او اختصاص داده بود. رمانتیک آخرین فیلم اوست که تولید آن از ٢٠٠٢ آغاز و با وقفه های طولانی همراه بود. سرانجام رمانتیک با تکرار چندین و چند باره فیلمبرداری و افزودن نماهایی تازه آماده شد و امسال به نمایش در آمد. شاید حاصل کار چتین برای کسانی که زیاد فیلم می بینید و همه شگردهای روایی کلاسیک را می شناسند، لقمه گلوگیری نباشد. اما برای تماشاگر خو کرده به قراردادهای چنین فیلمی بی تردید تازه خواهد بود. چتین تعمداً در ریخت شناسی قهرمان دست می برد و در پایان میزان همدلی تماشاگر با گوکهان بیش از عمر خواهد بود که عملاً به حاشیه رانده شده است.
هر دو قطب ماجرا و حتی بهتر است گفت که همه افراد درگیر به این نتیجه می رسند که چیزی که به حقیقت بودن آن باور داشتند، عاری از حقیقت بوده است. زاویه نگاه شان تنها جزئی از حقیقت را به آنها ارزانی داشته و این پازل باید به شکل جمعی سر هم شود. نمی خواهم با اشاره به راشومون ارج و قرب رمانتیک را بالا ببرم، ولی ورود چنین پیرنگی به بدنه سینمای تجاری ترکیه بدون شک اتفاق فرخنده ای است. سینمایی که از یک دهه و نیم قبل تا امروز دوره نوزایی شگرفی را طی می کند و در آینده محصولات بسیار با ارزشی به تاریخ سینما خواهد افزود. رمانیتک به عنوان پیروزی سینمای عامه پسند در حال ارتقاء کیفی شایسته توجه است. برای دوستداران تئومان آوازخوان[که نام فیلم نیز از ترانه او گرفته شده] و طرفداران خانم یاسمین کوزان اوغلو سوپر مدل[فرزند آهو توغبای مانکن و بازیگر] تماشای این فیلم خالی از تفریح نخواهد بود. اما خواهش می کنیم آن را با ژول و ژیم مقایسه نفرمایید!
رمانتیک آخرین فیلم دیوید همینگز[بازیگر آگراندیسمان آنتونیونی] است که پسرش نقش جوانی وی را ایفا کرده است. همینگز قبل از نمایش رمانیتک از دنیا رفت. فیلم به او تقدیم شده است.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید