پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


قلمرو The Kingdom


قلمرو    The Kingdom
▪ کارگردان: پیتر برگ.
▪ فیلمنامه: ماتیو مایکل کارناهان.
▪ موسیقی: دنی الفمن.
▪ مدیر فیلمبرداری: مائورو فیوره.
▪ تدوین: کولبی پارکر جونیو، کوین استیت.
▪ طراح صحنه: تام دافیلد.
▪ بازیگران: جمی فاکس[رونالد فلوری]، کریس کوپر[گرانت سایکس]، جنیفر گارنر[جنت میز]، جاناتان بیتمن[آدام لیویت]، اشرف برهوم[سرهنگ فارس القاضی]، علی سلیمان[گروهبان هیثم]، جرمی پایون[دیمن اشمیت]، ریچارد جنکینز[جیمز گریس مدیر FBI]، کایل چندلر[فرانسیس منر]، دنی هیوستون[گیدیون یانگ وزیر دادگستری].
▪ ١١٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، درام، مهیج.
عربستان سعودی، زمان حال. تروریست ها به مجتمع مسکونی کارمندان یک شرکت نفتی آمریکایی در ریاض حمله کرده و بیش از صد نفر را به قتل می رسانند. در واشنگتن، مامور ویژه رونالد فلوری گروهی از مامورین زبده FBI را گرد آورده و قصد دارد برای تحقیقات به آنجا برود. اما وزارت امورخارجه و وزیر دادگستری نگران خدشه وارد شدن به روابط دو کشور هستند.
فلوری که دوستش را در انفجار از دست داده، با استفاده از روابط خود، قرار ملاقاتی با سفیر عربستان گذاشته و او را تهدید می کند اگر در این زمینه با وی همکاری نکند اسرار فساد مالی او را افشا خواهد کرد. سفیر با ولیعهد عربستان صحبت کرده و اجازه می گید تا فلوری به همراه تیم خود، یک هفته در ریاض به تحقیقات بپردازد.
این در حالی است که گارد ملی به ریاست ژنرال العبدالمالک مسئولیت تحقیقات را بر عهده دارد و میان وی و تشکیلات پلیس رقابتی در این زمینه در جریان است.
سرهنگ فارس القاضی از تشکیلات پلیس ماموریت می یابد تا فلوری و گروه اش را همراهی کند. دیمن اشمیت وابسته وزارت امور خارجه آمریکا، از مامورین FBI می خواهد تا عربستان را ترک کنند. همزمان القاضی و فلوری اعتماد یکدیگر را به دست می آورند و در یک شام تشریفاتی با شاهزاده سعودی اجازه می یابند تا کنترل تحقیقات را به دست بگیرند.
همزمان تروریست ها حمله دیگری تدارک می بینند. گروه فلوری به سرعت رد آنان را یافته و قصد دارد تا بمب ساز اصلی مشهور به ابوحمزه را دستگیر کند. اما در تیراندازی افراد پلیس همه تروریست ها کشته می شوند. فلوری که یقین پیدا کرده، دیگر به هسته و فرد اصلی گروه تروریستی دست نخواهد یافت، با اصرار اشمیت راهی فرودگاه می شوند.
اما در میان راه تروریست به کاروان شان حمله کرده و لویت-یکی از اعضای تیم فلوری- را می ربایند. فلوری و القاضی به همراه باقیمانده تیم، اتومبیل تروریست ها را تعقیب و به مخفیگاه آنان می زسند. تروریست ها قصد دارند تا لویت را در برابر دوربین سر ببرند، ولی در آخرین لحظه تیم فلوری به همراه القاضی موفق به نجات وی می شوند. القاضی که متوجه حضور ابوحمزه در آن مکان شده، موفق به یافتن وی می شود. اما تیراندازی در گرفته و هر دو کشته می شوند. فلوری و تیمش نیز به آمریکا بازمی گردند.
● چرا باید دید؟
پیتر وینکلر برگ متولد ١٩٦٤ بازیگر آشنای نقش های فرعی و کارگردانی کمتر شناخته شده[لااقل تا امروز] است. سینما دوستان پیگیر بازی او در آخرین اغوا[جان دال] و کاپ لند[جیمز منگولد] را به یاد دارند و این اواخر حضورش در آس های سوخته[جو کارناهان، برادر فیلمنامه نویس قلمرو] و وثیقه[مایکل مان] که بخت آشنایی با مان در حال عوض کردن مسیر کارنامه اوست.
برگ از ١٩٩٤ با ساختن قسمت هایی از سریال "Chicago Hope" شروع به کارگردانی نیز کرد و بعدها نویسندگی و تهیه کنندگی را نیز آزمود. اولین فیلم بلندش اعمال بسیار وحشیانه را در ١٩٩٨ کارگردانی کرد که در چند جشنواره مورد توجه قرار گرفت. دو فیلم بعدی اش در همین حد نیز موفق نبود و به نظر می رسید که ترجیح داده تا به شغل اصلی خود-بازیگری- بپردازد. اما آشنایی با مایکل مان و جمی فاکس در فیلم وثیقه او را وارد مسیری تازه و متفاوت کرد.
حاصل این تغییر فیلم ٨٠ میلیون دلاری قلمرو است که در زمان درست تولید شده و با توجه به موضوع حساس خود در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار خواهد گرفت. چکیده مطلب و جان کلام فیلم در تیتراژ آغازین فیلم که با استفاده از تصاویر مستند هفت دهه پیش و افکت های رایانه های ساخته شده، به تماشاگر عرضه می شود: نفت با امنیت ملی آمریکا ارتباط دارد.
بقیه زمان فیلم صرف تصویر کردن سبعیت بنیادگرایان مسلمان[القاعده و حزب الله] و حضور گروهی آمریکایی برای بازگرداندن امنیت به ریاض و صد البته سکونت گاه کارمندان شرکت هایی آمریکایی نفتی است.
تاثیر مایکل مان به عنوان تهیه کننده در همه جای فیلم پیداست. از فیلمبرداری تا نحوه هدایت بازیگران و روابط میان شخصیت ها[آشنایی و همراهی سرهنگ فارس و فلوری] یا رفتار این دو با ابوحمزه در سکانس پایانی و تدوین پر ضرباهنگ آن که تماشاگر را به دیدن تریلری واقعی با پس زمینه سیاسی پر رنگ دعوت می کند.
آن چه که اهمیت دارد تلاش آمریکا و شاهزادگان عرب برای درک یکدیگر و رسیدن به تفاهم است. هر دو طرف به عنوان کشورهای درگیر بزرگ ترین معاملات تجاری با توجه پیشینه فرهنگی خود، از اعتماد به طرف مقابل پرهیز دارند. دوستی پر فراز و نشیب شان با پدیده تروریسم تهدید می شود و عربستان به عنوان زادگاه اسلام و طبیعتاً بنیادگرایی اسلامی شهرتی سو دارد.
البته داستان فیلم حقیقی نیست، اما وقایع مشابه رخ داده و در آینده نیز محتمل است. بنابر این فیلم جنبه ای پیشگویانه نیز به خود می گیرد و طرفین را به درک و اعتماد متقابل فرا می خواند. شوخی فارس و فلوری در سکانس پایانی و پیش از حمله به مقر ابوحمزه درباره وجود خدا نشان از تابوشکنی در کشوری دارد که در سکانس های پیشین انگشت نگاری جسد یک مرده مذکر توسط عضو مونث گروه فلوری با ممانعت روبرو شده بود.
فیلم برخی ارجاعات تاریخی خود را از کتاب لویس فری مامور سابق FBI گرفته و تنشی که در خاورمیانه ترسیم می کند بسیار واقع گرایانه است. دقتی که در ترسیم فضا اعمال شده، نقطه عطفی برای کارنامه برگ را رقم زده و از قراین پیداست که نویسنده و تهیه کننده قلمرو نیز از حاصل کار خشنود هستند. چون تولید سه فیلم مشترک دیگر را اعلام کرده اند.
البته برگ از خصلت های اگزوتیک لوکیشن عربستان نیز در فیلم استقاده کرده و با چشم پوشی از پیرنگ سیاسی فیلم می شود آن را به عنوان یک تریلر خوش ساخت جنایی به راحتی دنبال کرد و لذت برد. شخصاً به عنوان یک دوستدار تریلرهای سیاسی از فیلم لذت بردم و به آینده کارنامه کارگردانی برگ امیدوارم. صلح طلب ها و مخالفان خشونت نیز دلایل خود را برای بیزاری از قلمرو خواهند یافت!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید