چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


پنجه های فولادی Steel Toes


پنجه های فولادی    Steel Toes
▪ کارگردان: مارک آدام، دیوید گو.
▪ فیلمنامه: دیوید گو.
▪ موسیقی: بنوآ گرولو.
▪ مدیر فیلمبرداری: مارک آدام
▪ تدوین: مار آدام، سوزان شنکس.
▪ طراح صحنه: پری گورارا.
▪ بازیگران: دیوید استراتیرن[دنی دانکلمن]، اندرو دبلیو. واکر[مایک]، آرون گرونفلد[دنی-جوان]، ران لیا[مصاحبه گر]، جوئل میلر[پدر دنی]، مارینا اورسینی]آنا دانکلمن]، مایکل رادر[سام]، ایوانا شین[جیل]، ایوان اسمیت[ویکرام]، لیندا اسمیت[باربارا]، دانیل تیرادو[بازیگر]،.
▪ ٩٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ کانادا. برنده جایزه هیئت داوران جشنواره بورلی هیلز، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از متد فست، برنده جایزه فیلیپ بورسوس برای بهترین بازیگر/اندرو دبلیو. واکر از جشنواره ویستلر، برنده جایزه ویژه داوران جشنواره ورلد فست هیوستون، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم های یهودی مرویل و ...
▪ ژانر: درام.
مونترال. مایک داونی جوانی بیست ساله دارای تمایلات شدید برتری جویانه و نژادپرستانه هنگام ملاقات با دوست دخترش، به دنبال اتفاقی بی اهمیت کارگری هندی را زیر ضربات پوتین های خود که پنجه هایی فولادین دارد به قتل می رساند. مایک دستگیر شده و باید به اتهام قتل محاکمه شود. اولین احتمال درباره وی دریافت حکم ٢٥ سال زندان انفرادی برای این قتل نژادپرستانه است. دنی دانکلمن وکیلی لیبرال و یهودی ماموریت پیدا می کند تا دنی را برای حضور در دادگاه آماده و در جهت دفاع به وی کمک کند. اما مایک و دنی دارای عقایدی کاملاً متضاد هستند و اولین ملاقات ها خوب پیش نمی رود. مایک می کوشد تا عقاید فاشیستی خود را به دنی حقنه کند و دنی نیز می کوشد تا باطل بودن این نظریه را ثابت کند. ظاهراً هیچ کدام از این که مجبور به کار با طرف مقابل شده اند، راضی نیستند. مایک از این که وکیلی یهودی به او داده اند، خشنود نیست و او را دشمن خود می پندارد. دنی هم از این که باید به جوان خشک مغز و کور باطنی چون مایک کمک کند که همفکران وی مسبب یهودی کشی بزرگ قرن بیستم بوده اند، ناراحت است. ولی پس از چند ماه، مایک که از دورنمای ٢٥ سال زندان به هراس افتاده، کمک دنی را می پذیرد. اما این فقط آغاز است...
● چرا باید دید؟
درام تماشایی دو مرد با تفکراتی متفاوت و متضاد که سرانجام راهی برای درک یکدیگر پیدا می کنند. البته مرد مسن تر و با تجربه تر سهم بیشتری در تعالی مرد جوان تر دارد و موفق می شود اصول اعتقادی آزادمنشانه و انسانی خود را به وی بقبولاند.
جان کلام فیلم پنجه های فولادی و سازنندگان آن در زمان ما بسیار راحت دریافت می شود، اما به راحتی برای بسیاری همچون مایک قابل درک و پذیرش نیست. فیلم تقابل دو دنیا، دو ایدئولوژی و دو جهان بینی است. تفاوت میان شرق و غرب است، چون نازی ها و اصولاً غربیان جماعت یهود[فرقی نمی کند سفارادی باشد یا اشکنازی]را تحفه شرق می خوانند و با دیگر مکاتب شرقی در یک گروه جا می دهند. شاید سخن بی ربطی نباشد، چون درک وصیت نامه مقتول بودایی نیز برای دنی وکیل یهودی نیز از همین رو سهل تر است تا نئونازیست سفید پوستی چون مایکل داونی...
پنجه های فولادی اولین کار مشترک آدام و گو با بودجه ای معادل ١ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار کانادا و در طول هفده روز فیلمبرداری شده است.
فیلمی که بر اساس نمایشنامه ای موفق ساخته شده، اما با وجود اندک بودن شخصیت ها و محدود و بسته بودن مکان ها از یک تئاتر کنسرو شده دور است. قسمت عمده این موفقیت نه فقط در دکوپاز کارگردان های فیلم[از فیلمبرداری روی دست و اضطراب برانگیز برخوردهای اولیه مایکل و دنی تا نماهای ساکن برخوردهای پایانی] بازی دو بازیگر اصلی فیلم است که اولی یک حرفه ای به تمام معنا و دومی تازه کاری بسیار با استعداد است.
پنجه های فولادی در نگاهی کلی تر ستایش انسانیت و آرمانگرایی است. تلاش برای ساختن دنیایی بهتر از راه درک آن، از راه فهم رفتارهای آدمی و گریز از عذرخواهی های بیهوده است. دنی به مایکل یاد می دهد به جای پوزش خواهی از دادگاه یا تظاهر به ندامت، انگیزه و طبیعت واقعی عمل خشونت بار خود را دریابد.
نحوه نگاه قربانی اش به دنیا که او را قبل از مرگ می بخشد، را درک کند و بکوشد بعد از رهایی از زندان سه ساله اش ایده آل هایی واقعی تر و انسانی را جایگزین افکار منحط قبلی خود کند. او مطمئناً در پایان دوره محکومیت خود جوان سابق نخواهد بود، دنی نیز که زندگی خانوادگی اش را به خاطر آرمان گرایی مفرط از دست داده، به اعتدال خواهد اندیشد.
چیزهایی که زمانه ما به شدت نیازمند آن است. به کسانی که فیلم را ندیده اند و شاید با خواندن خلاصه داستان آن، فیلم را تبلیغی برای آموزه های یهودی و حتی دینی بیابند، توصیه می کنم دچار پیشداوری نشوند. فیلم از این گونه تفکر خالی نیست، اما نگاه انسانی قدرتمندی که در پس این نگاه وجود دارد موفق می شود باورهای مذهبی را کم رنگ جلوه بدهد. اگر دنبال حادثه و هیجان هستید، این فیلم را نبینید!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید