پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


تستوسترون Testosteron


تستوسترون    Testosteron
▪ کارگردان: توماش کونجکی، آندری سارامونوویچ.
▪ فیلمنامه: آندری سارامونوویچ.
▪ موسیقی: استانیسلاس سیروویچ.
▪ مدیر فیلمبرداری: توماش مادیسکی.
▪ تدوین: یاروسلاو بارژین.
▪ طراح صحنه: پرژمیسلاو کوالسکی.
▪ بازیگران: پیوتر آدامچک[کورنل]، ماگدالنا بوشارسکا[آلیسیا]، آنا درژوسکا[دکتر اسلاسکا]، یوآنا فیدلر[بیتکا]، ماریا گلادکووسکا[مادر تیتوس]، توماش کارولاک[فیستاک]، الکساندرا کیسیو[پاتریسیا]، سزاری کوزینسکی[یانیس]، توماش کوت[روبال]، کاترینیا کوریولونسکا[همسر ترتین]، وویچک مچوالدوسکی[یارک دپچاک]، الکساندرا پوپولاوسکا[همسر یانیس]، کریشتف استلاماچکی[استاوروس]، ماچیه اشتوهر[سباستین تریتن]، بوریس چیک[تیتوس].
▪ ١١٩ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ لهستان.
▪ ژانر: کمدی.
روز عروسی کورنل، چهره شناخته شده تلویزیون، با آلیسیا خواننده مشهور است. در میهمان خانه ای در حومه شهر تیتوس پیشخدمت سرگرم آماده سازی مقدمات پذیرایی از میهمانان عروسی است. اما ظاهراً قرار است هیچ چیز مطابق برنامه پیش نرود.
چون آشپز بعد از خوردن مشروب فراوان قادر به پختن غذا نیست و تنها زنی که در اطراف حضور دارد نیز سر رشته چندانی از غذا پختن ندارد. این وضعیت با سر رسیدن اتومبیل استاوروس پدر داماد و همراهان وی پیچیده تر می شود. چون عروس مراسم را ترک کرده و یکی از سرنشین های اتومبیل به ظن داشتن رابطه با عروس به این محل آورده شده تا تنبیه شود.
وقتی داماد با سر و کله باندپیچی شده به همراه برادرش یانیس سر می رسد، تیتوس می فهمد که مراسم به هم خورده ولی باید از همین چند نفر پذیرایی کند. اما این کار چندان هم راحت نیست. چون به زودی آتش اختلاف های قدیمی میان پدر و پسرها نیز شعله ور شده و پای دیگر همراهان گروه از جمله فیستاک-گیتاریست گروه آلیسیا- و روبال-نزدیک ترین دوست داماد و ساقدوش- هم به میان کشیده می شود. به نظر می رسد همه آتش ها از گور سباستین تریتن-کارمند یک بنگاه تبلیغاتی- برمی خیزد که توسط استاوروس و دیگران ربوده و به میهمان خانه آورده شده است. اما به زودی مسایل دیگری نیز مطرح می شود که بر زندگی آینده همه آنها اثر خواهد گذاشت...
● چرا باید دید؟
تستوسترون[نوعی هورمون مردانه] نامی غریب برای بهترین و پر فروش ترین فیلم لهستانی امسال است. یک کمدی موقعیت و کلام فوق العاده از سینمایی که با درام های کوبنده امثال وایدا، زانوسی و کیسلوفسکی و ... شناخته می شود. ماجرا با نه گفتن عروس خانم در مراسم عقد آغاز می شود و همه سباستین تریتن را شخصی می پندارند که آلسیا به او علاقه دارد و او را بوسیده است. تریتن قسم می خورد که اولین بار بوده که او را ملاقات کرده، اما استاوروس و دیگران قصد تنیه شدید وی را دارند. یعنی یک کار مردانه در میان مردهای اروپای شرقی...
این ماجرا سرآغاز بر ملا شدن یک سری حقایق درباره همه مردهای فیلم است. کسانی که هر کدام به نوعی اسیر هورمون های جنسی خود هستند و شخصیت های یک کمدی شلوغ و پر سر و صدا از نوع شیرینی آمریکایی- البته با حال و هوای لهستانی و دور از سبکسری-چون شخصیت های آن همگی مردان میان سال یا جا افتاده هستند و فارغ از رفتار نوجوانانی که تازه لذت جنسی را کشف کرده اند.
تستوسترون با هزینه یک و نیم میلیون دلار ساخته شده و هم اکنون اکران موفقی را در انگلستان و ایرلند نیز پشت سر گذاشته است.
فیلمی که با توجه به نام آن حدس زدن مضمون کم و بیش ضد مردانه اش دشوار نیست. هر چند کارگردان هایش طرف خانم ها را هم نمی گیرند! چون موضوع بحث آقایان نیز این است: چقدر زنها را می شناسیم؟
از نظر مردهای فیلم زن ها اسرار آمیز و سرچشمه همه مصیبت ها هستند. وفاداری و خیانت نیز مضامینی ساخته و پرداخته ذهن آنهاست که همیشه فقط در مورد مردها یا دیگر زن های رقیب صدق می کند.
توماش کونجکی متولد ١٩٦٢ و آندری سارامونوویچ متولد ١٩٦٥ هستند. هر دو متولد ورشو و تستوسترون دومین فیلم کارنامه آنها و اولین کار مشترک شان است. ویژگی تستوسترون فقط به کار گروهی از کمدین های محبوب لهستانی نیست، چون چهره و نام بسیاری از آنها برای ما ناشناخته است. آنچه در کار مشترک این دو نفر جلب توجه می کند، نوع روایت فیلم است.
روایتی که در آغاز همه تماشاگر را به تصور روبرو شدن با فیلمی جدی و گنگستری دچار اشتباه می کند. تستوسترون یک کمدی اشتباهات در مضمون و اجراست. یک کمدی سکسی خوش ساخت در هجو مردانگی و عقده های مردانه، زندگی زناشویی و همچنین جدال ابدی بین زن ها و مردها که هرگز تازگی خود را از دست نمی دهد. دیالوگ های جذاب و با دقت نوشته شده از ویژگی ها اصلی فیلم است. تماشای تستوسترون تجربه ای لذت بخش و مفرح است که شانس آشنایی با فیلم های کمدی اروپای شرقی نیز فراهم می کند. بی صبرانه منتظر فیلم بعدی این زوج هستم!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید