شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هفتمین دوره بازی های المپیک، ۱۹۲۰ آنتورپ (بلژیک)


هفتمین دوره بازی های المپیک، ۱۹۲۰ آنتورپ (بلژیک)
▪ زمان برگزاری: ۲۰ آوریل - ۲۳ سپتامبر ۱۹۲۰
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۲۹ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۲۶۶۹ نفر (۲۵۹۱ مرد، ۷۸ زن)
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۹ رشته + ۲ ورزش زمستانی
▪ تعداد رویدادها: ۱۵۶ رویداد
▪ رشته‌های ورزشی:
تیر و کمان، دو و میدانی، مشت زنی، دوچرخه‌ سواری، سوار کاری، شمشیر بازی، فوتبال،‌ ژیمناستیک، هاکی، هاکی روی یخ، اسکیت نمایشی، پنجگانه مدرن، چوگان، قایقرانی پارویی، راگبی، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، شنا، تنیس، وزنه‌برداری و کشتی.
با پافشاری کوبرتن قرار بر این شد که شهر برلین میزبان المپیک ششم در ۱۹۱۶ باشد تا شاید آلمان را از جنگ افزاری باز دارد. اما ترور ولیعهد اتریش در ۲۸ ژوئیه ۱۹۱۴ در شهر سارایو و آتش جنگ را شعله‌ور ساخت تا این المپیک، نخستین دوره‌ای باشد که قربانی جنگ شود.
به فاصله ۲۰ ماه پس از فروکش کردن آتش جنگ جهانی اول و در شرایطی که بلژیک تبدیل به ویرانه‌ای شده بود، هفتمین دوره بازیهای المپیک در شهر آنتورپ این کشور در بیستم آوریل ۱۹۲۰ گشایش یافت.
مهمترین تصمیم‌گیری برای این دوره از بازیها کنار گذاشتن کشورهایی بود که جنگ را آغاز کرده و البته در شمار شکست خوردگان بودند. به این ترتیب از کشورهای اتریش، آلمان، مجارستان و ترکیه برای شرکت در بازیها دعوت نشد.
به نشانه همبستگی ملل جهان و با استفاده از پنج حلقه پیوسته که از قرون گذشته در خرابه‌های دشت المپیا پیدا شده بود، پرچم سفید با پنج حلقه از رنگهای قرمز، سیاه، آبی، سبز و زرد به عنوان مهمترین نشانه المپیک به کار گرفته شد. همچنین ورزشکاران برای نخستین بار در روز افتتاحیه بازیها رژه رفتند و سوگند یاد کردند.
هانس کوله‌ هانین قهرمان شاخص دوومیدانی المپیک استکهلم، در این دوره هم صاحب نشان طلا شد و این بار دوی ماراتن را فتح کرد. او همچنین سعادت این را دانست که با پیروزی خود پرچم فنلاند را در استادیوم محل برگزاری به اهتزاز درآورد. این درحالی بود که کشورش تنها یک سال قبل از امپراطوری روسیه استقلال یافته بود. پاوونورمی از فنلاند در دوهای ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر صاحب دو نشان طلا شد. (نورمی در مجموع در المپیک‌ های ۱۹۲۰، ۱۹۲۴ و ۱۹۲۸، ۹ مدال طلا و ۳ نقره بر گردن آویخت.) در رقابت‌های فوتبال ۱۵ تیم حضور داشتند که ۱۴ تیم اروپایی بودند به همراه تیم مصر. در پایان این رقابت‌ها تیم بلژیک با پیروزی بر چکسلواکی به مقام قهرمانی المپیک دست یافت. اسکارسوآن مسن‌ ترین مدال‌ آور تاریخ بازیهای المپیک، در این دوره در سن ۷۲ سالگی در رشته تیراندازی به آهوی دونده برنده مدال شد.
بهترین نتیجه انفرادی را تیراندازی از آمریکا به نام ویلیزلی با کسب ۷ مدال (۵ مدال طلا و ۲ مدال نقره و برنز) به دست آورد. نه دونادی شمشیرباز ایتالیایی موفق شد ۵ مدال طلا کسب کند که حدنصابی فوق‌العاده بود. هربرت ون‌ اینیز بلژیکی در رشته تیروکمان ۶ مدال (۴ طلا و ۲ نقره) کسب کرد. پاورنورمی از فنلاند موفق‌ترین دونده المپیک بود که موفق به کسب ۴ مدال (۳ طلا و ۱ نقره) شد. در رقابت‌های شنا، اتلدا بلیبتری از ایالات متحده و نورمن رز دیگر هموطنش با کسب سه مدال طلا بهترین بودند. در پایان این رقابت‌ ها کاروان ورزشی ایالات متحده با کسب ۴۱ مدال طلا و مجموع ۹۶ مدال درصدر کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت.
● رده بندی توزیع مدال های هفتمین دوره بازی های المپیک ۱۹۲۰ آنتورپ
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید