جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چهارمین دوره بازی‌های المپیک، ۱۹۰۸ لندن (بریتانیا)


چهارمین دوره بازی‌های المپیک، ۱۹۰۸ لندن (بریتانیا)
▪ زمان برگزاری: ۲۷ آوریل - ۳۱ اکتبر ۱۹۰۸
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۲۲ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۲۰۳۵ نفر (۱۹۹۹ مرد، ۳۶ زن)
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۲۱ رشته
▪ تعداد رویدادها: ۱۱۰ رویداد
▪ رشته‌های ورزشی:
تیر و کمان، دو و میدانی، مشت ‌زنی، دوچرخه ‌سواری، شمشیر بازی، اسکیت نمایشی، فوتبال، ‌ژیمناستیک، هاکی، جدی‌پام، لاکروس، چوگان، راگبی، تیراندزای، شنا، تنیس، کشتی، قایقرانی بادبانی، قایقرانی پارویی، قایقرانی موتوری و راکت.
در سال ۱۹۰۶، یک دوره بازیهای میان‌دوره‌ای در آتن برگزار شد که هدف از برگزاری آن، جبران عدم برگزاری دائمی بازیهای رسمی در یونان بود. با وجود اینکه ۲۰ کشور در این بازیها شرکت کردند، اما هیچ‌گاه نمی‌توان آن را به عنوان بازیهای المپیک پذیرفت و بازیهای المپیک با همان دوره چهار ساله، دو سال بعد در لندن برگزار شد. با برگزاری آبرومندانه این دوره از بازیها، المپیک توانست پس از دو دوره برگزاری ناموفق جانی دوباره بگیرد.
نقطه قوت المپیک چهارم حمایت ادوارد پنجم، پادشاه انگلستان از بازیها بود. به پاس این حمایت موثر، برگزار کنندگان المپیک نیز چنان برنامه‌ریزی کردند که نقطه آغاز دو ماراتن از برابر قصر ویندسور باشد تا پادشاه و ملکه و درباریان بتوانند از بالکن قصر به تماشای آن بنشینند و از آنجا که فاصله قصر تا ورزشگاه به طور دقیق ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر بود، از آن پس این مسافت به عنوان مسافت رسمی برای دوهای ماراتن به ثبت رسید. در این دوره از بازیها بود که برای اولین بار مدال‌های طلا توزیع شد.
سازماندهی بازیها بسیار عالی بود، در لندن در فاصله‌ ای حدود ۹ ماه با کار شبانه‌روزی ورزشگاه بزرگی ساخته و پرداخته شد که هنوز به نام وایت‌سیتی معروف است. در این ورزشگاه پیست دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، استخر و شنا و دیگر ورزشها در فضای بسته فراهم شده بود. زنان در رشته‌های تنیس، ژیمناستیک و تیراندازی با کمان رقابت کردند.
مسابقات قایقرانی در هوای نامساعد برگزار شد و قایق‌ها یک اندازه و استاندارد نبودند. برای نخستین بار رقابت‌های کشتی فرنگی به برنامه بازیها اضافه گردید. اسکیت روی یخ برای نخستین بار در برنامه بازیهای المپیک ۱۹۰۸ لندن قرار گرفت، زیرا در آن زمان بازیهای المپیک زمستانی هنوز برگزار نمی‌شد.
در دو و میدانی، ورزشکاران ایالات متحده با کسب ۶ نشان طلا سرآمد دیگران بودند. ملوین شپارد توانست در دو ماده ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر به نشان طلا دست یابد. جان هایس آمریکایی فاتح دوی ماراتن شد. در واترپلو انگلیسی‌ها که خود ابداع کننده این ورزش بودند به مقام قهرمانی رسیدند. آنها در مسابقات فوتبال هم به مقام قهرمانی دست یافتند. اوج موفقیت ورزشکاران بریتانیا در تنیس بود که هر شش مدال طلای زنان و مردان بر گردان آنها قرار گرفت. چهارمین دوره بازیهای المپیک با صدرنشینی میزبان در جدول توزیع مدالها در ۳۱ اکتبر ۱۹۰۸ به پایان رسید.
● رده بندی توزیع مدال های چهارمین دوره بازی های المپیک ۱۹۰۸ لندن
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید