سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سومین دوره بازی‌های المپیک، ۱۹۰۴ سنت لوئیز (ایالات متحده)


سومین دوره بازی‌های المپیک، ۱۹۰۴ سنت لوئیز (ایالات متحده)
▪ زمان برگزاری: ۱ ژوئیه - ۲۳ نوامبر ۱۹۰۴
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۱۲ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۶۸۷ نفر (۶۸۱ مرد، ۶ زن)
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۵ رشته
▪ تعداد رویدادها: ۹۴ ماده
▪ رشته‌های ورزشی:
تیر و کمان، دو و میدانی، مشت‌ زنی، شمشیر بازی، فوتبال، ‌گلف، ژیمناستیک، چوگان، روکیو، پاروزنی، شنا، تنیس،‌ وزنه‌برداری، کشتی و دوچرخه‌سواری.
در چهارمین اجلاس عمومی کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم براین شد که ایالات متحده میزبان المپیک سوم باشد و چون شهرداری‌های دو شهر شیکاگو و سنت ‌لوئیز به رقابتی سخت برای میزبانی برخاستند، ناگزیر دعوای آنها به رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا تئودور روزولت ارجاع گشت که او نیز حکم به میزبانی سنت‌لوئیز در ایالت میسوری داد. از بد حادثه، این شهر نیز در تدارک نمایشگاه جهانی بازرگانی بود و بدین ترتیب خاطره تلخ المپیک پاریس تکرار شد و مسابقات در بی‌نظمی و آشفتگی برگزار گردید.
اکثر کشورهای اروپایی برای شرکت در بازیها از خود رغبتی نشان ندادند به طوریکه کشور انگلستان تنها با یک نماینده در این دوره حضور یافت. اکثر ۶۸۷ ورزشکار شرکت‌ کننده از ایالات متحده بودند که توانستند از ۹۶ مدال طلای توزیع شده، ۸۰ مدال طلا را تصاحب نمایند.
در رقابت‌های دو و میدانی، بیشتر شرکت‌کنندگان اروپایی در اعتراض به وضعیت نامناسب پیست و مکان مسابقه‌ها و اعمال نظر داوران آمریکایی، از حضور در رقابت‌ها سرباز زدند. مسابقات دوومیدانی با حضور چند تیم از کشور میزبان برگزار شد. پس از آنکه تیم نیویورک در مسابقه دو صحرانوردی تیمی، شیکاگو را شکست داد، این مسابقات بیشتر به رقابت‌های بین دانشگاهی شباهت پیدا کرد. بهترین نتیجه را آنتون هیدا، ژیمناست آمریکایی با کسب ۵ مدال طلا و ۱ برنز به دست آورد و پس از او جرج ایسر موفق شد در رشته ژیمناستیک ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۱ مدال برنز کسب کند.
آرچی‌ هان دونده اهل سنت‌ لوئیز موفق شد در ۶۰ متر، ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر سه مدال طلا کسب نماید.
مارکوس هرلی، دوچرخه‌ سوار کشور میزبان موفق به کسب ۴ مدال طلا و یک مدال برنز شد و هموطن دیگر او بورتن دونینگ هم ۶ مدال (۲ طلا، ۳ نقره و ۱ برنز) در دوچرخه‌سواری کسب نمود.
ری‌ اوری چهره شاخص دوومیدانی المپیک قبل، ۳ نشان طلای دیگر بر گردن آویخت. رامون فونست از کشور کوبا توانست ۳ مدال طلا در شمشیربازی به دست آورد. هنری ریچارد سون جوانترین قهرمان المپیک بود که با ۱۵ سال سن به مدال طلای تیروکمان دست یافت. در کشتی، وزنه‌برداری و بوکس قهرمانان آمریکایی مدال‌ها را درو کردند.
● رده بندی توزیع مدال های سومین دوره بازی های المپیک ۱۹۰۴ سنت لوئیز
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید