جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دومین دوره بازی های المپیک، ۱۹۰۰ پاریس (فرانسه)


دومین دوره بازی های المپیک، ۱۹۰۰ پاریس (فرانسه)
▪ زمان برگزاری: ۲۰ - ۲۸ اکتبر ۱۹۰۰
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۲۶ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۱۳۳۰ نفر (۱۳۱۹ مرد، ۱۱ زن)
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۱۷ رشته
▪ تعداد رویدادها: ۷۸ رویداد
▪ رشته‌های ورزشی:
تیر و کمان، دو و میدانی، کریکت، دوچرخه‌ سواری، سوار کاری، شمشیر بازی، فوتبال،‌ گلف، ژیمناستیک، چوگان، پاروزنی، ‌راگبی، تیراندازی، شنا،‌ تنیس، قایقرانی بادبانی و کروکت.
پاریس، زادگاه بارون پیردوکوبرتن بنیانگذار المپیک نوین، میزبان دومین دوره بازیهای المپیک نوین بود.
یونانی‌ها درصدد بودند به طور انحصاری حق برگزاری بازیها را داشته باشند و به این جهت به مخالفت شدید با میزبانی پاریس پرداختند. ایستادگی کوبرتن سبب شد که بازیها در کشوری دیگر برگزار گردد. وی طی نامه‌ای سرگشاده ضمن تشکر از همکاری موثر مردم یونان و علاقمندی جوانان این کشور، نوشت چون برگزاری بازیها نیازمند صرف هزینه‌ای مناسب است، شهر پاریس میزبان دومین دوره بازیها شده است.
همزمان شدن المپیک دوم با نمایشگاه جهانی پاریس از آن چهره‌ای آشفته ساخت که تا حدی موجب دلسردی بنیانگذاران بازیها شد. افکار عمومی یکسره متوجه رویدادهای نمایشگاه بین‌المللی بود و بازیها را تفریح ساده‌ای در کنار آن قلمداد می‌کرد. بنابراین، نه زمان دو هفته‌ای در نظر گرفته شده برای بازیها رعایت شد، نه رکوردها به دقت به ثبت رسید و نه حتی مراسم افتتاح و اختتام به صورتی مناسب به اجرا درآمد.
زنان برای اولین بار اجازه شرکت در بازیها را پیدا کردند تا در دو رشته تنیس و گلف به رقابت بپردازند. در برگزاری مسابقات بعضی از رشته‌های ورزشی، موانع غیر عادی در مسیر مسابقه قرار داشت، به طور مثال مسابقات دوومیدانی در پارک بویس دبلونه برگزار شد چرا که بسیاری از دیسک و چکش‌های پرتابگران به درختان درون پارک اصابت می‌کرد. یا شناگران مجبور شدند در آبهای آلوده رود سن شنا کنند و مخاطرات بهداشتی ناشی از این کار را تحمل کنند.
مسابقات کریکت و کروکت برای اولین و آخرین بار در برنامه بازیها قرار گرفت. شاخص‌ترین چهره المپیک دوم ری‌اوری بود. اوری که یک مهندس موفق ۲۶ ساله بود نخستین بار در المپیک پاریس قدم به میدان نهاد و موفق شد در پرشهای ایستاده طول، سه گام و ارتفاع به مقام قهرمانی دست یابد (اوری در المپیک‌ های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۸ نیز صاحب ۷ مدال طلای دیگر شد و نکته قابل توجه در مورد او این بود که سالهای بسیاری از دوران کودکی خود را به علت بیماری فلج اطفال بر صندلی چرخدار سپری کرده بود).
رشته تیراندازی به کبوترهای زنده هم، جزو برنامه بازیها بود که یک تیرانداز بلژیکی با کشتن ۲۱ پرنده قهرمان المپیک شد. ایروینگ بکستر دونده آمریکایی با کسب ۵ مدال (۲ طلا و ۳ نقره) موفق‌ترین ورزشکار المپیک پاریس بود. آلوین کرانزلاین دیگر دونده آمریکایی ۶۰ متر را در ۷ ثانیه دوید و در پرش طول با ۱۸/۷ متر سرآمد دیگران بود.
در ژیمناستیک ورزشکاران سوئد و آلمان، در دوومیدانی دوندگان ایالات متحده، در دوچرخه‌سواری و شمشیربازی و تیراندازی ورزشکاران فرانسوی برتر از دیگران بودند. در نهایت دومین دوره بازیهای المپیک در ۲۸ اکتبر ۱۹۰۰ در پاریس به پایان رسید و کشور میزبان با کسب ۲۸ مدال طلا،‌۴۱ نقره و ۳۲ برنز موفق‌ترین کشور مسابقات بود.
● رده بندی توزیع مدال های دومین دوره بازی های المپیک ۱۹۰۰ پاریس
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید