پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

علمای اسلام و چاپ قرآن از طرف شاه


علمای اسلام و چاپ قرآن از طرف شاه
تاریخ پر فراز و نشیب نهضت اسلامی ایران ، حاوی حوادث و جریانات متفاوتی بود که در این مسیر ، مبارزات مردم صورتهای مختلفی به خود گرفت و عکس‌العمل حکومت شاه در کنترل و مقابله با این نهضت نیز به تبع متفاوت بود. پس از رسوایی رژیم در سال ۴۲ و ۴۳ ، و مخالفت علنی با علما و اسلام ، وجهه رژیم در تظاهر به اسلام و حمایت از مردم ، لکه دار شد . بدون این پایگاه به ظاهر اسلامی ، جایی برای حکومت شاه و توجیه اعمال ضد انسانی او باقی نمی ماند ؛ لذا جهت بقای حکومتش چاره را در اجرای طرحهایی همچون ساخت مسجد ، چاپ قرآن ، زیارت عتبات و ... دید و چنین نیز عمل کرد . در سال ۱۳۴۴ اعلام شد که حکومت شاه درصدد است با چاپ قرآنی بنام پهلوی ، به صحنه بیاید . این قرآنها که در قطع و خطی زیبا تهیه و انتخاب شده بود ، به نام پهلوی و همراه با برنامه تبلیغاتی وسیع و سنگینی در سطح جامعه انتشار یافت . طبق طرح از پیش تعیین شده ای ، تعدادی از این قرآنها ، به علما و روحانیان اهدا می شد و جهت اجرای این مقصود ، تمامی سازمانها و نهادهای فرهنگی ، اجتماعی و همه قوای امنیتی ، به خدمت گرفته شد . مقالاتی برای درج در روزنامه ها و مجلات از قبل تعیین شد . متن تجلیلها و ستایشها از اقدام ملوکانه ! متن گزارشها از استقبالهای مصنوعی و ... پیش از چاپ و انتشار قرآن ، تهیه و دستور تبلیغ آن داده شد و محور سخنرانیهای نمایندگان مجلسین ، برنامه های رادیو و تلویزیون ، متن تلگرافها ، مصاحبه ها با استادان خط و ... بود.
این طرح که سه ماه قبل از انتشار قرآن ، تهیه و آماده شده بود ، به خوبی نشان می دهد که قصد رژیم از این عمل ، تا چه اندازه در جهت بهره برداری از تبلیغات مذهبی شاه در سطح عموم بوده است و تا چه اندازه از اصل عمل و اقدام چاپ قرآن و امور مذهبی کشور ، دور بوده است . (۱)
اهداف رژیم از این اقدام ، که با اهدهای آن به روحانیان همراه بود ، این بود که با استفاده از قداست کلام خدا در میان اندیشه و عمل مسلمین ، آنان را به پذیرش قرآن چاپ طاغوت وادارد و تأیید ضمنی از اعمال خود از سوی روحانیان برگیرد و در صورت به نتیجه رسیدن این ترفند ، پیروزی بزرگی برای او به حساب می آمد . کار تهیه قرآن آغاز شده بود . عده ای از دانشمندان ، در گزینش و مقابله آن با دیگر قرآنها ، انتخاب شدند و به وعاظ دستور داده شد تا در محافل برپا شده از سوی رژیم ، این خبر را اعلام کنند و این اقدام را بستایند . (۲)
پس از پایان طراحی قرآن پهلوی ، خبر انتشار آن در روزنامه ها و رسانه های داخلی و خارجی اعلام شد . تبلیغات مبلغان رژیم ، حول دو محور محدود می شد : نیت فاعل آن ، و ستودن اقدام اسلام گرایانه ! دستگاه پهلوی ، خصوصا محمدرضا پهلوی ، و دیگری ، تجلیل از سعی رژیم در پرداختن به کیفیت چاپ و تزیین ظواهر و یکتایی نوع چاپ آن . قرار بود این قرآنها با مراسم خاص درباری ، همراه با تشریفات سلطنتی ، توسط قاصدان مخصوص شاه ، به شهرستانها ارسال شود و همزمان با ورود قرآن ، عملیات حفاظتی و امنیتی ساواک ، ضمن کنترل اوضاع امور ، هر گونه مقاومتی از سوی افراد را دفع و مطالب را به طور کامل به مرکز مخابره کند . لذا مأموریت رفع موانع اجرای طرح ، به عهده ساواک و به طور مستقیم ، زیر نظر دفتر مخصوص شاهنشاهی بود.
افراد متخلف به شدت بازخواست و مجازات می شدند . به عنوان نمونه ، ورود قرآن به شهر فومن و اعتراض دادستان فومن به ترک محل کار توسط دو تن از کارمندان به بهانه استقبال از قرآن پهلوی ، به سرعت گزارش می شود و از سوی دفتر مخصوص دربار ، مورد پی گیری قرار می گیرد .
جهت اهدای قرآنها به روحانیان نیز قبلا مقدمات فراهم شده بود . اسامی افراد ، سوابق آنها و وضعیت عمومی شهر به مرکز مخابره شد ، و قرار بود تا پس از ارسال قرآنها به فرمانداری و استانداری شهرها ، روحانیان از قبل دعوت شده ، به استقبال قرآن بیایند و پس از ایراد سخنرانیهایی در مدح صفات اسلام دوستانه شاه ، رژیم را به اهداف خود نزدیکتر سازند . اما علما و روحانیان مقاومت کردند. آنان با آگاهی از ترفند رژیم ، رویه ای دیگر برگزیدند . مضامین بلند و ظلم ستیز معارف قرآنی ، مانع از تسلیم در برابر این ترفند بود . از طرفی ، شیوه قرآن بر نیزه گرفتن معاویه صفتانی چون محمدرضا پهلوی ، نیازمند مقابله ای مدبرانه بود ؛ لذا علاوه بر سخنرانیها و روشنگریهایی که در محافل و منابر پیرامون این ترفند داشتند ، از پذیرفتن قرآن سرباز زدند . عده ای با هدیه آن به مجامع مذهبی ، عده ای با خروج از شهر ، و عده ای با عدم استقبال و بی توجهی به دعوات مکرر رژیم از آنها ، مخالفت خود را اعلام کردند. مردم نیز با تأسی به این امر ، قداست الفاظ قرآنی را در کلام گهربار عاملین به قرآن یافتند . به عنوان نمونه روحانیان زنجانی که در هیچیک از مراسم سلطنتی شرکت نکرده بودند ، در این مراسم نیز شرکت نکردند . این روحانیان ، ابتدا با وادار ساختن رژیم به دعوت کتبی از علما ، و سپس عدم اجتماع کلیه روحانیان در مراسم ، مخالفت خود را اعلام داشتند .
در گزارش مفصل ساواک زنجان اعلام شد :
« ... موقعیکه کلام الله مجید با تشریفات خاص و شور و هیجان مردم به مسجد وارد گردید ملاحظه شد از طبقه روحانیون اثری نیست و بجز چند نفر طلبه که در محوطه بودند هیچکدام از روحانیون شرکت نکرده اند ... ». (۳)
مأمورانت اهدای قرآن ، درصدد فرصت بودند تا قبل از خروج روحانیان از منزل خودشان ، وارد منزل شوند و پس از اهدای قرآن ، حداکثر استفاده تبلیغاتی را از عمل خود و پذیرش قرآن از سوی روحانیان ببرند . لذا با دقت بیشتری در مورد روحانیان مشهد عمل کردند. اسامی افراد مورد نظر را از قبل آماده کرده و فرصت مناسب جهت اهدا را بررسی و سنجیده بودند. در منزل " آیت الله میلانی " وارد شدند و قرآن را اهدا کردند. آیت ا... میلانی ، ضمن ابراز ناراحتی شدید از این اقدام غیرمترقبه ، اعلام کرد که قرآن را به کتابخانه مسجد گوهرشاد هدیه می دهد ؛ ساواک نیز ، علیرغم درخواست آیت ا... میلانی مبنی بر عدم انتشار این خبر ، آن را در جراید منتشر کرد و از اقدام شاهانه تجلیل شد. " آیت ا... قمی " نیز قبل از اهدای قرآن ، مخالفت خود را اعلام کرده و گفت : « چنانچه قرآن برای من بیاورند نخواهم پذیرفت و یا به بهانه ای از منزل خارج خواهم شد . قرآن را به سازشکاران بایستی بدهند من اهل سازش نیستم ». (۴)
مشکل دیگر رژیم ، در ارسال قرآن به همدان بود. روحانیان همدان مخالف انقلاب شاه بودند. دو روحانی برجسته این خطه ، " آیت ا... ملاعلی معصومی " و " آیت ا... بنی صدر " ، هیچگونه سازش و همخویی با طرحهای شاهنشاهی نداشتند و بارها مخالفت خود را اعلام کرده بودند. در سوابق این دو بزرگوار آورده اند که حتی در ۱۸ خرداد ماه ۴۲ نیز به هنگام ورود محمدرضا پهلوی ، به دعوت رژیم به استقبال از شاه ، جواب منفی دادند .
آنها به هیچ وجه در نیایشهای برپایی از سوی شاه در ۱۵ بهمن و سایر جشنهای سلطنتی ، شرکت نکرده بودند و حتی پس از آنکه ساواک همدان به طور کتبی از آقایان می خواهد که تغییر رویه داده و در مراسم شرکت جویند ، متن آن را در سطح جامعه انتشار دادند و رژیم را بیش از پیش رسوا ساختند و در این مورد نیز از قبول قرآن اهدایی شاه ، سرباز زدند . این بار چون موضوع قرآن و کلام الهی بود ، که در دست جنایتکاری چون محمدرضا به چاپ می رسید ، روش دیگر برگزیدند . ابتدا با بیان اینکه اهدای قرآن نیاز به تشریفات ندارد ، رژیم را وادار کردند تا از انجام مراسم تشریفات صرف نظر کنند . سپس آخوند ملاعلی به مسافرت رفت و آیت ا... بنی صدر ، به بهانه اینکه به اتفاق هم بایستی قرآن را دریافت کنند ، امتناع کرد . عملکرد این دو روحانی و دیگر علمای این شهر ، ساواک همدان را بر آن داشت تا از اهدای قرآن صرف نظر کرده و پیشنهاد کنند تا به مسجد و کتابخانه هدیه شود . در نهایت امر وزیر دربار شاهنشاهی اعلام کرد که قرآنها را به بانک ملی ایران شعبه همدان تحویل دهند . (۵)
عده ای از روحانیان کرمانشاه نیز مقابله ای مشابه داشتند . " عبدالجلیل جلیلی " نیز با اینکه کتبی و تلفنی دعوت شده بود ، به هنگام ورود قرآن پهلوی ، از کرمانشاه خارج می شود و در مراسم حضور نمی یابد . (۶)
دیگر روحانیان هشیار در شهرستانها ، هر کدام به انحای مختلف ، اسلام نمایی رژیم را افشا کردند. " سید علی بهشتی " یکی از روحانیونی بود که در منابر اعلام کرد : « قرآن چاپ کردن ، دلیل بر مسلمان بودن نیست ... ».
چنانچه از آثار و تبعات این عمل بر‌می آید ، این شگرد نه تنها جایی در قلوب مردم باز نکرد ، بلکه مردم با یادآوری مقاومت مولایشان در برابر ترفندهای معاویه ، در مقابل این مکر ایستادگی کردند. هشیاری روحانیان ، مقاومت آنها و عدم استقبال عمومی مردم از این قضیه ، ثابت کرد که چاپ قرآن ، ساخت مساجد ، زیارت عتبات عالیات ، نمی تواند سرپوشی بر اعمال ننگین شاه باشد . در جامعه ای که دل را در گرو ایمان به خدا بسته و رهبریت امام خمینی را رشته ناگسستنی این پیمان قرار داده اند و قلوب خود را به انوار تجلی بخش حقیقت مطلق روشن ساخته اند ، حق را از باطل ، و سره را از ناسره می شناسند و تشخیص می دهند و مکر بداندیشان را بر خود برمی گردانند و چهره منافقانه دیوصفتان را به ضربت « و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین » بر هم شکستند و برگی از تاریخ افتخارآفرین نهضت را با فتح و سربلندی ورق زدند .
● طرح انتشاراتی درباره :« چاپ قرآن پهلوی »
آئین رسمی کشور ایران اسلام و مذهب رسمی جعفری است و قرآن کریم بزرگترین و آخرین کتاب آسمانی است که نزدیک به چهارده قرن است که بر جهان اسلام پرتوافکن شده است و فضائل دین مبین را با در خشندگی و جاودانی به اقوام و گروههایی که طالب سعادت سرمدی و آسایش زندگانی معنوی باشند با بهترین کلمات و جملات می آموزد مقصد قرآن ، اصلاح بشر از جنبه اجتماعی و تساوی حقوق و استفاده از نعمات ایزدی و مواهب طبیعی و سعادت و نجات جامعه انسانی است .
مردم ایران از دیرباز قرائت قرآن را یکی از عبادات می دانند و هر سال چند صد هزار نسخه قرآن در مرکز و شهرستانهای کشور به قطعها و شکلهای مختلف چاپ می شود.
شاهنشاه ایران که متدین بدین اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی هستند در طول مدت سلطنت خود با الهام از قرآن عدالت اجتماعی ، عدالت اقتصادی و عدالت زندگی را در میان ملت ایران مستقر کردند و برای بزرگداشت و تجلیل مذهب شیعه اثنی عشری از هیچگونه اقدامی فروگذار نکردند ، بتازگی چاپ و نشر قرآن کریم که بمنزله قانون اساسی دین اسلام و مورد علاقه قاطبه مسلمانان است مورد توجه خاص شاهنشاه قرار گرفت و مقرر فرمودند قرآنی که چاپ می شود از سایر قرآنها از هر حیث ممتاز باشد ، روی این اصل یکی از نسخ ممتاز و خطی نفیس قرآن که بخط استاد احمد تبریزی در کتابخانه سلطنتی موجود است انتخاب شد که با مآخذ معتبر موجود بوسیله علما و دانشمندان صاحبنظر و برگزیده کشور تصحیح و چاپ شود .
چون نسخه ای که برای تصحیح و چاپ انتخاب شده از نظر تذهیب و حاشیه سازی و طلاکاری در نهایت نفاست و از نظر نگارش خط نسخ شاهکاری فناناپذیر می باشد بدین جهت تلاش‌های مداوم و شبانه روزی برای تصحیح آن از روی دو دسته مآخذ معتبر انجام گرفته است .
بطوری که قرآن پهلوی از نظر بی غلط بودن بر سایر قرآنهای چاپ شده در کشورهای اسلامی امتیاز دارد .
برای آنکه مردم ایران و مسلمانان جهان و علاقمندان کشورهای خارج هر چه بیشتر از اهمیت قرآن پهلوی آگاه شوند یک طرح انتشاراتی تهیه و تنظیم شده است که در دو فصل اجرا خواهد شد.
۱) فصل اول ، برنامه انتشاراتی قبل از انتشار قرآن
۲) فصل دوم ، برنامه انتشاراتی همزمان با انتشار قرآن
در اجرای برنامه قبل از انتشار قرآن از وسائل انتشاراتی زیر استفاده خواهد شد :
الف) خبرگزاری پارس
۱) روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۳۴۴ اعلامیه دربار شاهنشاهی را درباره چاپ قرآن پهلوی منتشر خواهد کرد.
۲) با آقای استاد مشکوهٔ درباره چاپ قرآن پهلوی مصاحبه خواهد شد ، این مصاحبه در برنامه روزنامه گویا پخش خواهد گردید و متن آن بوسیله خبرگزاری پارس در اختیار جراید قرار خواهد گرفت ، روز پخش این مصاحبه سه شنبه هفتم اردیبهشت ۱۳۴۴ خواهد بود.
۳) با وزیر فرهنگ و هنر نیز بمناسبت چاپ قرآن پهلوی بمدت یکربع مصاحبه خواهد شد ، این مصاحبه در برنامه روزنامه گویا پخش و متن آن بوسیله خبرگزاری پارس برای جراید ارسال خواهد گردید.
روز پخش این مصاحبه سه شنبه ۲۲ تیر خواهد بود.
۴) خبرگزاری پارس تا روز انتشار قرآن هر ماه دو بار بفاصله ۱۵ روز مصاحبه خود را با سخنگوی دربار شاهنشاهی و فرهنگ و هنر تجدید خواهد کرد.
در این مصاحبه‌ها پیرامون کار چاپ قرآن و کوشش و دقتی که در چاپ آن معمول می‌گردد صحبت خواهد شد .
۵) خبرگزاری پارس با نظر مقامات وزارت فرهنگ و هنر با چند تن از متخصصین آن وزارتخانه که در امر چاپ قرآن مستقیما دخالت دارند مصاحبه‌های کوتاه رادیویی ترتیب خواهد داد و در برنامه روزنامه گویا پخش خواهد کرد.
با چند تن از روحانیون پایتخت نیز درباره اقدام مهم شاهنشاه مصاحبه های کوتاه رادیویی بعمل خواهد آمد و در برنامه روزنامه گویا پخش خواهد کرد.
۶) با چند تن از روحانیون پایتخت نیز درباره اقدام مهم شاهنشاه مصاحبه‌های کوتاه رادیویی بعمل خواهد آمد و در برنامه روزنامه گویا پخش خواهد گردید ، متن این مصاحبه نیز در اختیار جراید قرار خواهد گرفت .
▪ توضیح
خبرگزاری پارس با توجه به مدت طولانی قبل از انتشار قرآن که ممکن است بیش از یکسال بطول انجامد ترتیبی خواهد داد که هر ماه حداقل چهار بار پیرامون چاپ قرآن پهلوی با استفاده از مصاحبه و تنظیم خبر مطالبی پخش نماید.
ب) شبکه رادیو ایران
۱) روز پنجشنبه بیست و هفتم خرداد ماه در برنامه مرزهای دانش رادیو ایران آقای سید محمد مشکوهٔ استاد دانشگاه تهران درباره ویژگیهای چاپ تازه قرآن پهلوی سخنرانی خواهند کرد.
۲) قسمتهایی از بیانات آقای مشکوهٔ بتدریج در برنامه‌های سپاه دانش و دهقان مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
۳) در برنامه های عربی رادیو اهواز ، اردوی رادیو زاهدان ، کردی رادیو کرمانشاه با استفاده از متن مصاحبه های وزرای دربار شاهنشاهی ، فرهنگ و هنر و سخنرانی آقای مشکوهٔ در برنامه مرزهای دانش و خبرهایی که از خبرگزاری پارس منتشر می شود مطالبی تهیه و پخش خواهد گردید.
مسؤول تهیه و ارسال مطالب اداره امور استانها خواهد بود.
۴) سایر رادیوهای استانها اخبار و گزارشهایی را که از خبرگزاری پارس پخش می‌شود در برنامه های خبری خود پخش خواهند کرد و همچنین نسبت به انتشار متن آنها در جراید محلی نظارت خواهند نمود .
ج) تلویزیون ایران
۱) خبرهای مربوط به چاپ قرآن پهلوی که از خبرگزاری پارس پخش می شود بتفصیل پخش خواهد شد .
۲) مصاحبه ای با آقای دکتر بیانی درباره استاد احمد و چاپ قرآن پهلوی بعمل خواهد آمد ، این مصاحبه با اسلایدها و عکسهایی از قرآن نیریزی و مآخذی که در تصحیح قرآن نیریزی از آن استفاده شده پخش خواهد شد ، روز انجام این مصاحبه سه شنبه دوازدهم مرداد ماه ساعت ۳۰/۲۱ خواهد بود ، اسلایدها و عکسها بوسیله وزارت فرهنگ و هنر در اختیار تلویزیون قرار خواهد گرفت .
۳) تلویزیون ایران با توجه به مدت طولانی قبل از انتشار قرآن با نظر وزارت فرهنگ و هنر با افرادی که در چاپ قرآن پهلوی دخالت مستقیم دارند ترتیبی خواهد داد که هر ماه دوبار مطالبی با استفاده از مصاحبه و خبر مطالبی پخش نماید .
د) مطبوعات
۱) روزنامه های کیهان و اطلاعات هر ماه چهار بار درباره چاپ قرآن پهلوی مقالاتی منتشر خواهند کرد.
۲) سایر روزنامه‌های مرکز و شهرستان‌ها خبرهای مربوط به چاپ قرآن پهلوی را با عکس منتشر خواهند کرد.
۳) مجلات پایتخت گزارش‌های مصوری از چاپ قرآن پهلوی منتشر خواهند کرد.
روزنامه‌های تهران جورنال، ژورنال دو تهران، کیهان انترناسیونال و مجله الاخاء گزارش‌هایی همراه با عکس درباره قرآن پهلوی چاپ خواهند کرد.
۴) اداره امور اطلاعات و مطبوعات وزارت‌خانه‌ها چهار مقاله مربوط به روزنامه‌های اطلاعات و کیهان را در هر ماه تهیه خواهد کرد.
وزارت فرهنگ و هنر
جزوه‌ای درباره امتیازات قرآن پهلوی به زبان‌های فارسی، انگلیسی ، فرانسه و عربی منتشر خواهد کرد.
جزوه‌های مزبور به وسیله نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور توزیع خواهد شد.
وزارت فرهنگ و هنر از قرآن نیریزی فیلمی تهیه خواهد کرد تا در تلویزیون‌های کشورهای اسلامی و تلویزیون‌های لندن ، پاریس و واشنگتن نمایش داده شود.
ه) مطبوعات خارجی
مطبوعات کشورهای اسلامی و کشورهای خارجی درباره عظمت کاری که شاهنشاه در مورد چاپ قرآن پهلوی انجام داده است مقاله‌هایی منتشر خواهد کرد.
▪ برنامه انتشاراتی بعد از انتشار قرآن
وزارت دربار شاهنشاهی پس از چاپ قرآن پهلوی طی مراسمی که با حضور نمایندگان سفارت‌خانه‌های اسلامی انجام خواهد شد نسخه‌هایی از قرآن را به پادشاه هاشمی اردن، ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی و رؤسای جمهوری عراق، سوریه و لبنان هدیه خواهند کرد.
در این مراسم علما و دانشمندانی که در چاپ قرآن پهلوی همکاری کرده‌اند مورد تفقد قرار خواهند گرفت.
وزارت دربار شاهنشاهی نسخه‌هایی از قرآن پهلوی را برای کتابخانه‌های نجف اشرف، کربلا و مساجد مسلمانان واشنگتن ، لندن ، هامبورک و آذربایجان شوروی هدیه خواهد کرد.
و) خبرگزاری پارس
۱) از مراسم اهدای قرآن پهلوی به نمایندگان سفارت‌خانه‌های اسلامی مقیم پایتخت گزارش تهیه و در برنامه روزنامه گویا پخش خواهد کرد.
۲) تلگراف‌های طبقات مختلف مردم را که پس از انتشار قرآن پهلوی به تهران می‌رسد پخش خواهد نمود.
ن) رادیو ایران
۱) در برنامه هفت رنگ از ۷ روز جمعه اول بعد از انتشار قرآن پهلوی مطالبی درباره قرآن و تاریخ قرآن و همچنین درباره چاپ قرآن پهلوی پخش خواهد شد.
۲) در برنامه سپاه دانش، دهقان مطالب متناسبی پخش خواهد گردید.
ی) مطبوعات
۱) یکی از استادان دانشکده الهیات درباره چاپ قرآن پهلوی مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات منتشر خواهد کرد.
۲) چهار مقاله پیرامون انتشار قرآن پهلوی از طرف اداره امور اطلاعات و مطبوعات وزارت‌خانه‌ها تهیه و در همان روز انتشار و یا یک روز بعد از انتشار آن در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان منتشر خواهد شد.
▪ اداره تولید فیلم و عکس
اداره تولید فیلم و عکس از مراسم اهدای قرآن پهلوی عکس‌هایی تهیه خواهد کرد تا از طریق اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت‌خانه‌ها در پانل‌های وزارت اطلاعات و پانل‌های ادارات اطلاعات و رادیو استان‌ها نصب شود، مقداری از این عکس‌ها برای دفاتر اطلاعات در خارج از کشور ارسال خواهد گردید.
▪ وزارت فرهنگ و هنر
۱) از مراسم اهدای قرآن پهلوی فیلم‌هایی تهیه خواهد کرد، این فیلم‌ها بوسیله دستگاه‌های سینما سیار برای کشاورزان و کارگران نمایش داده خواهد شد و همچنین جزء فیلم‌های خبری هفته در اختیار تلویزیون و سینماهای کشور گذاشته خواهد شد.
۲) از مراسم اهداء قرآن فیلم ۱۶ میلیمتری نیز تهیه خواهد شد، ۱۴ نسخه از این فیلم برای استفاده دفاتر اطلاعات ایران در خارج ارسال خواهد گردید.
▪ تلویزیون ایران
سرویس خبری تلویزیون ایران از مراسم فیلمی تهیه خواهد کرد که در همان شب در تلویزیون ایران نمایش داده خواهد شد.
پژوهشگر: مهناز میزبانی
منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی


همچنین مشاهده کنید