سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به جنبش های دانشجویی در سال های اخیر


نگاهی به جنبش های دانشجویی در سال های اخیر
آرمان خواهی انسان مستلزم صبر بر رنج هاست؛پس برادر خوبم برای جانبازی در راه آرمان ها یاد بگیرکه در این سیاره رنج صبورترین انسان ها باشی.
سید شهدای اهل قلم مرتضی آوینی
فضای امروز جامعه ایران به گونه ای است که در بطن خود حرکت و تکاپوی تازه ای را به دنبال دارد. حرکتی که حدود سی سال پیش آغاز شد و در تمام دوران جنگ تحمیلی ادامه داشت؛اما سال ها مغفول مانده و به آن توجهی نمی شد همین حرکت بود که بر اساس اهداف انقلاب شکل گرفت و توانست با آرمان های بزرگ خود امروز ایران را ترسیم کند.
آن چه که در این سال ها باعث شد که جامعه ایران از اهداف خود بازبماند،دوری از همین آرمان های اصیل وپدید آمدن نگاه مادی در میان ملتی بود که روزی بزرگترین داعیه داران معنویات بودند.
به روی کار آمدن مدیرانی که منصب و مقام را بهانه ای برای رفاه شخصی خود قرار داده بودند ملت را هر روز از ارزش های ناب انقلاب دور می کرد و آنها را مادی گراتر و زمینی ترمی نمود و دلیل اصلی آن هم نگاه مادی کسانی بود که اداره جامعه را به صورت کلی یا جزئی در اختیار داشتند و این نگاه را در بین عموم ملت ایران ترویج می کردند که مولا علی می فرمایند: الناس علی دین ملوکهم:مردم بر دین و آیین پادشاهان خود هستند . شاید به همین دلیل است که دراسلام به چگونگی رفتار مدیران و رؤسای جامعه تاکید شده است زیرا این گروه در معرض دید عموم قرارداشته و رفتارشان به نوعی الگوی تمام جامعه می گردد.
در چنین فضایی جامعه دانشگاهی دستخوش تحولات و انحرافات خاصی شد که اثرات آن تا به امروز گریبان گیر دانشگاه بوده و هراز چند گاهی باعث مسموم شدن این مکان مقدس می گردد .در آن زمان دانشجویانی وارد فعالیت های سیاسی شدند که بعضاً الفبای ابتدایی سیاست هم را نیاموخته بودند و متاسفانه دارای بینش و تحلیل کافی نبودند به همین دلیل بود که به سادگی در دام بیگانه افتاده و ناخواسته پرچمدار مخالفان ایران وانقلاب گردیدند.
اما ایران امروز تفاوت ماهوی با ایران سال های قبل دارد و بار دیگر به آرمانهای بزرگ و انقلابی خود توجه نموده و آنها را مقدس می شمارد.
مردم نگران آینده کشور خود بوده و برای پیشرفت آن تلاش می کنند و سعی در آباد سازی ایران عزیزدارند.
شاید بتوان گفت قسمت اعظم این موهبت هارا مدیون تلاش های رئیس جمهور فعلی یعنی دکتر احمدی نژاد هستیم . نمی خواهم به تحلیل عملکرد ایشان در دوسال اخیر بپردازم اما هیچ کس نمی تواند منکر این مهم گردد که احمدی نژاد با روی کار آمدن و حتی در شعارهای انتخاباتی خود هم آرمان های خمینی کبیر را زنده کرد و هم برای رهبری که سال ها تنها بود و خون دل می خورد همراهی صدیق شد. مردم نیز که فطرتا به آرمان های خود معتقد بودند و تنها برای مدت زمان کوتاهی به آن کم توجهی کرده بودند از شعارها و اهداف ایشان حمایت کرده و با منتخب خود هم صدا شدند که باز هم باید گفت الناس علی دین ملوکهم.
و اما دانشگاه امروز تفاوتی بنیادین با دانشگاه سال ۷۸ دارد. برفضای دانشگاهی امروز منطقی حاکم است که هرگونه هوچی گری را پس می زند و پذیرای آن نیست؛ علمی حاکم است که دارای بینش سیاسی است و اندیشمندانه نقد می کند و هدفش اصلاح است نه تخریب. و اقلیتی هم که هنوز خود را در سال های پر آشوب گذشته می بینند دیگر جایگاهی میان دانشجویان با بصیرت ندارند و با نگاه بر دستان اربابان غربی خود تنها نقش روشنفکر درجه دوم غربی را ایفا می کنند.
ضرورت زمان حاضر اقتضا می کند که دانشجویان متعهد برنامه مدونی را پیش روی خود قرار دهند و نگاه های خود را به نقطه واحدی بدوزند تا بتوانند همه با هم در پیشرفت کشور سهیم باشند .
با توجه به سخنان رئیس جمهور در دانشگاه علم و صنعت یکی از مهم ترین مسائل پیش رو داشتن آرمان است.آرمانی که مبتنی بر دین باشد و بتواند قله های موفقیت را با اتکا به خداوند متعال ترسیم کند.
در این بین دستانی که مخالف پیشرفت ملت ایران هستند، سعی داردند با تخریب چهره های مردمی و رسوخ در بین اقشار مختلف جنگ روانی وسیعی را به راه اندازند و یاس را در میان ملت ایران فراگیر کنند ودراین راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند؛از سنگ اندازی در مسئله هسته ای گرفته تا برنامه ریزی برای چگونگی تخریب و توهین به رئیس جمهور ایران؛نظیر آن چه در دانشگاه کلمبیا رخ داد که به حول و قوه الهی مکر دشمنان به خود ایشان بازگشت.
در چنین فضایی آن چه که دانشجویان باید به آن توجه داشته و سعی در اجرایی کردن آن داشته باشند این است که بینش خود را در زمینه های مختلف افزایش داده و قوه تشخیص حق از باطل را به خوبی در خود ایجاد نمایند.چه بسیار اتفاق می افتد که باطل برای تخریب چهره حق با لباسی فاخر وارد میدان شده و نگاه ظاهربینان را متوجه خود می سازد.
دانشجویان باید به این امر توجه کافی داشته باشند که بسیار ازمشکلاتی که در زمینه های مختلف(دانشگاه آزاد،ایجاد تورم، نظام بانکی، مسکن و...) در کشور ما اتفاق می افتد ناشی از تلاش باطل هایی است که در داخل و خارج از کشور توانایی دیدن موفقیت حق را ندارند و سعی می کنند با تلاش ها و فعالیت های بی اساس خود حقایق دوران را از نظرها محو کنند و در این راه از هرگونه مکرو حیله ای برای آسیب رساندن به ملت ایران فروگذار نمی کنند اما این گروه فراموش کرده اند که : والله خیرالماکرین.
در پایان باید گفت که آنچه باعث پیشرفت ایران عزیز در زمینه های مختلف می شود تقویت روحیه آرمان خواهی و ایجاد تعهد در بین قشر دانشگاهی ما اعم از دانشجویان واساتید است و همین امر است که آینده کشورمان را به خوبی تضمین کرده و زمینه ساز ظهور منجی خواهد شد وحفظ تمامیت ارضی و فرهنگی ما را به دنبال خواهد داشت که والله خیر حافظ و هو ارحم الراحمین .
مهدی خانعلی زاده
منبع : آریایی


همچنین مشاهده کنید