جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آماده باش دار و دسته لاجوردی


آماده باش دار و دسته لاجوردی
ایتالیا با شکست اسکاتلند سرانجام به رقابت های یورو ۲۰۰۸ راه یافت اما نگرش سران فدراسیون فوتبال ایتالیا به عملکرد دونادونی و تصمیم آنها برای ادامه دادن سرمربیگری وی چه خواهد بود؟ قهرمان جهان با زحمت فراوان از رقیبان مرحله مقدماتی عبور کرد که این موضوع با انتقاداتی همراه بود. روبرتو دونادونی از زمان قبول مربیگری تیم ملی ایتالیا، همواره تحت فشار بوده و اگر یک روز خوش را طی دوران سرمربیگری اش تجربه کرده باشد، آن روز، روز صعود ایتالیا به یورو ۲۰۰۸ بوده است.
دونادونی درست همانند استیو مک کلارن که به عنوان سرمربی نالایق و بی کفایت قلمداد می شود، قبل از صعود لاجوردی پوشان همواره تحت فشار شدید انتقادات قرار داشت . وی با وجود داشتن کارنامه ای پرافتخار در دوران بازیگری خود در میلان دهه ،۸۰ روی نیمکت مربیگری باشگاه هایی همچون لیورنو و جنوا کارنامه چندان پرافتخاری نداشته است.اولین رقابت تیم ملی ایتالیا تحت هدایت دونادونی بازگو کننده فاجعه ای قریب الوقوع برای لاجوردی پوشان بود.
ایتالیا با هدایت دونادونی طی یک دیدار دوستانه و در خانه به مصاف کرواسی رفت که نتیجه این دیدار به شکست ۲ بر صفر لاجوردی پوشان انجامید. بعد از آن رقابت ها، ایتالیا پای به رقابت های انتخابی یورو ۲۰۰۸ نهاد اما در آنجا هم شروع خوبی نداشت. تساوی یک بر یک مقابل لیتوانی و سپس شکست ۳ بر یک در جدال پاریس نشان داد این ایتالیا، همان ایتالیای قهرمان جهان نیست. پس از این نتایج ضعیف، دونادونی با بمباران انتقادات مطبوعات خشمگین ایتالیایی مواجه شد اما به هر نحو ممکن در سمت خود باقی ماند. ایتالیا پس از شکست مقابل فرانسه در «استادوفرانس» موفق شد ۸ دیدار از ۹ رقابت خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و در این دیدارها ۱۷ گل زده و ۴ گل خورده در کارنامه خود به ثبت رساند. لاجوردی پوشان سرزمین چکمه ای در حال حاضر در صدر جدول گروه B رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ قرار گرفته اند و این جایگاه با شکست جزایرفارو تثبیت خواهد شد.
با وجود چنین جایگاهی، دونادونی هنوز از سوی بسیاری از هواداران ایتالیایی یک سرمربی ناکارآمد شناخته می شود. به زعم دوستداران فوتبال سرزمین لاجوردی، راهیابی به یورو ۲۰۰۸ کاملاً تصادفی بوده است. البته برخی از این انتقادات کاملاً پوچ و نامعقول هستند.
قبل از قضاوت درباره عملکرد دونادونی باید به چند نکته توجه داشت؛ مربی فعلی، تیم را از «مارچلو لیپی» اسطوره مربیگری ایتالیا تحویل گرفت؛ مردی که با رساندن ایتالیا به مقام قهرمانی رقابت جام جهانی ۲۰۰۶ سطح توقعات از تیم ملی ایتالیا را به شدت افزایش داد. بنابراین عملکرد دونادونی در مقایسه با لیپی همواره دارای نقص و عیب شناخته می شد. به نظر می رسد این انتقادات تا زمانی که ایتالیا را فاتح جام ملت های اروپا نکند، ادامه خواهد داشت؛ تابویی که از سال ۱۹۶۸ شکسته نشده است.دونادونی هدایت بازیکنانی را برعهده گرفته بود که جام قهرمانی جهان را بالای سر برده بودند. بنابراین ترغیب آنها برای کسب مجدد یک جام معتبر کار بسیار دشواری تلقی می شود.
دلیل دیگر بی میلی فرانچسکو توتی و الساندرو نستا به حضور در تیم ملی ایتالیا است. این ۲ بازیکن بزرگ دنیای فوتبال می توانستند روند صعود ایتالیا را هموارتر کنند اما با خروج از تیم ملی، مشکلات دونادونی را دوچندان کردند. توتی پس از رهایی از مصدومیت هم حاضر به حضور در تیم ملی ایتالیا نشد و دست دونادونی را که یک سال تمام برای بهبود یافتن او انتظار کشیده بود، در پوست گردو گذاشت. در سوی دیگر نستا نیز مصدومیت را بهانه ای برای حضور نیافتن در تیم ملی کشورش قلمداد کرد تا تیم ملی ایتالیا بیش از پیش دچار بحران شود.
یکی دیگر از دلایل عملکرد ضعیف تیم ملی ایتالیا در زمان هدایت دونادونی، قرار گرفتن در گروهی بود که به خاطر حضور فرانسه (نایب قهرمان جهان)، اوکراین (تیم راه یافته به دور یک چهارم نهایی جام جهانی) و اسکاتلند (غول جدید) به گروه مرگ شهرت داشت. ضمناً باید به یاد داشت لاجوردی پوشان در حالی سپتامبر سال گذشته این رقابت ها را آغاز کردند که رقابت های باشگاهی هنوز شروع نشده بود و بسیاری از بازیکنان تیم ملی ایتالیا در آمادگی کامل قرار نداشتند.
ماسیمو آمبروسینی، مارکو ماتراتزی محروم، لوکا تونی، مائورو کامورانزی و الساندرو دل پیه رو نمی توانستند قهرمان جهان را همراهی کنند. توتی و نستا نیز به دلیل مصدومیت از میادین دور ماندند. غیبت این بزرگان و ناآمادگی سایر بازیکنان عوامل شروع ضعیف لاجوردی پوشان در رقابت های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ تلقی می شوند. با وجود چنین شرایطی در اردوی لاجوردی پوشان، تعجبی نبود مردان سرزمین چکمه ای از ۲ بازی خود تنها یک امتیاز بگیرند اما دونادونی با وجود تمام مشکلات، ۸ پیروزی متوالی را به نام لاجوردی ها ثبت کرد. لاجوردی پوشان با کسب ۲۶ امتیاز پس از پرتغال بهترین نتیجه را در رقابت های انتخابی یورو ۲۰۰۸ کسب کردند که این رکورد در مقایسه با سایر تیم های حاضر در این رقابت حاکی از قدرت ایتالیایی ها بود. شاید اکنون «دونا» با احترام و تشویق هواداران مواجه شود چون با در نظر گرفتن مصائب موجود، همه دوستداران فوتبال به بزرگی او معترف هستند.
به وجود آمدن انعطاف تاکتیکی در تیم ملی ایتالیا ارزشمند ترین ارمغان بازیکن سابق میلان است.شیوه ۳-۳-۴ که شیوه مورد علاقه او محسوب می شود، در مواقع لازم به ۱-۴-۱-۴ و ۲-۴-۴ تبدیل می شود. این تغییر شیوه، اسکاتلند را دچار مشکل کرد و باعث شد لاجوردی پوشان با پیروزی از همپدن پارک خارج شوند. آری ایتالیا گرچه تا ۳۰ دقیقه انتهایی دیدار با اسکاتلند زجر کشید اما حتی می توانست با نتیجه ای قاطعانه اسکاتلند مدعی را شکست دهد زیرا نه تنها گل اسکاتلندی ها در موقعیت آفساید به ثمر رسید بلکه آنتونیو دی ناتاله نیز به دلیل اشتباه کمک داور در بالا بردن پرچم آفساید، موفق به ابراز شادی نشد.
جو یکپارچه ورزشگاه همپدن پارک هم نتوانست مانع از جاری شدن اشک های جیمز مک فادن و سایر بازیکنان این کشور شود.ایتالیایی ها بار دیگر تمامی قابلیت های روحی و روانی خود را به حریفان نشان دادند. با وجود ستارگانی همچون جان لوئیجی بوفون، فابیو کاناوارو و گنارو گتوسو، باید ایتالیا را مدعی قهرمانی یورو ۲۰۰۸ بنامیم.تیم ۳ نفره بازیکنان ملی پوش میلان شامل آندره آ، پیرلو، گتوسو و آمبروسینی با انتقال تجربیات عرصه باشگاهی به تیم ملی ایتالیا، نقش مؤثری در صعود تیم ملی کشورشان به یورو ۲۰۰۸ ایفا کردند. تیم ملی ایتالیا با برپایی مجدد ساختار همیشگی خود، دوباره به ایتالیای قهرمان جهان تبدیل شده و بعید نیست شاهد فینال دیگری با شرکت دار و دسته لاجوردی ها باشیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید