شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


زیرساخت‌های توریسم تجاری در دوبی


زیرساخت‌های توریسم تجاری در دوبی
طی ۱۲ سال اخیر شهر خاورمیانه‌ای دوبی به یکی از داغ‌ترین مکان‌های تجاری و توریستی دنیا مبدل شده است.
این شهر با سرعت زیادی توسعه یافته و به یاری ثروت‌های افسانه‌ای آن شهری پیشرو و جدید در درون فرهنگ کهن چندصد ساله اعراب مبدل شده است.
طبیعتا توریست‌ها هم می‌توانند در بازارهای سنتی و قدیمی دوبی گردش کنند و هم از برخی بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین فروشگاه‌ها و تفرج گاه‌های جهان بازدید کنند.
هنگامی که به دوبی می‌روید قطعا در آنجا ازنظر هتل‌های مجلل و پر شکوه دچار هیچ کمبودی نمی‌شوید اما برای شناخت بیشتر و درک تجربه معتبرتری از دوبی، هر توریست خارجی می‌تواند آپارتمان‌های بسیار زیبا با مبلمان آراسته و یا ویلاهایی با کرایه ارزانقیمت برای توریست‌های کم پول‌تر اجاره کند و به این ترتیب می‌تواند نگاهی دقیق‌تر به این شهر جالب و منحصر به فرد بیندازد و آن را بشناسد.
اما تقریبا گیج‌کننده‌ترین بخش از توسعه و تکنولوژی‌های نو که در دوبی شکل گرفته و آن را در ردیف پیشرو‌ترین شهرهای جهان قرار داده آسمان خراش‌های بلند و براقی است که در خطی عمود زمین و خط افق را به یکدیگر متصل می‌کند. آسمان خراش‌هایی چون برج‌های امارات و برج العرب بلند‌ترین هتل‌های جهان است.
فصای سبز تفرجگاهی برج امارات که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شده بزرگ‌ترین مراکز تجاری دنیا را در خود دارد و دوبی برای برخورداری از تعدادی از ۱۸ هتل دارای زمین بازی گلف در جهان که دارای زمین بازی گلف کاملا روشن برای بازی در شب است، به خود مباهات می‌کند.
اما به‌رغم برخورداری از این تاسیسات، هنوز تامین امکانات هیجان‌انگیز سیاری نیز در دوبی در دست احداث هستند و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.
یکی از این تاسیسات پروژه احداث فضای تفریحی و پارک دوبی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید در فضای آزاد در سرتاسر جهان طراحی شده است.
دیگری برج دوبی است که این برج نیز به عنوان بلند‌ترین آسمان خراش جهان دردست ساختمان است وقرار است طبق برنامه‌های ازقبل اعلام شده در سال ۲۰۰۸ به اتمام برسد.
سومین تاسیسات دیگر، مرکز جهانی دوبی است شامل فرودگاه بین‌المللی مرکزی دوبی که به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب مسافرتی و تجهیزات مربوط به نقل و انتقال بار و لوازم مسافران در حدود ده بار بزرگ‌تر از فرودگاه بین‌المللی کنونی دوبی است.
همچنین می‌توان از پروژه عظیم آب‌نمای دوبی یاد کرد که مجموعه‌ای از کانال‌ها و آب‌گذرهای متعدد همراه با جزایر مصنوعی متعددی است که محوطه‌ای تجاری، اقامتگاهی و تفریحی نیز در کنار آن قرار دارد. این مجموعه نیز که بزرگ‌ترین آب نمای دست ساخته بشر در تمام دنیاست اکنون دردست احداث است که قرار است بر مجموعه زیرساخت‌های توریسمی تجاری دوبی افزوده شود.
اگرچه طرح‌های بزرگ یا به عبارت بهتر بزرگ‌ترین‌های دیگری نیز در دوبی دردست احداث است که از میان آنها می‌توان به طرح بزرگ‌ترین کتابخانه جهان یاد کرد که درسال ۲۰۰۹ افتتاح می‌شود و بزرگ‌ترین اکو شهرجهان که با شعار شهر بدون زباله، بدون کربن از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های زیست‌محیطی دنیاست و دولت امارات می‌کوشد نشان دهد با این اقدامات در کنار رشد تجاری و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و توسعه اقتصادی به رشد فرهنگی و اجتماعی و تنگناهای زیست‌محیطی نیز به همان اندازه اهمیت قائل است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید