شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


آیا می دانید تورم چیست؟


آیا می دانید تورم چیست؟
شما ممکن است از زبان یک فرد مسن شنیده باشید که در گذشته چقدر همه چیز در مقایسه با روزهای کنونی متفاوت بوده است. دیدن یک فیلم هزینه ای کم برای شمادر بر داشته است. در آن زمان هر گالن بنزین ۳۰ سنت دادوستد می شد. یک خودرو مدل جدید فقط پنج هزار دلار قیمت داشت. در حالی که در فاصله چند سال قیمت ها افزایش یافته که این رشد گاهی اوقات بسیار شدید نیز بوده است. تماشای یک نمایش در حال حاضر ۱۰ دلار هزینه در بر دارد. هر گالن گاز بیش از دو دلار معامله می شود و ماشین های با قیمت کمتر از ۱۵ هزار دلار کمتر مشاهده می شود.
این تورم است. تورم وقتی رخ می دهد که از ارزش یک واحد پول خاص در یک دوره زمانی معین کم شود. دو عامل مهم در افزایش نرخ تورم مؤثرند: «برداشت و نگرش مردم نسبت به ارزش ها و قیمت ها و اصول و مبانی اقتصادی در خصوص عرضه و تقاضا». ما تا به حال بارها به بررسی تأثیر نگرش عمومی نسبت به ارزش واحدهای پولی بر ارزش واقعی آنها پرداخته ایم. تأثیرمستقیم این امر بر روی ارزش واحدهای پولی، افزایش تورم را موجب می شود. در زمانی که هنوز پشتوانه تغییرات ارزش واحدهای پولی بر مبنای طلا بود، نگرانی مردم در خصوص ناتوانی دولت و یا بانک ها درحمایت از پول نقدآنها افزایش نرخ تورم را در پی داشت.
به عنوان مثال با وجود خرید و فروش هر اونس طلا به ارزش یک دلار، مردم بر این باورند که دولت فقط نیمی از طلای مورد نیاز آنها را برای خرید در اختیار دارد، به این ترتیب این نگرش نقطه عطفی برای خرید و فروش هر نیم اونس طلا به قیمت یک دلار به حساب می آید. با آگاهی از نقش مؤثر نگرش عمومی در ارزش واحدهای پولی رایج در جهان، بسیار آسانتر خواهد بود اگر ما به تأثیر بالای این عامل در تغییر ارزش واقعی واحد پولی در بازارهای جهانی نگاهی بیندازیم. همچنین به عنوان نمونه بهتر است بگوییم که در حال حاضر یک دلار آمریکا، پنج فرانک فرانسه معامله می شود.
در همین اثناء مقامات دولت آمریکا از سیاست های اقتصادی این کشور در جهت کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی خبر داده و پیش بینی کردند در روزهای آینده هر دلار آمریکا، سه فرانک فرانسه معامله شود. مقامات آمریکایی احتمالاً جذب سرمایه گذاران خارجی را از عوامل مؤثر در تلاش به سوی کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی عنوان می کنند. در مقایسه با موقعیت های مشابه اقتصادی در سال های گذشته، در روزهای آینده شاهد کاهش شدید ارزش دلار در سطح جهان خواهیم بود. این به آن علت است که اظهارنظر مقامات آمریکایی در خصوص کاهش آن در روزهای آینده مردم را نیز به کاهش ارزش دلار مطمئن ساخته و این امر کاهش ارزش دلار را در روزهای آینده به دنبال خواهد داشت.
در شرایط کنونی تأثیر مشابه این امر را می توان در اوضاع آشفته بورس آمریکا مشاهده کرد که خود سیستمی منحصر به فرد برای واحدهای پولی به شمار می رود. برای نمونه در پی اعلام کاهش درآمد یک شرکت تجاری، ارزش سهام آن نیز در چند دقیقه کاهش می یابد. مشکلات موجود درعرضه و تولید از نقش مؤثری در تغییرات نرخ تورم برخوردار است. درطول تاریخ دولت های مختلف با چاپ اسکناس بیشتر سعی در حل مشکلات مالی خود داشته اند. این امر کاهش شدید ارزش واحدهای پولی به ویژه در بازارهای مدرن امروزی در جهان که به واسطه تغییرات قیمت طلا حمایت نمی شوند را، موجب می شود. دو برابر شدن میزان دلار موجود در اقتصاد جهانی، ارزش دلار را نصف می کند. بعد از جنگ جهانی اول، آلمان مجبور به پرداخت ۳۳ میلیارد دلار غرامت جنگی شد.
پرداخت این میزان غرامت برای یک کشور تقریباً غیرممکن بود، بنابراین تنها راه حل این مشکل افزایش چاپ اسکناس بی ارتباط با هرگونه افزایش یا کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی به شمار می آمد. این امر بیشترین افزایش نرخ تورم را در سال های طولانی موجب شد. تا اواخر سال ،۱۹۲۳ هر سنت آمریکا ۴۲ میلیارد مارک آلمان معامله می شد. این امر در نهایت منجر به پرداخت ۷۲۶ میلیارد مارک آلمان برای خرید هر سنت آمریکا شد. این در حالی است که در سال ۱۹۱۹ هر سنت آمریکا، فقط یک مارک آلمان ارزش داشته است.
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید