شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


اکوتوریسم ثروت نهفته گردشگری


اکوتوریسم ثروت نهفته گردشگری
طبیعت‌گردی یا گردشگر طبیعت به عنوان شاخه‌ای مهم از صنعت گردشگری درایجاد رابطه منطقی ومناسب بین انسان و محیط زیست همیشه مورد توجه بوده است و اکنون در معیارهای جهانی جاذبه‌های طبیعت‌گردی به دو شکل جاذبه‌های تفریحی و طبیعی تقسیم می‌شود از این رو موقعیت کشورمان به عنوان یکی از پنج کشور اول دنیا از نظر تنوع زیستی و جاذبه‌های طبیعی در نگاه نخست ناشی از تنوع اقلیمی فراوان است.
نمونه‌هایی از جاذبه‌های طبیعی موجود که ظرفیت‌های قابل توجهی برای صنعت طبیعت‌گردی دارند مانند‌ دشت، صحرا، جنگل، تالا‌ب، آبشار، رودخانه، چشمه‌ها و بسیاری از جاذبه‌های دیگر که می‌تواند در کنار بازدید از طبیعت برای توریست‌ها به‌موضوع طبیعت درمانی یا همان توریسم پزشکی نیز توجه بیشتری کرد از آنجایی که هزینه‌های درمان در کشور‌های توسعه یافته در حال افزایش است در طی سال‌های اخیر فرصت مناسبی برای بعضی از کشورهای آسیایی فراهم آمده است تا با افزایش سطح خدمات رفاهی و پزشکی خود امکاناتی را برای جذب توریسم پزشکی به وجود آورند.
زیرا مشاهده شده است با رسیدن دوران بازنشستگی اشخاص و عوارض پرهزینه کهولت سن تقاضا برای خدمات درمانی افزایش پیدا کرده است هرچند در کشورهای توسعه یافته پوشش در زمینه خدمات درمانی وجود دارد ولی به علت بالا‌ بودن هزینه درمان در اینگونه کشورها شرایطی به وجود آمده تا عده‌ای از مردم از نقاط مختلف دنیا برای معالجه به کشورهایی که هزینه‌های کمتری برایشان دارد سفر کنند که در این بین کشورهایی نظیر هند، تایلند، سنگاپور باایجاد امکانات رفاهی و پزشکی در کشورهای خود باعث شده‌اند تا توریست‌ها برای درمان سریع و ارزان به این کشورها سفر کنند در نتیجه پس از درمان این توریسم تبدیل به توریسم تفریحی و تعطیلا‌ت می‌شود و بیماران پس از درمان از اقامتشان در آن کشور خارجی لذت هم می‌برند. تردیدی نیست اگر مسئولین گردشگری کشورمان به اهمیت این موضوع پی برده باشند با در نظر داشتن آنکه کشورمان شرایط اقلیمی خاصی دارد که در نوع خود بی نظیر است، به خصوص با دارا بودن چشمه‌های آب گرم و همچنین تنوع انواع گیاهان دارویی که دارد می‌تواند در کنار توسعه توریسم طبیعت‌گر با ایجاد مراکز پزشکی و ارائه خدمات درمانی ارزان زمینه را برای جذب توریسم پزشکی مهیا کرد پس برای بهره‌برداری هرچه مطلوب‌تر از منابع طبیعی و به کارگیری راهکارهای علمی و عملی در رویارویی با جوانب مختلف طبیعت‌گردی باید دقت نظرخاص و مدیریت صحیح اعمال شود. زیرا هرچه این صنعت در زمینه‌های مختلف رشد کند علا‌وه بر افزایش درآمد ملی با ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خدمات و سایر بخش‌های وابسته می‌تواند عامل مهمی در رفع بیکاری نیز محسوب شود.
به هر حال روند کنونی توسعه جهانگردی در سطح جهان ایجاب می‌کند که از تمامی‌امکانات و منابع طبیعی در جهت کسب منافع بیشتر استفاده شود و هیچ مانعی در مقابل این بهره اقتصادی قابل توجیه نیست چرا که شاخه‌های مختلف گردشگری علا‌وه بر تامین نیازهای جست‌وجوگرانه انسان می‌تواند سبب ارتباط فرهنگ‌ها و رونق تجارب شاخه‌های مهم از صنعت گردشگری شود که هدف گردشگر در آن لذت بردن از طبیعت است در گردشگری طبیعت آنچه بر آن تاکید می‌شود ایجاد رابطه منطقی ومناسب بین انسان و محیط است به همین منظور باید به توسعه و تکمیل سیستم‌های حمل و نقل از جمله زمینی، ریلی و هوایی اهمیت بیشتری داده شود. علا‌وه بر این توسعه روز افزون فناوری‌هایIT در زمینه‌های ارتباطات و ... همچنین ملا‌حظات زیست محیطی نیز مورد توجه قرار بگیرد. به این ترتیب با ارتباط تنگاتنگ و غیرقابل انکار بین فعالیت‌های توریستی و گردشگری و مسائل زیست محیطی این ضرورت ایجاد می‌شود که از منابع طبیعی به درستی در بحث اکوتوریسم و طبیعت‌گردی استفاده گردد.
سعید کاکا آقازاده
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید