جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بزرگراهی در کلانشهر فناوری اطلاعات


بزرگراهی در کلانشهر فناوری اطلاعات
همانطور که می دانید، یک کامپیوتر پر از گذرگاه است که اطلاعات و الکتریسیته را از نقطه یی به نقطه دیگر حمل می کند. به عنوان مثال هنگامی که یک دوربین دیجیتالی یا ام پی تری پلیر را به کامپیوترتان وصل می کنید، در حقیقت از گذرگاه USB کامپیوترتان استفاده می کنید.
درگاه USB برای حمل اطلاعات و الکتریسیته مورد نیاز برای وسایل و دستگاه های کوچک الکترونیکی (که کارهایی مانند ذخیره سازی موسیقی و تصویر را بر عهده دارند) مناسب است. کامپیوترهای جدید دارای چندین ورودی USB هستند که سیستم عامل از این پورت ها حمایت می کند و به این ترتیب برقراری ارتباط بین کامپیوترها یا کامپیوتر با دستگاه های جانبی به راحتی امکان پذیر است.
USB استاندارد قادر به حمایت از ۱۲۷ دستگاه است، یعنی USB یک روش آسان برای برقراری ارتباط ۱۲۷ دستگاه با کامپیوتر را فراهم می کند. به طوری که هر دستگاه می تواند ۶ مگابایت در ثانیه پهنای باند داشته باشد و وظیفه خود را به درستی انجام دهد. اما با این همه، گذرگاه USB به اندازه کافی بزرگ نیست که بتوانند از یک کامپیوتر به طور کامل پشتیبانی کند یا جوابگوی کار یک کامپیوتر سرویس دهنده در شبکه باشد. برای حل این مشکلات به گذرگاهی به نام اسکازی (SCSi) نیازمندیم.
اسکازی برگرفته از حروف اول small computer system interface است که به معنای «واسط کوچک سیستم کامپیوتر» است. البته به کار بردن لفظ «واسط کوچک» برای اسکازی واقعاً بی انصافی است، چرا که اسکازی یک گذرگاه بسیار سریع است که می تواند تعداد زیادی دستگاه از جمله دیسک های سخت، اسکنرها، دیسک خوان های لیزری، ام پی تری پلیرها و چاپگرها را به طور همزمان به کامپیوتر متصل کند. البته فناوری های جدیدی مانند ATA سریال یا SATA نیز به مرور در حال جایگزین شدن با گذرگاه اسکازی هستند. اما این جایگزینی مدت ها به طول خواهد انجامید زیرا گذرگاه اسکازی کارایی های بسیار گسترده یی دارد. در سال ۱۹۸۲ گذرگاهی به نام SASI توسط متخصصان دانشگاه شیکاگو طراحی شد. در واقع اسکازی نسخه اصلاح شده SASI است که در سال ۱۹۸۶ به وسیله موسسه استانداردهای ملی ایالات متحده (ANSI) ارائه شد. اسکازی از یک کنترل کننده برای ارسال و دریافت داده ها و اطلاعات به سمت دستگاه های جانبی از قبیل چاپگرها، اسکنر و دیسک های سخت استفاده می کند. گذرگاه اسکازی برتری های بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به سرعت بالای آن اشاره کرد. سرعت اسکازی به بیش از ۳۲۰ مگابایت در ثانیه (Mbps) می رسد و در طول ۲۱ سال از طراحی و ساخت این گذرگاه اطلاعاتی، امتحان خود را به خوبی پس داده است و از نظر اطمینان و اعتماد بین کاربران شهرت یافته است. اسکازی همانند دیگر گذرگاه های پیشرفته مثل SATA، USB و firewire به کاربران امکان می دهد که چندین مورد ارتباط جانبی با کامپیوتر را تنها روی یک گذرگاه قرار دهند. از سوی دیگر اسکازی با اغلب سیستم های کامپیوتری کار می کند.
البته اسکازی معایبی هم دارد که یکی از آنها محدودیت پشتیبانی Blos است، یعنی باید برای اتصال به هر کامپیوتر نخست توسط یک برنامه پیکربندی شود که البته کار سختی هم نیست. ضمن اینکه برای اسکازی مدت ها است که نرم افزار پیشرفته به روزرسانی هم طراحی نشده است.
اسکازی انواع و اقسام مختلفی دارد که هر یک از آنها دارای پهنای باند، سرعت انتقال اطلاعات و اتصالات مختلفی هستند که به شرح زیر است.
SCSI ( ۱ در واقع همان اسکازی اولیه است که در سال ۱۹۸۶ توسط موسسه استاندارد ملی ایالات متحده ارائه شد و اکنون منسوخ شده و کاربردی ندارد. SCSI-۱ یک گذرگاه ۸ بیتی با سرعت ۵ مگاهرتز بود که در زمان خود، سرعت بالایی محسوب می شد.
SCSI ( ۲ گذرگاه ارتباطی در سال ۱۹۹۴ با همکاری متخصصان دانشگاه ام آی تی به وجود آمد که از یک سیستم CCS تشکیل شده بود. CCS
(Common Command Set) متشکل از ۲۰ دستورالعمل بود که برای پشتیبانی از هر نوع دستگاه جانبی سازگار با گذرگاه SCSI طراحی شده بود.از سوی دیگر این قابلیت وجود داشت که سرعت پالس ساعت آن برای افزایش سرعت انتقال اطلاعات به دو برابر افزایش یابد. یعنی به سرعت ۱۰ مگاهرتز برسد یا پهنای باند گذرگاه که همان کانال انتقال اطلاعات است به اندازه ۱۶ بیت بزرگ شود و به این ترتیب تعداد دستگاه های جانبی برای ارتباط همزمان با کامپیوتر به ۱۵ دستگاه افزایش یابد.
همچنین این گذرگاه اطلاعات توانایی تنظیم دستورات را هم دارد که به دستگاه های جانبی این امکان را می دهد که دستورات را از سیستم میزبان ذخیره و اولویت بندی کنند.
۳) SCSI از اواخر سال ۱۹۹۵ با همکاری کمیته علمی- پژوهشی دانشگاه استنفورد طراحی و عرضه شد که شامل مجموعه یی از استانداردهای کوچک است مانند استاندارد SPI که به دستگاه های جانبی این توانایی را می دهد که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این گذرگاه اطلاعاتی در واقع همان استانداردی است که در حال حاضر در سراسر جهان وجود داشته و تمام نیازهای کامپیوترهای شبکه های بزرگ و متوسط را پاسخ می دهد. www.techworld.com
ترجمه؛ علیرضا سزاوار
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید