پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت مدنی در برابر کارکنان


شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت مدنی در برابر کارکنان
▪ ماده اول - خطرهای موضوع بیمه :
خسارتهای بدنی وارد به کارکنان شاغل بیمه گذار ناشی از مسئوولیت مدنی وی در جریان انجام عملیات در محل کار مشروط بر آنکه بیمه مسئولیت بیمه گذار برای بیمه گر محرز باشد .
ـ تبصره : منظور از جبران خسارت بدنی مذکور در متن بیمه نامه ، تامین و جبران هزینه های پزشکی و همچنین جبران زیانهای نقص عضو یا فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه نامه برای زیان دیدگان موضوع بیمه است .
▪ ماده دوم - استثنائات :
خسارتهای معلول عوامل زیر ولو اینکه بیمه گذار مسؤول آنها شناخته شود از شمول تعهد بیمه گر خارج است :
۱ ) خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار
۲ ) خسارتی که طبق قانون تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث اجباری وسائل موتوری قرار می گیرد . مگر آنکه صراحتا مورد تقاضای بیمه گذار و مورد موافقت بیمه گر قرار گیرد .
۳ ) خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشعات رادیو اکتیو .
۴ ) خسارت ناشی از جنگ ، انقلاب ، شورش ، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل .
۵ ) خسارت ناشی از تخلف از قوانین و نظامات دولتی .
▪ ماده سوم - وظایف بیمه گذار :
۱ ) بیمه گذار باید پیشنهاد بیمه را با رعایت دقت و صداقت تکمیل و کلیه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار داده باشد .
۲ ) بیمه گذار موظف است در طول مدت اعتبار بیمه نامه هر گونه تغییر کمی و کیفی را که در وضعیت خطر حاصل شود و یا تغییراتی را که در چگونگی ارتباط بیمه گذار با موضوع بیمه بوجود آید ، ظرف مدت ده روز به صورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند .
۳ ) بیمه گذار موظف است اقدامات لازم را که هر کس عرفا برای جلوگیری از وقوع حوادث رعایت می نماید به عمل آورد .
۴ ) بیمه گذار مکلف است وقوع هر گونه حادثه موضوع این بیمه نامه و همچنین هر نوع ادعا و یا مطالبه کارکنان علیه خود را که به این بیمه نامه مربوط شود ، اعم از اینکه مطالبه و ادعا کتبی یا شفاهی و یا بصورت ارسال اظهار نامه و یا اقامه دعوی در مراجع قضایی باشد ، بدون فوت وقت در اولین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت پنج روز ( به استثنای تعطیلات رسمی ) از تاریخ اطلاع خود از وقوع آن به اطلاع بیمه گر برساند و نیز مکلف است متعاقبا کیفیات مطالبه یا دعوی ، نام و نشانی مطالبه کننده و با اقامه کننده دعوی و عنوانی که به موجب آن مطالبه خسارت و یا اقامه دعوی شده است ، مشخصات زیان دیده ، نام و نشانی شهود احتمالی ، مبلغ مورد ادعا و هر گونه اطلاعات و مشخصات و نکات دیگر مربوط به موضوع را که بر آن وقوف دارد ، و هر نوع اسناد و مدارکی که در این باره در اختیار دارد به بیمه گر تسلیم وبیمه گر را در تحقیقات و رسیدگی و دفاع کمک نماید .
۵ ) بیمه گذار بایستی جهت بازدید از محل حادثه و انجام امور کارشناسی همکاری لازم را با بیمه گر به عمل آورد .
۶ ) کلیه کارکنان بیمه گذار متناسب با وظایف خود دارای تجربه ، تخصص و مهارتهای لازم باشند .
۷ ) علاوه در موارد مذکور در بیمه نامه مسؤولیت کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که اجرای بخش یا بخشهایی از کار مورد تعهد بیمه گذار را در محل مورد بیمه به عهده دارند مسؤولیت بیمه گذار تلقی می گردد .
▪ ماده چهارم - تعهدات بیمه گر :
۱ ) در صورت وقوع حادثه ناشی از خطرهای مورد بیمه ، بیمه گر متعهد است نسبت به پرداخت غرامت بر اساس جدول مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه و برآورد کارشناسی خود و مدارک خسارت اقدام نماید .
۲ ) درصدهای نقص اعضای بدن با نظر پزشک معتمد بیمه گر تعیین می گردد . در صورتی که بیمه گذار یا زیان دیده نسبت به نظر پزشک معتمد بیمه گر معترض باشد موضوع در کمسیونی متشکل از پزشک منتخب بیمه گر و پزشک منتخب بیمه گذار یا زیان دیده و یک نفر پزشک به انتخاب دو پزشک مزبور مطرح و نظر اکثریت اعضای کمیسیون مزبور برای طرفین در موارد اعتراض لازم الاتباع خواهد بود .
غرامت نقص عضو بر مبنای درصدهای مشخص شده و اعمال آن بر سرمایه بیمه مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه تعیین می گردد .
۳ ) جمع مبالغ پرداختی در مدت بیمه ، بابت فوت ، نقص عضو و هزینه های پزشکی به هر یک از زیان دیدگان موضوع این بیمه نامه نمی تواند از حداکثر تعهد بیمه گر، مذکر در بند ۲ تعهدات بیمه گر مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه تجاوز نماید .
ـ تبصره ۱ - در صورتی که زیان دیدگان از پوشش هزینه های پزشکی توسط سازمان تأمین اجتماعی استفاده نماید ، تعهد بیمه گر عبارت است از مازاد مبلغ دریافتی از آن سازمان تا میزان تعهدات مندرج در همین ماده ، مبنای تشخیص استفاده بیمه گذار از پوشش سازمان تأمین اجتماعی عدم ارائه اصل مدارک هزینه های پزشکی می باشد .
ـ تبصره ۲ - در صورت فوت هر نفر، کلیه وارث و ذوالحقوق وی جمعا در حکم یک ثالث زیان دیده تلقی می شوند .
۴- محکومیت نقدی به نفع دولت و همچنین مجازاتهای قابل خرید بیمه گذار از شمول تعهدات بیمه گر خارج است .
۵ ) قبول هر گونه مسئوولیت و سازش در مورد خسارتهای بدنی از طرف بیمه گذار بدون موافقت کتبی بیمه گر فاقد اعتبار است مگر اینکه عمل او موجب جلوگیری از تشدید خطر و به مصلحت بیمه گر باشد . در غیر اینصورت بیمه گرمی تواند از پرداخت خسارت خودداری نموده و یا خسارت پرداختی را از بیمه گذار مطالبه نماید .
۶ ) بیمه گذار متعهد است هر گونه اوراق قضائی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از این که از طرف مدعی خسارت یا دستگاههای قضایی دریافت نموده باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت جهت بیمه گر ارسال دارد و در صورت تاخیر مسؤول جبران ضرر و زیانهای که از این طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود .
۷ ) حق سازش و حق تعقیب دعوی تا میزان تعهد بیمه گر در کلیه مراجع و مراحل قضائی با بیمه گر است و بیمه گذار به موجب این بیمه نامه بیمه گر را وکیل با حق توکیل غیر ولو کرارا می نماید که پرونده های مربوط را در مراجع قضایی با استفاده از کلیه اختیارات دادرسی تا میزان تعهد این بیمه نامه تعقیب نماید و در طول مدت جریان دعوی نباید اقدامی به عمل آورد که به حق بیمه گر در تعقیب دعوی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این بیمه نامه بیمه گذار حق هرگونه اقدامی خواهد داشت .
۸ ) بیمه گر می تواند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این بیمه نامه برای هر حادثه متعهد است و یا اینکه اگر مبلغی قبلا پرداخت نموده با پرداخت ما به التفاوت آن تا میزان حداکثر تعهد اقدامات خود را در هر یک از مراحل قضائی متوقف و از خود سلب مسؤولیت بنماید و در آن صورت رهبری و کنترل مذاکرات و جریانهای حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را به بیمه گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید . بنابراین این بیمه گر در برابر هر گونه ادعای بعدی مسؤولیتی نخواهد داشت .
▪ ماده پنجم - فسخ و بطلان بیمه نامه :
این بیمه نامه ممکن است قبل از انتهای مدت با اخطار قبلی کتبی بیست روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار در موارد زیر فسخ شود :
ـ از طرف بیمه گر :
۱/۵ ) در صورت عدم پرداخت حق بیمه و حق بیمه اضافی در سر رسیدهای معین
۲/۵ ) در صورت تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار به پرداخت حق بیمه اضافی مربوط .
۳/۵ ) در صورت کتمان یا اظهار خلاف واقع بیمه گذار به طور غیر عمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه .
۴/۵ ) بعد از هر خسارت که بیمه گر ملزم به جبران آن باشد .
ـ از طرف بیمه گذار :
در صورتی که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته ویا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود .
تبصره : در صورت فسخ از طرف بیمه گر ، باید حق بیمه مدتی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود ( به استثنای موارد مندرج در قانون بیمه ) در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار ، حق بیمه برگشتی از طرف بیمه گذار ، حق بیمه برگشتی بر اساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد .
▪ ماده ششم
در صورتی که مسؤولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه نامه های دیگری نیز مورد تامین قرار گرفته باشد ، تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خود بیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه شده می باشد .
▪ ماده هفتم
خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گذار مستقیما از طرف بیمه گر به شخص زیان دیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت شد و به محض پرداخت خسارت ، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص زیان دیده بری الذمه می گردد و در صورت پرداخت هزینه های پزشکی توسط بیمه گذار و ارائه اصل مدارک پزشکی خسارت هزینه های پزشکی در وجه نامبرده پرداخت می گردد .
▪ ماده هشتم
نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه قانونی خود را به صورت کتبی به اطلاع بیمه گر برساند . در صورت تغییر نشانی و اقامتگاه بیمه گذار و عدم اعلام آن به بیمه گر ،نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گذار معتبر شناخته می شود .
▪ ماده نهم
بیمه گر و بیمه گذار سعی خواهند کرد کلیه اختلافات ناشی از این بیمه نامه را به طریق داوری حل و فصل کنند ، در این صورت هر یک از طرفین داور انتخابی خود را به طرف دیگر معرفی می کند در صورتی که داوران مزبور به توافق نرسند یک نفر را بعنوان سر داور انتخاب می کنند . سر داور و داوران مبادرت به صدور حکم داوری نمایند . در صورت عدم توافق در موارد داوری ، رسیدگی به کلیه اختلافات مذکور در صلاحیت محاکم صلاحیتدار خواهد بود .
▪ ماده دهم
این بیمه نامه بر مبنای اظهارات کتبی بیمه گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هر گونه تغییری در آن به موجب الحاقی با موافقتهایی که بین طرفین به عمل آمده مطابقت نکند بیمه گذار موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ صدور ، تغییر و یا تصحیح الحاقی را کتبا خواستار شود و گرنه اوراق مذکور قطعی تلقی خواهد شد .
▪ ماده یازدهم
مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه دو سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع می شود .
▪ ماده دوازدهم
در مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است بر طبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد .
منبع : شرکت خدمات بیمه ۱۵ آبان


همچنین مشاهده کنید