پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بیمه‌های مسئولیت و طرحهای مخصوص


بیمه‌های مسئولیت و طرحهای مخصوص
بیمه‌های مسئولیت از جمله رشته‌های بیمه‌ای است که مستقیما در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیتهای یکدیگر و تأمین امنیت حرفه‌ای مشاغل و فعالیتها تأثیرگذار است.
شرکت سهامی بیمه ایران در راستای نیل به اهداف فوق بیمه نامه‌های م س ئولیت را در متنوعترین شکل آن تهیه و عرضه نموده است.
در حال حاضر بیمه ایران با توسعه فعالیت بخش بیمه‌های مسئولیت و طرحهای مخصوص خود، پیشگام در ارائه انواع طرحهای نوین بیمه‌ای است و در حل و فصل بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور نقش بسزایی ایفا نموده است. بیمه ایران با جبران خسارات مختلف به اشخاص زیان دیده در انواع بیمه‌های مسئولیت موجب حل و فصل اختلافات افراد جامعه با یکدیگر گردیده است.
برتری بیمه نامه‌های مسئولیت بیمه ایران ارائه شیوه‌های سهل در نحوه پرداخت خسارات و انجام کارشناسیهای مربوط می‌باشد.
● انواع بیمه‌های مسئولیت:
۱) بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل بین‌المللی بر اساس کنوانسیون C.M.A
بر اساس شرایط این نوع بیمه، مسئولیتهای مدنی شرکتهای حمل و نقل بین المللی مطابق کنوانسیون C.M.A تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
در گذشته این نوع بیمه نامه صرفا توسط بیمه‌گران خارجی ارائه می‌گردید و در نتیجه ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شد. شرکت سهامی بیمه ایران در سال ۱۳۶۶ در راستای سیاستهای دولت اسلامی و در جهت مقابله با فشارهای اقتصادی بیگانگان طرح بیمه‌ای فوق را بر اساس پول رایج کشور (ریال) به اجرا گذارد و در عین برتری کیفی بر بیمه نامه‌های خارجی کلیه شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کشور را تحت پوشش بیمه‌ای خود درآورد.
۲ ) بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل زمینی (داخلی)
در این طرح مسئولیتهای مدنی شرکتهای حمل و نقل زمینی داخلی (بنگاههای حمل و نقل داخلی) در قبال صاحبان کالا مطابق قانون تجارت و شرایط بارنامه‌های صادره تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.
۳ ) بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل هوایی
مطابق این طرح مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل هوایی در قبال صاحبان کالا یا ذویالحقوق آنان بر اساس شرایط بارنامه‌های هوایی صادره و کنوانسیون ورشو تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
۴ ) طرح تضمین تعهدات شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی
در این طرح تعهدات شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی در قبال گمرک ایران در زمینه حقوق و عوارض گمرکی عملیات ترانزیت کالا تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد. بیمه ایران با اجرای طرح بیمه‌ای یاد شده نقش مؤثری در حل مشکلات شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ایفا نموده است، اجرای این طرح موجب توسعه صنعت ترانزیت کالا در کشور گردیده که مستقیما در توسعه اقتصادی و سیاسی کشور تأثیرگذار است.
۵ ) طرح تضمین خودروهای ورودی، خروجی و عبور موقت
بر اساس این طرح تعهدات دارندگان خودرو (تبعه داخلی و خارجی) در قبال گمرک ایران در زمینه حقوق و عوارض گمرکی عملیات ورود، خروج و عبور موقت خودروها تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته است. بیمه ایران با اجرای طرح بیمه‌ای فوق علاوه بر تسهیل امور اداری مسافران با خودرو، نقش بسیار ارزنده‌ای در توسعه صنعت گردشگری و ترانزیت مسافران داشته است.
در حال حاضر مراکز و شعب بیمه ایران در کلیه مبادی ورودی و خروجی کشور مشغول ارائه خدمت به مسافران اعم از اتباع داخلی و خارجی می‌باشند.
۶ ) بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان
بر اساس این طرح، مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی که به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان تحت امر وارد آید و کارفرما مسئول جبران آن شناخته شود، تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد. جبران هزینه‌های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو مطابق قانون دیات در تعهد بیمه‌گر می‌باشد. اخذ بیمه نامه یاد شده برای کلیه کارفرمایان مشمول قانون کار لازم و ضروری می‌باشد.
۷ ) انواع بیمه‌های مسئولیت عمومی
بیمه نامه مسئولیت ناشی از آتش‌سوزی (خسارت ناشی از مسئولیت حریق، انفجار، و ترکیدگی لوله آب به همسایگان)، بیمه نامه مسئولیت مدیران واحدهای اقامتی (هتلها و مسافرخانه‌ها)، بیمه مسئولیت مدیران سینماها، بیمه مسئولیت مدیران اماکن ورزشی، بیمه مسئولیت پارکینگها، بیمه مسئولیت منجیان غریق، بیمه مسئولیت اماکن مسکونی و تجاری، بیمه مسئولیت شرکتهای نصاب سیستمهای گازسوز خودرو، بیمه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی و … از جمله بیمه‌های مسئولیت عمومی ارائه شده توسط شرکت سهامی بیمه ایران می‌باشند.
۸ ) طرح بیمه مسئولیت سازمانهای دولتی
شرکت سهامی بیمه ایران طرح بیمه مسئولیت مدنی وزارت آموزش و پرورش و بیمه مسئولیت مدنی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را به اجرا درآورده و آماده ارائه بیمه نامه مسئولیت جامع برای سایر مؤسسات نیز می‌باشد.
۹ ) طرح بیمه مسئولیت تولید کنندگان و فروشندگان محصول
بر اساس این طرح مسئولیت مدنی تولید کنندگان و فروشندگان محصول در دو بخش خطرات ناشی از محصول و تضمین کیفیت محصول در قبال مصرف کنندگان و اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد. هم اکنون تولید کنندگان و فروشندگان انواع محصولات تولیدی از جمله: عایقهای رطوبتی، لوله‌ها و اتصالات، جرثقیلها، رایانه‌ها میل لنگها، محصولات غذایی و … تحت پوشش بیمه‌ای بیمه ایران قرار گرفته‌اند.
۱۰ ) بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان
به منظور تأمین بیمه‌ای جامعه پزشکی کشور، بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان از سال ۱۳۶۵ و برای نخستین بار توسط شرکت سهامی بیمه ایران ارائه گردیده است.
موضوع بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان عبارت است از: جبران خسارت بدنی وارد به بیماران که ناشی از مسئولیت پزشک به علت اشتباه، غفلت یا قصور وی در انجام خدمات حرفه‌ای به وقوع پیوسته باشد.
بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان بر اساس قانون مسئولیت مدنی و قوانین و مقررات نظام پزشکی کشور تهیه و تدوین گردیده است. این بیمه نامه علاوه بر مسئولیت حرفه‌ای پزشک، مسئولیت دستیاران، پرستاران و تکنسینهایی را نیز که زیر نظر پزشک فعالیت می‌نمایند، پوشش می‌دهد.
کلیه دعاوی بیماران و یا ذوی‌الحقوق آنها علیه پزشکان به مدت دو سال پس از انقضای تاریخ بیمه نامه مشمول پوشش بیمه‌ای می‌باشد به شرط آن که معالجه یا عمل جراحی در مدت اعتبار بیمه نامه صورت گرفته باشد. به دلیل ارتباط قوانین جاری کشور (خصوصا قانون دیات) در رسیدگی به دعاوی حقوقی علیه پزشکان حدود پوشش بیمه‌ای بیمه نامه باید متناسب با قوانین موضوعه یاد شده باشد.
پزشکان با توجه به نوع تخصص در ۵ گروه طبقه‌بندی گردیده‌اند و حدود تعهدات بیمه نامه و مبلغ حق بیمه به تناسب برای هرگروه و نیز میزان تحقیقات عدم خسارت و گروهی در جدول تعرفه بیمه نامه مربوط معین و مشخص گردیده است.
مزیت بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان که توسط شرکت سهامی بیمه ایران ارائه می‌گردد. در این است که این شرکت مبلغ خسارت را پس از احراز مسئولیت بیمه‌گذار قبل از صدور رأی در مراجع قضایی پرداخت و موضوع دعوای خسارت را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌نماید.
نمایندگیها و شعب بیمه ایران در سراسر کشور آماده پاسخگویی، ارائه اطلاعات و صدور بیمه نامه مسئولیت برای کلیه پزشکان می‌باشند.
۱۱ ) بیمه نامه مسئولیت مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستانها ـ کلینیکها و درمانگاهها
بیمه نامه مسئولیت مدنی مسئولان فنی بیمارستانها، درمانگاهها و کلینیکها دومین طرح بیمه‌ای شرکت سهامی بیمه ایران پس از بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان است که در جهت تأمین هرچه گسترده‌تر جامعه پزشکی کشور تهیه و ارائه گردیده است.
موضوع بیمه نامه مسئولیت مدنی مسئول فنی عبارت است از جبران خسارتهای بدنی وارد به بیماران، ذوی‌الحقوق آنها و سایر اشخاص ثالث در محدوده بیمارستان ناشی از مسئولیت وی مطابق با شرح وظایف مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد. ادعای حقوقی علیه مراکز درمانی به علل عدم کارآئی، فقدان و نقائص در امکانات پزشکی، تجهیزات فنی، تأسیساتی، تغذیه نادرست در مدت معالجه مداوا، جراحی و دوران بستری بیمار که منجر به خسارت بدنی به بیماران و اشخاص ثالث (مراجعان، عیادت کنندگان و … .) گردد، تحت پوشش این بیمه نامه می‌باشد. حدود تعهدات بیمه متناسب با قوانین موضوعه کشور و بدون محدودیت در بیمه نامه در نظر گرفته شده است و مسئولان فنی بیمارستانها، درمانگاهها و کلینیکهای سراسر کشور می‌توانند پس از تکمیل پرسشنامه و پرداخت حق بیمه متعلقه نسبت به اخذ بیمه نامه از شرکت سهامی بیمه ایران اقدام نمایند. شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان ارائه دهنده و بنیانگذار انواع بیمه نامه‌های حرفه‌ای برای جامعه پزشکی کشور آماده بررسی سایر پیشنهادهای بیمه‌ای از سوی جامعه محترم پزشکی کشور می‌باشد.
۱۲ ) بیمه مسئولیت جامع C.G.L
این بیمه نامه به پیمانکاران پروژه‌های ساختمانی و تأسیساتی ارائه می‌شود. مطابق شرایط این بیمه نامه مسئولیت مدنی پیمانکار در اجرای پروژه به صورت جامع و در قبال کارکنان و اشخاص ثالث تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
۱۳ ) بیمه اعتباری قراردادهای فروش اقساطی
بر اساس این طرح مطالبات شرکتهایی که کالاهای خود را به صورت اقساطی می‌فروشند در قبال خطر عدم وصول مطالبات تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
کلیه شرکتهایی که بر اساس قرارداد وش تنظیمی، فروشهای اعتباری دارند، می‌توانند برای اطمینان از وصول مطالبات و تضمین سرمایه خود تحت پوشش بیمه نامه یاد شده قرار گیرند.
۱۴ ) طرح بیمه اسبهای مسابقه
در فرهنگ جامعهٔ ایرانی اسب دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای می‌باشد و صاحبان این حیوان نجیب در تلاشند تا نهایت دقت را در مراقبت و نگهداری آن به عمل آورند.
با توجه به روند افزایش تلفات و نقص عضو اسبها در حین برگذاری مسابقات سرعت و پرش، تمرینات، حوادث در محل نگهداری و باشگاهها و نیز خطر بیماریها، نقش بیمه در جبران خسارات دو چندان گردیده است. شرکت سهامی بیمه ایران در جهت جبران خسارت یاد شده و در راستای تأمین اسبهای مسابقه و سرمایه مالکان آنها برای اولین بار طرح بیمه اسبهای مسابقه را در کشور ارائه نموده است.
بر اساس این طرح، تلف و نقص عضو اسبهای مسابقه ناشی از حادثه (در حین مسابقه، حمل و نقل و … ) و نیز بیماری تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
ارزش اسبهای مسابقه پس از اظهار بیمه‌گذار طبق معیارهای ارزش گذاری (نژاد، فیزیک بدنی، رده ورزشی، سلامت، قدرت باروری و … ) توسط کارشناس بیمه‌گر تعیین می‌گردد.
باشگاهها و مالکان اسبهای مسابقه می‌توانند برای اخذ پوشش بیمه‌ای مذکور به نزدیکترین شعبه یا نمایندگی شرکت سهامی بیمه ایران در سراسر کشور مراجعه نمایند.
ضنا باشگاههایی که برای بیش از ۲۰ رأس اسب تقاضای پوشش بیمه‌ای نمایند، از تخفیف گروهی حق بیمه بهره‌مند خواهند گردید.
۱۵ ) بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان طراح ـ محاسب و ناظر ساختمان
به منظور توسعه و تعمیم بیمه‌های مسئولیت و تأمین حرفه‌ای مهندسان طراح، محاسب و ناظر ساختمان که در عضویت سازمانهای نظام مهندسی استانها، دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی و شماره امضای شهرسازی از شهرداری می‌باشند. شرکت سهامی بیمه ایران طرح بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان را تهیه و عرضه نموده است.
بر اساس این طرح مسئولیت حرفه‌ای اشخاص یاد شده در رابطه با طراحی، محاسبه و نظارت ساختمانی مطابق قوانین بیمه و مسئولیت قانون مهندسی ساختمان و قانون شهرداریها و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط در قبال مالکان ساختمانها، اشخاص ثالث (شامل همسایگان، عابران و … و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی) تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.
تعهدات بیمه‌ای برای خسارات بدنی تا مبلغ دیه قانونی برای هرنفر و برای خسارت مالی مطابق تقاضای مهندس طراح، محاسب و ناظر خواهد بود.
۱۶ ) سایر طرحهای بیمه‌ای ارائه شده
از جمله سایر بیمه نامه‌های ارائه شده می‌توان از: بیمه نامه صداقت در امانت، بیمه مسئولیت حرفه‌ای دلالان رسمی بیمه مرکزی ایران، بیمه مسئولیت شرکتهای توزیع کننده گاز مایع و بیمه مسئولیت مستاجر در قبال موجر نام برد.
منبع : شرکت خدمات بیمه ۱۵ آبان


همچنین مشاهده کنید