پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


اهمیت و جایگاه بیمه های عمر و پس انداز


اهمیت و جایگاه بیمه های عمر و پس انداز
انسان موجودی است دور اندیش و آینده نگر که به مدد خرد و اندیشه ای که خداوند متعال در وجود او به ودیعت نهاده قادر است برمشکلات فائق آید . هر کس در هر موقعیت اقتصادی و اجتماعی همواره ممکن است با حوادث و مشکلات گوناگونی مواجه شود که آسایش و آرامش زندگی او و خانواده اش را به خطر اندازد.
گذشته از حوادثی که جان و مال انسان را تهدید میکند نگرانی از آینده مبهم و نامطمئن و دلهره و اضطراب از وضع آینده نیز بر فعالیت شخص تأثیر گذارده وقدرت خلاقیت و ابتکار او را کاهش می دهد .
یکی از راهکارهایی که انسان اندیشمند برای رویارویی با خطرها و رفع مشکلات اقتصادی خود برگزیده است استفاده از بیمه به عنوان وسیله ای مؤثر در جبران زیانهای مالی ناشی از اتفاقات ، تأمین آتیه ، ارتقای سطح زندگی افراد جامعه و ایجاد بستری مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی کشور می باشد بیمه علاوه بر آن که آثار مالی خطرها و حوادث را برطرف می کند نوعی آرامش فکری به انسان می بخشد که این آرامش موجب رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارآیی و بهره وری در جامعه می گردد .در بین رشته های مختلف بیمه ، بیمه های عمر و پس انداز به علت مزایای قابل توجهی که در بر دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است این نوع بیمه ها به گونه ای طراحی شده اند که هر کس با هر میزان در آمد می تواند سرمایه قابل ملاحظه ای را برای آینده خود و خانواده اش تدارک دیده و از آسیب تورم و کاهش ارزش پول در امان بماند .
امروزه بیمه های عمر در برخی از کشورها به حدی پیشرفت نموده که سایر رشته های بیمه را تحت الشعاع قرار داده است ، به طوری که در کشورهای ژاپن ، فنلاند ، سویس ، فرانسه ، کره جنوبی ، هنگ کنگ ، سنگاپور ، هند و برخی کشورهای دیگر بیمه های عمر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کل حق بیمه بازار بیمه ای این کشورها را به خود اختصاص داده است . حتی در هندوستان که جزء کشورهای در حال توسعه به شمار می رود در سال ۱۹۹۶ تعداد ۰۰۰/۱۰۰/۱۰۲ بیمه نامه عمر در جریان بوده ، بدین ترتیب بطور متوسط از هر دو خانوار هندی تقریبا یک خانوار تحت پوشش بیمه های عمر قرار دارند و از مزایای این نوع بیمه برخوردار می باشند .
شرکت سهامی بیمه ایران به منظور ارتقای رفاه عمومی افراد جامعه ، با استفاده از تجارب ارزنده ای که در مدت بیش از ۶۰ سال فعالیت خود اندوخته و با امکانات فنی و تخصصی و دارا بودن بیش از ۲۳۰ شعبه و ۱۳۰۰ نمایندگی در سراسر کشور طرح جدید بیمه عمر و پس انداز را با هدف تأمین آتیه و بهبود وضع اقتصادی هموطنان عزیز ارائه نموده و استقبال شایان توجهی که از این طرح به عمل آمده نوید بخش آینده ای روشن برای فراگیر شدن بیمه های عمر و پس انداز در ایران می باشد .
● معرفی طرح جدید بیمه عمر و پس انداز بیمه ایران
▪ بیمه گر ـ شرکت سهامی بیمه ایران
بیمه گذار ـ شخص حقیقی یا حقوقی که پرداخت حق بیمه را به عهده داشته و مزایای بیمه نامه با نظر او و موافقت بیمه شده به استفاده کننده یا استفاده کنندگان اختصاص می یابد .
بیمه شده ـ شخصی که سلامت یا زندگی او تحت پوشش بیمه قرار گرفته و حیات یا از کار افتادگی و یا فوت او موجب انجام تعهدات بیمه گر خواهد شد . بیمه شده می تواند شخص بیمه گذار نیز باشد ( بیمه شده می تواند بین سنین ۱۵ تا ۶۵ سال تمام قرار داشته باشد . )
استفاده کننده ـ شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان ذینفع در موارد فوت یا حیات بیمه شده از مزایای بیمه نامه استفاده می نماید استفاده کننده می تواند بسته به مورد ، بیمه گذار و یا بیمه شده نیز باشد .
▪ مزایا :
بیمه نامه عمر و پس انداز ( طرح جدید ) می تواند در جهت جبران کاهش ارزش پول ناشی از تورم عمل نماید و در موارد تقویت درآمد زمان بازنشستگی ، تهیه جهیزیه ، تأمین هزینه تحصیلات عالی فرزندان ، ایجاد سرمایه برای کسب و کار ، خرید خانه ، خودرو و ... پشتوانه مالی مؤثر در اختیار استفاده کنندگان این بیمه به شرح زیر قرار دهد :
۱) در صورت حیات بیمه شده در پایان مدت بیمه ، سرمایه اصلی بیمه نامه به صورت یکجا و یا مستمری به استفاده کننده یا استفاده کنندگان پرداخت می گردد .
۲) در صورت از کار افتادگی دائم و کامل بیمه شده در طول مدت بیمه ، بیمه گذار از پرداخت اقساط حق بیمه تا پایان مدت بیمه معاف شده و تعهدات بیمه گر کماکان در موعد مقرر انجام خواهد گرفت ( در صورت اخذ پوشش تکمیلی )
۳) درصورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه ، کل سرمایه اصلی بیمه نامه به استفاده کننده یا استفاده کنندگان پرداخت خواهد شد .
۴) در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه دو برابر سرمایه اصلی بیمه نامه به استفاده کنندگان پرداخت خواهد شد ( در صورت اخذ پوشش تکمیلی )
۵) استفاده کننده یا استفاده کنندگان ، در منافع حاصل از سرمایه گذاری به میزان ۷۵% سهیم بوده و در صورت تشکیل منافع مزبور در کلیه موارد فوق ، سرمایه اصلی بیمه نامه به اضافه سرمایه ای که از محل مشارکت در منافع ایجاد شده است پرداخت خواهد شد .
۶) بیمه گذار می تواند پس از گذشت دو سال از شروع بیمه ، از محل ذخیره پس انداز بیمه نامه تقاضای وام نماید .
۷) سرمایه های بیمه عمر جزء ماترک نبوده و از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارث معاف می باشند .
▪ شرایط :
۱) در موارد انصراف بیمه گذار از ادامه بیمه نامه ، چنانچه حق بیمه حداقل برای مدت ۶ ماه پرداخت شده باشد ، بیمه نامه مشمول شرایط باز خرید می گردد . در این صورت ذخیره پس اندازی بیمه نامه قابل پرداخت خواهد بود .
۲) حق بیمه ماهانه بیمه نامه عمر و پس انداز ( طرح جدید ) بر اساس سرمایه انتخابی و با توجه به سن بیمه شده و مدت بیمه نامه تعیین می شود .
۳) بیمه گذار می تواند سرمایه اصلی بیمه نامه ( ۰۰۰/۰۰۰/۳۰۰ ریال ) انتخاب نماید .
۴) در صورتی که سن بیمه شده بیش از ۵۰ سال یا سرمایه اصلی مورد درخواست بیش از صد میلیون ریال (۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال ) باشد ، صدور بیمه نامه منوط به انجام معاینات پزشکی از بیمه شده و تایید پزشک مشاور بیمه ایران می باشد ( هزینه معاینات پزشکی در صورت صدور بیمه نامه به عهده بیمه ایران و در صورت انصراف بیمه گذار به عهده وی خواهد بود .)
۵ـ در صورت تمایل بیمه گذار ، پرداخت حق بیمه می تواند به صورت سالانه یا یکجا و با احتساب تخفیف های قابل توجه انجام گیرد .
منبع : شرکت خدمات بیمه ۱۵ آبان


همچنین مشاهده کنید