پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


کافی شاپ در هندوستان


کافی شاپ در هندوستان
در سال ۱۶۱۰ برای اولین بار انگلیسی ها با قهوه آشنا شدند و بعد از گذشت چهل سال یعنی در سال ۱۶۵۰ اولین قهوه خانه در آکسفورد تاسیس شد. بعد از آن تعداد کافی شاپ ها در اروپا به ویژه در برخی از شهرها افزایش پیدا کرد و فرهنگ خاص کافه نشینی را رواج داد از جمله در پاریس، ونیز و آمستردام. تا اینکه بعد از ورود انگلیسی ها به هندوستان و ماندگاری شان برای سال های طولانی مکان هایی مشابه چیزی که در کشورشان داشتند را برای رفاه خود برپا کردند که کافی شاپ یکی از این موارد بود.
یک فنجان قهوه در نگاه اجتماعی مفهوم متفاوتی را بیان می کند زیرا یک فرد به تنهایی نیز می تواند همان فنجان قهوه را در خانه اش بنوشد و نیازی به کافه رفتن نباشد اما دیدار در کافی شاپ به بهانه نوشیدن قهوه، امری اجتماعی تلقی می شود که دو یا چند نفر قصد دیدار و صحبت کردن با هم را دارند و برای این کار نیز برای یکدیگر وقت می گذارند.
این قاعده در تمامی کافی شاپ ها رعایت می شود اما چیزی که آنان را از هم متمایز می کند فرهنگ و آداب منطقه یی است که کافی شاپ در آن قرار می گیرد. برای نمونه کافی شاپ ها در کشوری چون هندوستان در نگاه اول کمی عجیب جلوه می کنند. شاید به این دلیل که نمی توان با خیالی آسوده نشست، قهوه خورد و کمی صحبت کرد. معمولاً صدای موزیک های تند چیزی است که همیشه وجود دارد و همین باعث می شود صدا بین دو یا چند نفر به سختی شنیده شود. بیشتر کافی شاپ ها در هند از شعبه های معروف اروپایی هستند که نوشیدنی سنتی هندی مثل چای هندی را ندارند. چای هندی چیزی است که در گوشه خیابان و در قابلمه های دود خورده با مخلوط چای، شیر، شکر و ادویه مخصوص چای، دارچین و زنجبیل درست می شود. بنابراین اگر چای را در کافی شاپ های مدرن سفارش دهید، شیر را جداگانه به چای اضافه می کنند که البته طعم چای اصلی هندی را ندارد.
قشری که به کافی شاپ های معروف در هندوستان رفت و آمد دارند بیشتر از سطح متوسط مرفه به بالا هستند و این نکته یی است که صاحبان کافی شاپ ها به آن توجه دارند و بر همین معیار محل های احداث این مکان ها را شناسایی می کنند. به طور مثال در مراکز بزرگ خرید، محله هایی که نزدیک دانشگاه است و جاهای شلوغ و پرترددی که مردم از رفاه مالی بهره مند هستند حتماً یکی از این شعبه ها یا چند شعبه در کنار هم دیده می شود. کافی شاپ در هند محلی است برای دیدار دوستان، گپ زدن و گذران وقت که البته همه در سرو صدا و شلوغی امکان پذیر می شود، از معروف ترین کافی شاپ های زنجیره یی هندوستان می توان از کافی باریستا، کافی دًی و کوستا کافی نام برد.
شاید بتوان گفت که استقبال نسل جوان از کافی شاپ ها و همچنین توریست هایی که به هند می آیند و با این شعبه ها آشنایی دارند عواملی هستند که نقش کافی شاپ ها را در هند پررنگ تر کرده است.
امکانات مختلفی در این کافی شاپ ها نیز وجود دارد. انتخاب موزیک مورد علاقه و گوش دادن به آن و پخش کلیپ موزیک به همراه برخی تبلیغات از تلویزیون های مداربسته نصب شده در کافی شاپ ها چیزهایی است که در هند به چشم می خورد. در بعضی از شعبه های این کافی شاپ ها کتابفروشی هم وجود دارد و به علاقه مندان، مجله یا هفته نامه منتشر شده مختص کافی شاپ را هدیه می دهند. به طور مثال کافی باریستا هفته نامه یی دارد که در آن اخبار مهم سیاسی و اجتماعی، اخبار زندگی هنرپیشه های هندی و غربی، همین طور طالع بینی هندی و پیشگویی اتفاقاتی که قرار است در طول هفته برای متولدین هر ماه بیفتد و برنامه های هفتگی سینما و تلویزیون چاپ می شود. فروش برخی محصولات از جمله قهوه، لیوان قهوه خوری، فلاکس، بلوز و کلاه که مارک کافی شاپ بر روی آن است نیز در این کافی شاپ ها مرسوم است. نکته جالب دیگر اینکه کافی شاپ ها محل هایی برای فروش بلیت های کنسرت بزرگ موسیقی و خوانندگان نامدار هندی و خارجی هستند زیرا این مکان ها مملو از جوانان و دانشجویانی هستند که از این چیزها استقبال می کنند.
اگر روزی به هندوستان رفتی و وارد کافی شاپ شدی اول باید چیزی را که می خواهی از روی تابلوی فهرست خوراکی ها که بزرگ بر دیوار نصب شده انتخاب کنی و آن را به صندوقدار سفارش دهی، بعد از پرداخت پول نامت را که پرسیدند به سر میزت بازمی گردی و با دوستانت مشغول صحبت می شوی تا نامت را بلند صدا کنند. آن وقت به سوی پیشخوان می روی و سفارشت را می گیری. یادت باشد سیگار کشیدن در این مکان ها به طور کل ممنوع است اما برخی از کافی شاپ ها میز و صندلی هایی بیرون محوطه جلوی کافه می گذارند که افراد سیگاری می توانند از آن استفاده کنند.
در هر حال نوشیدن قهوه در مبل های راحتی یا چوبی و حصیری با تزئینات و رنگ های شاد و موزیک بلند و آواز چیزی است که می توان از آن لذت برد. به هر حال هر کافی شاپی در هر کشوری رفتار متفاوتی را می طلبد که هند نیز از این قاعده مستثنا نیست.
پاکسیما مجوزی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید