جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پادشاهی در قاره کورها


پادشاهی در قاره کورها
انتخاب امیر قلعه نویی در بین سه گزینه نهایی مربی برتر سال ۲۰۰۷ قاره آسیا حتی اگر برای تماشاگران فوتبال آسیا یک اتفاق معمولی به حساب بیاید، برای مردم ایران یک اتفاق شگفت انگیز است. او در وضعی به جشن کنفدراسیون فوتبال آسیا در دو روز مانده به آغاز کریسمس ۲۰۰۸ دعوت شده که در ایران او را یک سرمربی ناکام به حساب می آورند؛ کسی که روی نیمکت مربیگری تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت های ۲۰۰۸ نشسته بود و البته همراه این تیم در یک چهارم نهایی تورنمنت در ضربات پنالتی از کره جنوبی شکست خورد و حذف شد. آن هم در وضعیتی که همه در ایران قلعه نویی را مقصر اصلی ناکامی در جام ملت ها به حساب می آوردند.
به هر حال برای آنالیز این انتخاب باید سراغ آمار قلعه نویی در تیم ملی برویم. قلعه نویی روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۷، سیزده مسابقه انجام داد. از این سیزده مسابقه قلعه نویی در هشت بازی برنده شد، سه بازی را مساوی کرد و دو بازی را باخت. البته هشت پیروزی او برابر تیم های ضعیف رقم خورده که برای اثبات آن به نام های امارات، قطر، فلسطین، اردن، عراق، جامائیکا، ازبکستان و مالزی می رسیم. سه تساوی تیم ملی در مسابقه با عراق، بلاروس و چین به ثبت رسیده و شکست چهار بر صفر به تیم ملی مکزیک در سن لوئیس و باخت در ضربات پنالتی به کره جنوبی در جام ملت های آسیا دو شکست تیم در سال ۲۰۰۷ به حساب می آیند. این آمار، چندان برای حضور قلعه نویی در لیست سه گزینه نهایی مربی برتر سال ۲۰۰۷ قاره آسیا آمار قابل قبولی نیست. هر چند که اگر آیتم های دیگر را هم نخواهیم فراموش کنیم، این انتخاب منطقی تر می شود.
کنفدراسیون فوتبال آسیا برای مربی برتر سال فقط به دنبال مربیان بومی آسیا است. پس برای همین اصلاً عجیب نیست که جودوان ویرا سرمربی تیم ملی عراق قهرمان مسابقات جام ملت های آسیا، ایویکا اوسیم سرمربی تیم ملی ژاپن و پیم فربیک سرمربی تیم ملی کره جنوبی به خاطر اینکه تابعیت کشورهای آسیایی را ندارند، از این انتخاب کنار گذاشته شده اند. از سوی دیگر حتی سرمربی دو باشگاه برتر قاره آسیا هم اهل آسیا نیستند. نه لوکا بوناچیچ که اهل کرواسی است و نه هولگر اوسیک آلمانی حتی با وجود اینکه تیم هایشان به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، در انتخاب های کنفدراسیون فوتبال آسیا به حساب نیامده اند. با این حساب تیم کارشناسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب سه گزینه نهایی مربی برتر سال ۲۰۰۷ به مشکل خورده و برای همین امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیمی که در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا حذف شده، «رتوف ایلینیف» به عنوان سرمربی ازبکستان که حتی از گروهش در مسابقات جام ملت ها صعود نکرده و سرمربی سئونگنام کره جنوبی با وجود حذف تیمش در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا سه سرمربی برتر قاره آسیا به حساب می آیند. به هر حال این انتخابات ثابت می کند بحثی که پیش از آغاز مسابقات جام ملت های آسیا در قاره پیش آمده بود، کاملاً قابل قبول است.
پیش از اینکه مسابقات جام ملت های ۲۰۰۷ در چهار کشور اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند آغاز شود، یک آمار عجیب تمام تماشاگران فوتبال در آسیا را ناامید کرد. در این آمار، یازده سرمربی از شانزده سرمربی حاضر در مسابقات جام ملت های آسیا، مربیان غیرآسیایی بودند. این آمار در آن مقطع نگرانی های زیادی را بین تماشاگران فوتبال آسیا به وجود آورد. به هر حال آمار ثابت می کرد که مربیگری در قاره آسیا به خاطر حضور غیرقابل کنترل سرمربیان اروپا و امریکای جنوبی افت فاحشی داشته و حالا آن جریان به این ختم شده که امیر قلعه نویی سرمربی ناکام تیم ملی ایران، در کنار دو سرمربی ناکام دیگر قاره آسیا در لیست مربیان برتر کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرند. البته بخشی از واکنش تماشاگران ایرانی از امیر قلعه نویی برمی گردد به داستان ارسال لیست ۲۵ نفره فوتبالیست های استقلال به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ لیستی که چند روز دیرتر از مهلت AFC به مالزی رسید و برای همین استقلال از حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده محروم شد. به هر حال امیر قلعه نویی در وضعی در بین سه مربی برتر سال قرار گرفته که پس از پایان مسابقات جام ملت های آسیا محترمانه از سرمربیگری تیم ملی ایران کنار گذاشته شد و در چهار ماه گذشته هم بیکار بوده.
او حتی چند پیشنهاد از تیم های لیگ برتری داشته که به بهانه کلاس مربیگری پروفشنال اریخ روته مولر در کمپ تیم های ملی به تمام آنها جواب منفی داد. اما حالا که دیگر کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال سرمربی آینده تیم ملی را انتخاب کرده و قلعه نویی دیگر شانسی برای بازگشت به نیمکت تیم ملی و استقلال ندارد، الان در دوراهی الریان قطر و سایپاست. به هر حال قلعه نویی در چند سال گذشته ثابت کرده که حتی در شکست محض هم شانس پیروزی دارد. حتماً فراموش نکردید بازی استقلال - برق شیراز در دوره سرمربیگری او را. دیداری که تا ده دقیقه مانده به پایان مسابقه ۲بر صفر به نفع برق شیراز پیش می رفت، اما پنج دقیقه پایانی با یک شگفتی برای قلعه نویی همراه بود. غلامرضا عنایتی فوروارد آن وقت استقلال در عرض سه دقیقه دو گل برای استقلال زد تا سیاوش اکبرپور در ثانیه های پایانی وقت اضافی گل سوم را بزند و استقلال برنده مسابقه شود. داربی به یادماندنی استقلال - پرسپولیس را هم نباید فراموش کرد. جایی که تا هفت دقیقه مانده به پایان مسابقه پرسپولیس ۲ بر یک از استقلال پیش بود ولی استقلال در ثانیه های پایانی مسابقه با گل های محمود فکری و پیروز قربانی بازی را برد. آن سال مسابقه با ابومسلم هم برای استقلال با شگفتی همراه بود تا دیگر به همه ثابت شود قلعه نویی را هیچ وقت نباید شکست خورده به حساب آورد. حتی خوش بین ترین دوستان امیر قلعه نویی هم در چند ماه گذشته تصور نمی کردند سرمربی ناکام تیم ملی، با این انتخاب کنفدراسیون فوتبال آسیا، این جوری به فوتبال برگردد، ولی این اتفاق افتاد. قلعه نویی باز هم شانس آورد، اتفاقی که در مسابقات ملی هم در بازی ایران- کره جنوبی در سئول برایش پیش آمد و در وقت اضافی مسابقه با اشتباه مدافع کره با گل هاشمیان از شکست نجات پیدا کرد؛ اتفاقی که زمانی همه آن را به متافیزیک ارتباط می دادند.
مهدی امیرپور
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید