سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


کتاب برای مدیران


کتاب برای مدیران
● کتابی برای سرپرستان
استفاده از افراد توانمند در سطوح سرپرستی که نقطهء عطف و محل تلاقی و مرز مدیریت با نیروهای عملیاتی و اجرایی است مورد نیاز مدیریت امروز برای به اجرا درآوردن برنامه‌های استراتژیک است چرا که سرپرستان نه تنها انتقال‌دهنده و پیگیری‌کنندهء خواسته‌ها و انتظارات مدیریت هستند بلکه آن‌ها روش‌های انجام کار را نیز با در نظر گرفتن نگرش و فلسفهء مدیریت دنبال می‌کنند.
در واحدهای تولیدی سرپرستان امروز با مواردی از قبیل تکنولوژی به مراتب پیشرفته‌تر، مدیرانی با تجربه‌تر و زیردستانی بسیار پیچیده‌تر روبه رو هستند.
کتاب «چگونه سرپرست برتری باشیم؟» نوشتهء «پیتر کیوسینز» کتابی برای کمک به سرپرستان برای انجام بهتر وظیفه در جهت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، رهبری، هماهنگ‌سازی و کنترل برای اطمینان از حصول نتیجه از طریق دیگران است.«پیتر کیوسینز» در ۱۷ فصل رهنمودهای خود را به سرپرستان به این ترتیب رده‌بندی می‌کند: «درگیری تدریجی کارکنان با کار، تعیین اهداف به صورت متقابل، طرح‌ریزی پروژه، تفویض کار و مسوولیت به کارکنان، شنیدن فعال، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، حضور موثر در جلسهء سرپرستان، نظارت موثر بر عملکرد، رویارویی با عملکرد پایین‌تر از حد استاندارد، فنون یادگیری از رویداد بحرانی، تحلیل نیروهای میدانی، ارزیابی جداول تصمیم‌گیری و سرانجام فرهنگی بهتر در محیط کار با حفظ عزت نفس همهء کارکنان و آرامش پیش‌رونده در فضای کاری.
در پایان هر فصل خلاصهء آن و همچنین یک چک لیست کاربردی ارایه شده است که با آن سرپرستان می‌توانند آموخته‌های خود را به آزمون بگذارند.
یکی از جالب‌ترین فصل‌های کتاب، فصل رویارویی با بحران است که در آن سرپرستان فرا می‌گیرند پس از هر بحران بپرسند «چه اتفاقی افتاده؟» و فعالانه بشنوند؟; سپس بپرسند «خب اکنون چه می‌توان از آن آموخت؟» و روند یادگیری را برای خود و کارکنان مجموعه بیان کنند و سرانجام با پرسش از کارکنان که «برای دفعهء بعد چه تغییراتی را مدنظر دارند و چه چیزهایی را به گونهء‌متفاوت انجام خواهند داد؟» تصمیمات اجرایی آن‌ها را ارزیابی و اجرا کنند.
«چگونه سرپرست برتری باشیم؟» نوشتهء «پیتر کیوسینز» با ترجمهء «دکتر بهزاد رمضانی» را نشر دایره در ۱۶۰ صفحه منتشر کرده است.
● مدیریت فرآیند انگیزش
در الگوی منابع انسانی به رفتار انسانی در کار به گونه‌ای پیچیده‌تر نگریسته می‌شود و حیطهء عوامل موثر بر رفتار انسان بسیار گسترده‌تر در نظر گرفته شده است.
در این الگو عواملی مانند سیستم‌های پاداشی، طبیعت کار، روش‌های رهبری و سرپرستی، عوامل موثر اجتماعی، نیازها و ارزش‌های کارکنان و برداشت فرد از محیط کار مورد توجه قرار گرفته است. نکتهء دیگری که در این الگو مورد تاکید قرار گرفته عملکرد افراد و میزان بهره‌وری است.
«توویلا دیل» در کتاب «مدیریت فرآیند انگیزش» بر این باور است که مدیریت با طرح‌ریزی الگوهای صحیح منابع انسانی باید در جهت ارتقای توانایی‌های افراد تلاش کند و محیط مناسبی را ایجاد کند تا کارکنان بهترین‌های خود را ارایه دهندچرا که در شرایط مناسب بیش‌ترین مشارکت به وقوع خواهد پیوست و کارکنان خود نقش هدایت‌گر و ناظر را بر عهده خواهند گرفت.
در این راستا لازم است که تاکید بر رابطهء انسان - ماشین به تاکید بر رفتار متقابل افراد و روابط گروهی تغییر یابد و احساس مفید بودن و پذیرش مسوولیت انجام کارهای مهم و مورد شناسایی و تقدیر بر قرار گرفتن نیز به عنوان نیازهای عالی انسان مورد توجه قرار گیرد.
بر این اساس درگیر کردن افراد در کار، ایجاد ارتباطات درون سازمانی و تمهیداتی برای آن که کارکنان احساس اهمیت کنند باید در دستور کار مدیران قرار گیرد.«مدیریت فرآیند انگیزش» از مدیران می‌خواهد هنر رهبری را فرا گیرند، انتظارات کارکنان را مورد توجه قرار دهند، سنجیده رفتار کنند، به کارکنان به عنوان افرادی آگاه بنگرند و راه پیشرفت آن‌ها را بگشایند.
«توویلا دیل» با چک لیست‌های نمونه‌ای که در کتاب به شکل آزمون‌های مرحله‌ای تدوین کرده است امکان یک سنجش یک ماهه را برای مدیران در کتاب فراهم کرده است تا آن‌ها به آنچه آموخته‌اند، عمل کنند و به صعود خود ادامه دهند.یکی از بخش‌های جذاب کتاب هم آموزش‌هایی است برای رفتار با کارکنان مشکل‌آفرین که در آن هنر مدیریت به عنوان هنر کمک به افراد در جهت ایجاد انگیزه به خوبی تشریح شده است.
«مدیریت فرآیند انگیزش» نوشتهء «توویلا دیل» با ترجمهء «بهزاد رمضانی» را در ۱۸۹ صفحه «نشر دایره» با قیمت ۲۲۰۰ تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید