پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

از خطرات کاشت گونه و ابرو چه می‌دانید؟


از خطرات کاشت گونه و ابرو چه می‌دانید؟
زیبائی را همه دوست داریم. هم من هم شما و هم آفریننده همه ما. حاضریم کارهای زیادی را انجام دهیم تا این زیبائی را به اوج برسانیم. جراحی‌های زیبائی سال‌هاست که آمار بالائی در ایران پیدا کرده. اما این جراحی‌ها مثل هر کاری دیگری هم جنبه مثبت دارد و هم منفی. جنبه‌های منفی و تبعات این جراحی ها بیشتر ناشی از ناآگاهی‌ها و اطلاعات ناقص و نادرست ماست. ما اغلب در حالی اقدام به این عمل‌های جراحی می‌کنمی که نمی‌دانیم بهترین نوع عمل برایمان کدام است و بهترین دکتر و بیمارستان کجاست. نمی‌توان منکر این شد که هر عملی سیستم ارگانیک بدن را به هم می‌ریزد و مدتی طول می‌کشد تا همه چیز به حالت عادی بازگردد ولی مطمئن باشید اگر انتخاب شما درست باشد کمترین مشکلی برای شما پیش نمی‌آید. دکتر ”امیر هوشنگ احسانی“ را تقریباً تمام مراجعان به بیمارستان رازی می‌شناسند و بسیاری اصلاً به خاطر او مراجعه می‌کنند. سلامت پوست و جراحی‌های زیبائی تخصص او است که در آنها به خبرگی رسیده است. میزان بالای مراجعان گواه این مدعا است. تعداد مراجعان آنقدر زیاد است که حتی در طول گفت‌وگو شاهد چند عمل به گفته دکتر ”کوچک“ بودیم.
● کاشت ابرو سخت و دادگاهی‌!
این عمل هم با استفاده از موهای بالای گوش که از لحاظ جنس شباهت زیادی به موهای ابور دارند، انجام می‌شود. در این مورد هم باید ریزش ابروها متوقف شود تا پیوند صورت بگیرد. کاشت ابرو کار سختی است زیرا ابرو چند جهت دارد و به اصطلاح خواب‌های متفاوتی دارد. خیلی از افراد غیر متخصص که کاشت ابرو انجام داده‌اند سر از دادگاه‌ها در آورده‌اند!
موضوع مهم دیگر رشد زیاد این موهاست. اگر کاشت ابرو موفقیت‌آمیز باشد، سرعت رشد آنها مثل موهای سر است و باید مرتباً کوتاه شود.
● لک‌ها، رایج‌ترین مشکل پوستی در ایران
زیبائی خواستی ذاتی است و در تمام دوران تاریخ وجود داشته است. ولی به‌خاطر قرار گرفتن در منطقه آب‌وهوائی خاص، یکسری ضایعات پوستی در کشور ما بیشتر دیده می‌شود. نحوه و شدت تابش آفتاب در ایران به شکلی است که ضایعات پوستی بسیاری را برای ساکنان کشورمان به‌وجود می‌آورد و این اجتناب ناپذیر است. لک‌های پوستی از رایج‌ترین نوع مشکلات پوستی است که روزانه مراجعه درصد زیادی از بیماران ما را شامل می‌شود. استفاده و اطلاع پیدا کردن از روش‌های تازه بین‌المللی و مسائل زیبائی خاص هم به نوعی افراد را تشویق می‌کند.
این عوامل در کنار هم بهانه و دلیلی می‌شود برای اینکه مراجعات مردم بیشتر شود. خیلی‌ها این لک‌ها را ضایعه می‌دانند در حالی‌که این‌طور نیست و بهتر است از جنبه زیبائی و سلامت پوست به آن توجه شود.
● چه کسانی باید از جراحی گونه و زیبائی پرهیز کنند
کاشت گونه از مواردی است که علاوه بر ظهور آن در بین عمل‌های زیبائی، رواج و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است.
این درخواست در کنار موارد دیگری از سوی مراجعان ما مطرح می‌شود. اما برخی عمل‌ها را در هر سنی نمی‌توان انجام داد. جراحی شرایط بدنی خاصی را می‌طلبد و برخی شرایط مانع از انجام آن می‌شود. برای افرادی که بیماری‌های خاص مثل انواع سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا حساسیت‌های خاص داروئی دارند عمل‌ها مثل هر عمل دیگری ناممکن است. خانم‌های باردار یا حتی کسانی که فرزند شیرخواره دارند نیز نمی‌توانند اغلب این جراحی‌ها را انجام دهند.
از سوی دیگر عواملی ذهنی هم وجود دارد. اگر فرد برای جراحی آماده نباشد، نباید تحت عمل قرار بگیرد. افرادی که وسواس در آنها به یک بیماری تغییر شکل داده است هرگز نباید این عمل را انجام دهند. در کل جراحی‌های زیبائی به دلیل این که ظاهر فرد را تغییر می‌دهد می‌تواند تبعات روحی هم در پی داشته باشد. اگر فرد به جسم خود بیش از حد توجه کند، پس از عمل حتماً دچار مشکل می‌شود. حد انتظار افراد از یک جراحی باید بررسی شود. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که با گذاشتن یک گونه، ظاهرش صددرصد تغییر می‌کند. این مهمترین مسئله‌ای است که باید در مورد روحیات مراجعه کننده مدنظر قرار داد. افراد پر استرس و بیماران عصبی هم شامل همین امر هستند و این نوع جراحی‌ها بیشتر به آنها آسیب می‌زند.
● رفع چین‌وچروک عملی پایدار است؟
چین و چروک از مواردی است که بسیاری از افراد و به‌خصوص خانم‌ها نسبت به آن حساسیت دارند. بخشی از این چروک‌ها به واسطه بالا رفتن سن است و بخشی دیگر که حتی در سنین جوانی هم اتفاق می‌افتد. به‌دلیل استفاده زیاد از عضلات صورت است. برخی از ما نحوه رفتار و عادت‌های گفتاری و رفتاریمان به شکلی است که از بعضی از عضلات صورتمان خیلی زیاد استفاده می‌کنیم و در نتیجه ایجاد چروک در این موارد طبیعی است. با این وجود باید گفت هیچ کدام از روش‌های رفع چین و چروک دائمی نیست. تزریق چربی برای بار اول تنها برای ۶ ماه ماندگاری دارد و باید تکرار شود. تکرار آن هم بیش از دوبار نیست و هر ۳ سال یک‌بار انجام می‌گیرد. در مجموع چیزی حدود ۶ سال پایداری دارد.
● کاشت گونه همراه با رفع چین و چروک‌ها
هر عملی جراحی خطرات خاص خود را دارد. بیشتر مشکلاتی هم که درباره عمل‌‌های زیبائی به‌وجود می‌آید به‌دلیل استفاده از وسایل و داروهای غیر استاندارد یا مراجعه به نیروهای غیر متخصص است. کاشت گونه در ساده‌ترین روش می‌تواند همراه با از بین بردن چین و چروک‌های صورت انجام شود.
بهترین روش برای افزایش حجم لب‌ها، گونه‌ها و رفع چین و چروک‌ها استفاده از چربی‌های بدن بیمار است. به این صورت که از شکم، ران‌ها و یا باسن‌ چربی گرفته می‌شود و پس از شست و شو به زیر پوست فرد تزریق می‌شود.
این افزایش حجم باعث پر شدن گونه‌ها و چروک‌های صورت می‌شود. این کاملاً یک جراحی محسوب می‌شود و زمان مراقبت‌های بیمار بیشتر است اما این مزیت را دارد که چون ماده‌ای خارجی به بدن اضافه نمی‌شود، بدن حتماً آن را می‌پذیرد و مشکلی برای باز پس زدن وجود ندارد.
روش‌های دیگری هم مثل استفاده از پروتزو وجود دارد اما این عمل‌ها باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص و با استفاده از وسایل استاندارد انجام شود.
یکی از عواملی که این‌گونه عمل‌ها را در بین مردم بدنام کرده، انجام آن توسط افراد غیر متخصص است. متأسفانه نظارت صحیحی بر این امر وجود ندارد و بروز این مشکلات هم طبیعی است. در ضمن در این نوع جراحی سلامتی جسم بیمار اهمیت زیادی دارد. پیری و جوانی خیلی مطرح نیست اما بدن باید توانائی پذیرش یک عضو جدید را داشته باشد تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم.
● نمی‌توانید اخم کنید، نمی‌توانید بخندید!
آمپول بوتوکس رایج‌ترین دارو برای رفع چین‌های صورت است. این دارو موجب فلج شدن عضله‌های صورت در منطقه مورد نظر می‌شود. فرد نمی‌تواند اخم کند یا بخندد در نتیجه عمیق‌تر شدن چین‌ها به تعویق می‌افتد و باعث باز شدن چین‌های قبلی می‌شود. موادی به‌نام ژل هم وجود دارد که تزریقی است و در زمان تزریق هم می‌توان اثر آنها را مشاهده کرد.
این داروها به هیچ وجه حالت دائمی ندارند و مواردی که با صفت دائیم در بازار وجود دارد به‌طور قطع تقلبی است. متأسفانه در بسیاری از موارد این تزریق‌ها در آرایشگاه‌ها و توسط افرادی که هیچ سررشته‌ای ندارند انجام می‌شود. افراد هم تنها برای آن که هزینه کمتری بپردازند به آنها تن به این کار می‌دهند. موارد بسیاری را داشته‌ایم که بر اثر ناشیگری افراد غیر متخصص، صورت افراد دچار سوختگی، از بین رفتن گوشت صورت یا آوردن گوشت اضافه شده است. سلامتی جسم و روح آدم ارزش این صرفه‌جوئی‌های اشتباه را ندارد.
● کاشت مو در پایان ریزش
تنها شرط لازم برای کاشت مو اتمام دوران ریزش است. سن و سال خاصی ندارد. پزشک باید تشخیص دهد که ریزش موهای شما متوقف شده است. پس از مشخص شدن این امر یک نوار از موهای پشت گردن شما برداشته می‌شود و در قسمت‌های خالی سر کاشته می‌شود. این اولین مرحله کار است. پس از دو تا سه هفته این موها هم می‌ریزد اما نگران نباشید. پیاز مو در سر باقی می‌ماند و دوباره رشد می‌کند. میزان موفقیت استفاده از این روش به‌دلیل استفاده از موهای خود فرد، بسیار بالاست.
● برای خال برداشتن بهتر از لیزر
خال یک تومور خوش خیم‌پوستی است که اگر مسطح باشد هیچ مشکلی ندارد. زمانی که برجسته می‌شود و رنگ‌دانه‌های آن تغییر رنگ می‌دهند برای خلی از افراد مشکل‌ساز می‌شود. این اتفاق معمولاً بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد. بهترین کار برای خلاصی از دست خال، عمل و برداشتن آن به شکل کامل است. انجام لیزر تنها برای مدت زمان کوتاهی آن را می‌سوزاند اما مجدداً ایجاد می‌شود. البته خال‌هائی مورد عمل قرار می‌گیرند که زیبائی چهره را دچار مشکل کنند. هنوز هم خیلی‌ها برای یک خال، سمرقند و بخارا را می‌بخشند!
● جراحی لیزر رایج و کم‌خطر
این نوع درمان نزدیک به دو دهه است که رواج پیدا کرده. برخلاف تصور اشتباه مردم جراحی لیزر آسیبی به پوست نمی‌رساند و در سطح زیرپوست تغییراتی را به‌وجود می‌آورد. این روش برای مشکلات زیادی از جمله از بین بردن ماه گرفتگی، لک‌های پوستی فرو رفتگی‌های ناشی از جوش و آبله‌مرغان و از بین بردن چین‌های صورت استفاده می‌شود. مهمترین امر انجام این کار توسط پزشک متخصص است. برای خرید دستگاه‌های لیزر شرایط خاصی وجود ندارد و به همین دلیل متأسفانه در آرایشگاه‌ها از آن زیاد استفاده می‌شود.
این نوع درمان باید به فاصله یک یا دو ماه تکرار شود. سن در این موضوع اهمیت زیادی ندارد و تنها موضوع مهم رنگ پوست افراد است. افرادی که پوست تیره دارند باید با احتیاط و تحت نظر دکتر این کار را انجام دهند چرا که امکان دارد با تغییر رنگ‌دانه‌ها رنگ پوستشان تیره‌تر شود.
دکتر امیر هوشنگ احسانی
منبع : مجله زندگی ایده آل


همچنین مشاهده کنید