پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نقد دستگاه قضایی از افراط تا تفریط


نقد دستگاه قضایی از افراط تا تفریط
نقل است که روزی ملّا نصرالدّین به نانوایی رفت. دید صفی طولانی از مردم، منتظر گرفتن نان هستند. ناگهان فکری به ذهن ملّا خطور کرد. به تعدادی از افراد داخل صف گفت: دو کوچه بالاتر دارند آش نذری می دهند، اگر زودتر نروید آش ها تمام می شود. در صف ولوله ای افتاد و تعداد زیادی از آنها به طمع آش، صف نان را رها کردندو رفتند. پس از مدتی که نوبت ِ ملّا رسید، او با خود گفت: نکند واقعاً آش بدهند و دیر برسم وبه من چیزی نرسد. به این خیال او نیز صف نان را ترک کرد و به دنبال آشِ خود ساخته؟!! رفت.
حدود دو سال پیش ،هنگامی که پروندۀ حسّاس و مهم اقتصادی مشتمل بر جرایمی مانند تشکیل شبکه گسترده کلاهبرداری، جعل اسناد، فروش مال غیر و... در دستگاه قضایی مفتوح شد، ارباب رسانه، خصوصاً روزنامه ها در سطح وسیعی اقدام به اطلاع رسانی در مورد این پرونده نمودند. از آنجا که متهم ردیف اول این پرونده از رؤسای هیأت مدیره و عمده مالکِ چهار کارخانۀ مهم قند و شکر کشور بود، رسانه ها عنوان«سلطان شکر» را به وی داده و پرونده، معروف به «پروندۀ سلطان شکر» شد. این مسأله بارها توسّط این متهم و وکلایش مورد اعتراض واقع شد. قاضی محترم پرونده هم، که با نظر رییس محترم قوه قضاییه به صورت ویژه به این پرونده رسیدگی می نمود، این مسأله را تکذیب نمود و حتی یکبار در طول دورۀ دادرسی از این عنوان استفاده ننمود. اما برخی رسانه ها به جهت همان خصلت همیشگی شان یعنی غوغا سالاری، اصرار بر استفاده از این واژه داشتند و دارند.
بخشهایی از این پرونده پس از حدود دو سال کار طاقت فرسای قضایی و کارشناسی قبل از ماه مبارک رمضان امسال، مُعّد صدور رأی شد و دادرس محترم پس از یکماه کار شبانه روزی در ماه مبارک، با مداقّه در هزاران صفحۀ این پرونده، رأیی صادر نمود که مستند ومستدل بودن آن وقاطعیتِ مجازاتهای صادره، تحسین مسئولین قضایی و صاحبنظران را در پی داشت. برای مثال همین متهم ردیف اول آقای م.ی بواسطۀ جرایم ارتکابی به تحمل ۲۷ سال حبس و بالغ بر ۷۳ میلیارد تومان رد مال و جزای نقدی محکوم شد.
اما متأسفانه یکی از هفته نامه ها، در اقدامی که مشخص است ناشی از بی اطلاعی وناآگاهی بوده، کاریکاتوری منتشر نموده و در آن نه تنها نسبت به قاضی پرونده که به دستگاه قضایی توهین نموده است. حسرت و اندوه آن زمان صد چندان می شود که می بینیم این هفته نامه ها و روزنامه ها خود را در زمرۀ متعهّدین و متدیّنین به اهداف اسلام و انقلاب و نظام می دانند ولی در عمل حتّی از رعایت ابتدائی ترین احکام وآموزه های شرع مقدس عاجزند و این همان فرمایش مولای متّقیان علی (ع) و همچنین امام صادق (ع) است که می فرمودند: قَصَم ظَهری اثنان، عالمٌ مُتِهَتِکٌ و جاهلٌ مُتِنَسِّکٌ هذا یَصُدُّ الناسَ عَن عِلمِه بتَهَتُّکِه و هذا یَصُدُّ الناسَ عَن نُسُکِه بِجَهلِه.
اما سخنی هم با مسئولین قوه قضاییه می ماند؛ سخن این است که اگر مسئولین امر با پرهیز از سیاسی کردن پرونده ها و بهره برداری صرفاً تبلیغاتی از آنها، قدری با حلم وتدبیر بیشتر انجام وظیفه نمایند و با انگیزۀ خدمت صادقانه به اطلاع رسانی شفاف همّت گمارند، قطعاً نتیجۀ امر به ثواب و صلاح نزدیک تر خواهد بود.
به طور مثال، می شد در پروندۀ مذکور برای اعلام خبر صدور رأی ومحتویات آن، از نظرات قاضی پرونده مستقیماً استفاده شود زیرا تخلّفاتی در رابطه با ورود شکر نیز مطرح می باشد؛ اما به دلایل قانونی، وارد کردن موقت شکر از موارد قاچاق کالا منتفی اعلام شده و صرفاً به تخلفات گمرکی و عدم پرداخت حقوق دولتی و کسب مال از طریق نامشروع و تخلفات مربوط به گشایش اعتبارات بانکی در ورود موقّت شکر پرداخته شده و هنوز پرونده مفتوح به رسیدگی و در حال تکمیل تحقیقات است.
اطلاع رسانی از منبع آگاه باعث می شود تا این سوء برداشت ها پیش نیاید و دستاویزی به وجود نیاید برای کسانی که، از ابهامات ایجاد شده و غوغاهای خود ساخته؟!! ارتزاق می نمایند.
علی محسنی
منبع : رجا نیوز


همچنین مشاهده کنید