جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زن‌‌کشی در شیلی


زن‌‌کشی در شیلی
۵۲ زن شیلیایی در ماه اکتبر توسط شوهران یا همراهان مرد خود به قتل رسیده‌اند و این مساله‌ای است که «شبکهء مبارزه علیه خشونت خانگی و جنسی» در شیلی قصد دارد جهانیان را از آن آگاه کند‌. این شبکه که مجموعه‌ای از ۵۰ سازمان غیردولتی در شیلی است‌، گردهمایی‌های شبانه‌ای را در دوازده شهر شیلی در روز ۲۲ نوامبر تدارک دیده است‌تا شهروندان با تجمع در خیابان‌ها زن‌کشی را محکوم کنند‌.
هر چند زن‌کشی در شیلی کم‌تر از بسیاری دیگر از کشورهای دنیاست (به عنوان مثال به گزارش عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۶، در گواتمالا ۵۸۰ زن به دست همراهان مرد خود به قتل رسیدند)‌، شبکهء مزبور قصد دارد آمار این جنایت در شیلی را به جهانیان اعلام کند‌. سال گذشته‌، آمار زن‌کشی در این کشور توسط پلیس و گروه‌های حقوق بشری ۵۱ نفر اعلام شد‌.
در آخرین روزهای ماه اکتبر امسال‌، میشل باشله‌، رییس‌جمهور فعلی شیلی‌، تحت فشار روزافزون فعالان حقوق بشر و تعدادی از قانونگذاران شیلی‌، لایحه‌ای را در حمایت از حقوق زنان به کنگرهء شیلی تقدیم کرد‌. این لایحه که قرار است ظرف چند هفتهء آینده در کنگره مورد بحث قرار گیرد‌، پیشنهاد می‌کند که زن‌کشی از آدم‌کشی در قوانین شیلی متمایز شود و ۹ خانهء امن برای قربانیان خشونت خانگی تاسیس شود‌. در این صورت تعداد خانه‌های امن در شیلی به ۲۵ عدد خواهد رسید‌. باشله همچنین طرح‌هایی برای کارآمدتر کردن تحقیقات پلیس در موارد مربوط به خشونت خانگی و ایجاد یک بخش ویژه در پلیس برای انجام واکنش‌های سریع در مورد خشونت نسبت به زنان ارایه کرده است‌. وی گفته است: «زمان‌هایی هست که می‌نشینیم صحبت می‌کنیم‌، نقد می‌کنیم یا بحث می‌کنیم اما واقعیت این است که اکنون وقت عمل فرا رسیده‌ است. قربانیان دیگر نمی‌توانند منتظر بمانند.»
پیش از این در اکتبر نیز گروهی از قانونگذاران شیلی به رهبری یکی از اعضای حزب چپ‌گرا و دموکراسی‌خواه از دولت خواسته بودند که علیه زن‌کشی مواضع محکم‌تری اتخاذ کنند‌. این گروه معتقدند که لایحه باشله اکنون گامی‌ به جلو در جهت صحیح است‌اما کافی نیست‌. یکی از اعضای این گروه می‌گوید: «به نظر من اقدامات باشله خوب است‌. اما کافی نیست‌. رییس‌جمهور باید اقدامات جدی‌تری بکند‌. او به اندازهء کافی به اصلاح دادگاه‌های شیلی توجه نکرده است‌. او می‌توانست روند تعقیب جنایات را با جدیت بیش‌تری دنبال کند‌. به نظر من طرح‌های او بیش‌تر مصنوعی است و راه‌حل‌های عملی کمی‌ پیشنهاد کرده است.» گروه مزبور‌، خود برای مبارزه با زن‌کشی طرح دقیقی را ارایه داده‌اند‌. آن‌ها علاوه بر وارد کردن زن‌کشی در قوانین شیلی‌، تربیت وکلای متخصص در زمینهء خشونت خانگی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی در مورد فاعلان خشونت خانگی را مورد توجه قرار داده‌اند.
بنا به گزارش پلیس شیلی‌، ۲۳ مورد از ۵۲ مورد زن‌کشی این کشور‌، در سانتیاگو‌، پایتخت‌، رخ داده است‌. تقریبا ۸۰ درصد از قربانیان روابط بسیار نزدیکی با قاتل داشتند یعنی یا همسرش بودند یا روابط نزدیک با او داشتند‌. سازمان‌های دفاع از قربانیان خشونت تلاش می‌کنند توجه شهروندان را به نادیده گرفته شدن خشونت خانگی و زن‌کشی به عنوان جنایت‌، جلب کنند‌. آن‌ها تلاش می‌کنند به مردم آگاهی بدهند که زن‌کشی خشن‌ترین نمونهء سلطهء مرد بر زن است و ممکن است همراه با شکنجه‌، مثله کردن‌، و یا خشونت جنسی باشد‌.
هم اکنون زنان شیلیایی می‌توانند خشونت خانگی را به پلیس محلی خود گزارش دهند و یا در دادگاه‌های خانواده شکایت کنند‌. این دادگاه‌ها به منظور حل مسایل خانوادگی برپا می‌شود‌. منتقدان شکایت از این دارند که زمان رسیدگی به شکایات در این دادگاه‌ها بسیار طولانی است و اغلب دو تا سه ماه طول می‌کشد‌. فعالان مبارزه با خشونت خانگی سه ماه پیش کمپینی را با این شعار که «مراقب باشید! سلطه مرد قاتل است.» ترتیب دادند‌و هم زمان مراسم یادبودی برای قربانیان زن‌کشی برپا کردند‌. در این کمپین ۳۰۰ جفت کفش به عنوان نماد زنانی که از سال ۲۰۰۱ توسط همسران خود کشته شده بودند‌، در معرض دید قرار گرفت‌. به گفتهء یکی از وکلای عفو بین‌الملل شیلی متخصص در حقوق زنان‌، «قوانین کشور باید به شرایط خشونت باری که بسیاری زنان در آن قرار دارند‌، فورا توجه نشان بدهد‌. خشونت خانگی و زن‌کشی باید در قوانین شیلی به عنوان جنایاتی خاص مطرح شوند و نباید آن‌ها را با هم درآمیخت‌. به علاوه باید مجازات‌های سنگین‌تری برای کسانی که این قبیل خشونت‌ها را مرتکب می‌شوند تعیین شود.»
از ماه ژوییه شبکهء حمایت از قربانیان زن‌کشی‌، در جهت اطلاع‌رسانی در مورد این مساله تلاش‌های بسیاری کرده و علاوه بر آگاهی‌رسانی به مردم از طریق پخش جزوه و کتاب و... میزگردهایی را نیز در گوشه و کنار سانتیاگو تدارک دیده است‌. داوطلبان در پنج استان از ۱۴ استان شیلی فعالیت می‌کنند‌. بر اساس یکی از بررسی‌های «مرکز تحقیقات اجتماعی آمریکای لاتین»‌، پنج عامل را به عنوان دلیل زن‌کشی در شیلی می‌توان برشمرد: سن کم‌قربانیان و مهاجمان آنان، کم بودن تعداد مراکز کمک به قربانیان خشونت خانگی در شیلی، سنت‌های فرهنگی که مردان را بر سلطه بر زنان تشویق می‌کند، پنهان بودن خشونت (خشونت‌ها اغلب پشت درهای بسته صورت می‌گیرد) و نبود قوانینی که بتواند از زنان حمایت کند و یا خشونتگران را مورد مجازات قرار دهد.
سرپرست گروه «حرکت زنان شیلی به سمت رهایی» که در مسیر برابری جنسیتی و مبارزه با زن‌کشی گام برمی‌دارد‌، دو عامل را در پیشبرد اهداف مبارزه با زن‌کشی موثر دانسته است: «اول آن که بسیاری از زنان‌، که پیش از این مرجعی نداشتند که از آن کمک بخواهند‌، اکنون فعالانه در شبکه مبارزاتی شرکت می‌کنند‌. آن‌ها توانسته‌اند راهی برای محکوم کردن و مبارزه با زن‌کشی بیابند‌. دوم آن که اکنون آگاهی بیش‌تری نسبت به جنایات به وجود آمده است‌. اکنون پدیدهء زن‌کشی بیش‌تر مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد‌. و در رسانه‌ها انعکاس وسیع می‌یابد..‌. رسانه‌ها اقدامات ما را نیز منعکس می‌کنند.» او پیش‌بینی می‌کند که بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در تجمع‌های ماه نوامبر شرکت کنند‌. او در ضمن دربارهء ادامه این حرکت می‌گوید: «مقداری از کارهای ما با این تجمع‌ها پایان می‌گیرد و به نتیجه می‌رسد اما ما قصد داریم که کارهای خود را در سال آینده نیز ادامه دهیم.»
ترجمه: پروانه عسگری
منبع: Feminism.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید