جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


جادوی کار پاره‌وقت


جادوی کار پاره‌وقت
«برایان تریسی» و «آنتونی رابینز» در زمرهء مشهورترین مربیان در حوزهء مدیریت، فروش، راهبری و رفتارشناسی انسان هستند. جیم رآن، استاد این دو مربی برجستهء جهانی است و استاد بسیاری از بزرگانی نظیر رابینز و تریسی. به نوشتهء کتاب، «رآن»، جزو ۱۰ مربی برگزیده در صنعت بازاررسانی شبکه‌ای است.
«جادوی کار پاره‌وقت» کتابی است مبتنی بر پیاده‌سازی لوح فشردهء صوتی ( CD ) «رآن». او در این لوح فشرده، شیوه‌های راهبری و موفقیت را در این صنعت معرفی می‌کند. این شیوه‌ها فلسفه‌های شخصی اوست که رآن، زندگی خود را بر این پایه استوار کرده و بر این باور است که چنین اصولی، زندگی شخصی و کاری را رشد می‌دهد، افزون بر آن درآمد سرشاری نیز نصیب خواهد کرد.
آیا مایلید با این اصول آشنا شوید؟ اصولی که از خلال گفتارهای «رآن»، معرفی می‌شود. شایسته است تاکید شود پس از مطالعهء این متن بهتر است کتاب مطالعه شود، همچنین دریابیم به عدد انسان‌ها، راه‌های موفقیت وجود دارد.
ضرورتی ندارد همگی انسان‌ها، به مسیری واحد برای دستیابی به موفقیت تکیه زنند اما ضروری است موفق‌ترین‌ها را شناسایی کنند، راه‌های رفتهء آنان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند، از بین راه‌های رفتهء آنان، دست به انتخاب بزنند، اگر در راه‌های رفتهء‌دیگران، نیک بنگرند درمی‌یابند با تغییراتی در آن راه‌های رفته، شیوه‌ای جدید برای خود بیافرینند که در پرتو آن اقدام کنند تا به موفقیت و شادکامی دست یابند.
به هر رو آن‌چه در پی می‌آید، اصولی است که «رآن» در این کتاب برآن تاکید می‌ورزد، چون موفقیت خود را ناشی از به کارگیری این اصول می‌داند.گفتنی آن‌که جادوی کار پاره‌وقت اثری است از «جیم رآن» با پیاده‌سازی، ترجمه و ویرایش توحید فریدونی، امیر رضاهاشمی و رامین درگاهی. انتشارات آسیم، ناشر این اثر، امسال این کتاب را با تیراژ ۵۰۰۰ نسخه چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.
رآن در این کتاب - جادوی کار پاره‌وقت- ۱۲ اصل ارایه می‌دهد. این ۱۲ اصل کدامند. ۱۲ اصل «جیم رآن» به شرح زیر است:
۱) یافتن یک فرصت کاری
۲) سود بردن، بهتر از مزد گرفتن است
۳) جادوی کار پاره‌وقت
۴) تنظیم بادبان
۵) قانون نسبت‌ها
۶) قانون کاشت و برداشت
۷) پرورش مهارت‌ها
۸) بیایید با هم کار کنیم
۹) ارتباط، معرفی و تمجید
۱۰) سزاواری در برابر نیازمندی
۱۱) مهارت‌های شما، آینده‌تان را رقم می‌زند
۱۲) خوب زندگی کنید
● سود بردن، بهتر از مزد گرفتن است
«رآن» با صراحت اذعان می‌کند نه در دبیرستان و نه در دانشگاه، هیچ‌گاه در این باره سخنی را نشنیده است و به مجرد ورود به دنیای کار، به این اصل دست می‌یابد.
«رآن» می‌گوید وقتی کار می‌کنید، در پی کسب درآمدی هستید برای کرایهء‌خانه، گذران اوقات فراغت، تامین نیازهای زندگی، این در حالی است که اگر تغییر رویه دهید، انرژی کاری شما افزایش می‌یابد. جملهء صریح رآن چنین است: «باورتان نمی‌شود زمانی که برای سود و ثروت کار می‌کنید و نه برای پرداخت کرایهء خانه، صبح را با چه انرژی‌ای آغاز می‌کنید! شما با کارکردن در این سیستم، شانس بزرگی برای ثروتمند شدن دارید.»
● جادوی کار پاره‌وقت
سومین اصل جادویی رآن، جادوی کار پاره‌وقت است. نگاه «رآن» متفاوت از اتفاقی است که در جامعهء ما رخ می‌دهد.«کار پاره‌وقت» اکنون به شیوه‌ای رایج تبدیل شده است.
افراد پس از اتمام کار، کاری کاملا متفاوت و گاه در سطحی بسیار نازل‌تر را در باقی‌ماندهء روز پی‌می‌گیرند. چنین کاری غالبا نیازی به مهارت‌های ویژه ندارد اما آنچه رآن بر آن تاکید می‌ورزد آن است که در این کار پاره‌وقت، ضروری است شما با مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید آشنا شوید.
چنین نگاهی باعث می‌شود شما با «قابلیتی» تازه، فعالیتی جدید و بیش‌تر در سطحی عالی‌تر را پی‌بگیرید. بدیهی است این «قابلیت» پله‌های ترقی شما را مهیا می‌کند.
قطعا به مرور زمان، هم درآمد بیش‌تر نصیب شما می‌کند و هم احساس می‌کنید که قابلیت‌های بیش‌تری را برای آینده کسب می‌کنید.
● تنظیم بادبان
چهارمین قانون جیم رآن با تمثیلی لطیف قرین است: «همهء ما، شبیه به یک قایق بادبانی در وسط دریا هستیم، این مسیر وزش باد نیست که مقصد ما را تعیین می‌کند بلکه این قایقران و تنظیمات بادبان است که مسیر را معین می‌کند.
از این مثال، هر کسی می‌تواند به نحوی در زندگی خود استفاده کند. بادها برای همهء ما، به طور یکسان می‌وزند، باد مصایب، باد فرصت‌ها، باد تغییرات! آن‌ها حتی زمانی که قایق ما سروته شده است نیز می‌وزند! بادهای موافق و ناموافق، همواره در حال وزیدنند اما به خاطر داشته باشید، بادها برای همهء ما، به طور یکسان می‌وزند: «باد اقتصاد، باد اجتماع، باد سیاست! فقط تفاوت در این است که شما قایق را کی به مقصد می‌رسانید؟ یکسال؟ سه سال؟ پنج سال؟ تفاوت، در زمان رسیدن و تنظیمات بادبان قایق شماست، نه بادی که می‌وزد.»
دو توصیهء جالب را «جیم رآن» در این فصل تاکید می‌کند.
۱) نخواه که مسایل آسان شوند و مشکلات کم‌تری داشته باشی، بلکه تلاش کن که تو توانمندتر شوی و مهارت‌های بیش‌تری کسب کنی.
۲) انسان، قادر به انجام کارهای شگفت‌انگیزی است، به شرط آن که از اتفاقات آینده نهراسد.
همچنان این قوانین را می‌توانید جست‌وجو کنید اما بخش پایانی کتاب، گفت‌وگویی است که با جیم رآن انجام شده این گفت‌وگو نیز در خور توجه است. برای نمونه این پرسش و پاسخ را بخوانید که در صفحات انتهایی چنین آمده است:
شما اغلب راجع به هدف‌گذاری، صحبت می‌کنید، چرا؟
چون آموختن هدف‌گذاری (Setting Goal) ، زندگی مرا تغییر داده است. روزی مربی‌ام به من گفت: «فهرست اهدافت را به من نشان بده. به او گفتم، «من چنین فهرستی ندارم». او گفت: «اگر تو فهرستی از اهدافت نداری، من می‌توانم حدس بزنم که موجودی حساب بانکی تو نیز بیش از چندصد دلار نیست!»
من گفتم: «آیا اگر فهرستی از اهدافم را تعیین کنم، مقدار موجودی حساب بانکی‌ام تغییر می‌کند؟»
او گفت: «حتما. من طرفدار اهداف هوشمندانه (smart) هستم. مشخص (specific) ، قابل اندازه‌گیری (measurable) ، قابل دستیابی (Attainable) ، واقع‌بینانه (Realistic) ، زمان‌بندی شده (Time-sensitive)
من از افراد می‌خواهم که فهرست‌هایی با این عناوین، تهیه و یادداشت کنند: «افرادی را که می‌خواهند تا ۱۰ سال آینده ملاقات کنند، مهارت‌هایی که می‌خواهند ارتقا دهند، سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌خواهند انجام دهند، تجربیاتی که می‌خواهند به دست آورند و زمانی که این کارها را انجام دادند، کنار آن‌ها را علامت بزنند. این مساله خیلی مهم است.»
احمد آخوندی
محسن جاویدمؤید
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید