جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا
ریزهکاریهایی که یک فروشنده باید بداند
فروش به زبان ساده مبادلهء اطلاعات بین خریدار و فروشنده است و تنها در صورتی با موفقیت همراه خواهد شد که خریدار بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را به سادگی و ضمن کسب اعتماد به فروشنده به دست آورد.
برای انجام یک فروش موفق، دو نکتهء اساسی وجود دارد که اغلب فروشندگان به آن توجهی ندارند:
۱) آغاز فروش با نیت ایجاد حداکثر رضایتمندی.
۲) مرور مسیر فروش به طور موفقیتآمیز در ذهن، سپس انجام واقعی فروش در عمل.
یکی از ویژگیهای افراد موفق این است که قبل از شروع کار، نتیجه را در ذهن خود متصور میشوند، سپس به دنبال هدفی که در نتیجه مشخص میکنند گام برمیدارند. اهمیتی که برای شروع کارها از نتایج وجود دارد به این دلیل است که مغز به پیروی از الگوها و پیمودن راه تکامل و رسیدن به الگوهای مطلوب تمایل دارد. مطمئنا بدون داشتن الگویی از نتایج مورد انتظار، مغز و ذهن به طور تصادفی به انتخاب مسیر خواهند پرداخت.
برایان تریسی، جملهای جالب در این مورد دارد، وی معتقد است: «عدم برنامهریزی برای شروع هر کاری، در واقع برنامهریزی برای کسب نتیجهای دردآور در پایان کار خواهد بود.»
بر این اساس وقتی برای رسیدن به نتیجهای برنامهریزی انجام میدهیم، مغز با پیروی از الگوی طراحی شده و تمرکز بر تصویر موفقیت، با تمام امکانات خود به تجزیه و تحلیل و حل مشکلات میپردازد. بنابراین شناخت نتایج مورد انتظار، شرط ضروری شروع مسیر است.
عوامل فراوانی بر ناموفق بودن فروش اثر میگذارد، ولی فقط یک دلیل عمده برای موفقیت فروش وجود دارد و آن رضایتمندی مشتری است. به عنوان فروشنده و کسی که درآمدش وابسته به رضایت مشتریان است، توجه و تمرکز بر نیازها، خواستهها و رضایت مشتری، عامل اصلی موفقیت و کسب درآمد به شمار میرود.
معمولا وقتی از فروشندگان در هر حوزهای سوال میشود که چرا گاهی در فروش ناموفق بودهاند به دو صورت جواب میدهند:
۱) من میدانستم که مشتری تصمیم به خرید ندارد.
۲) تصور نمیکردم که مشتری بتواند آن را بخرد، برایش خیلی گران بود.
هر دو جواب فوق، غیرکارشناسی و حتی سادهلوحانه و منطبق بر احساسات است و نه منطق.
تصور این که بدانیم مشتری به چه فکر میکند و حدس زدن نتایج کار، پیشداوری غلط است، بنابراین باید توجه داشت که از هر گونه پیشداوری و حدس و گمان که باعث گمرنگشدن احتمال موفقیت در فروش میشود، پرهیز شود و قبل از این که احساسات و عواطف و افکارمان برای ما تصمیم بگیرند، باید با ارایهء تصویر نتایج به مغزمان، برای آنان تصمیم بگیریم.
در مرحلهء بعد، برای حصول موفقیت باید تلاش کرد که مسیر فروش ذهنی را قبل از انجام واقعی فروش در عمل روشن کنیم. در این مرحله، ما سعی میکنیم که هر فروش را دو بار انجام بدهیم; یک بار به صورت ذهنی و یک بار به صورت عملی و در دنیای واقعی، یعنی برنامهء فروش را قبل از انجام واقعی آن یک بار به طور کامل در ذهنمان مرور کنیم و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی و ارزیابی کرده و به رفع اشکالات آن بپردازیم.
وقتی کار را با نتایج مورد انتظارتان شروع میکنید، این پیام را به مغز میدهید که به دنبال اطلاعات مورد نیاز برای دستیابی به هدفها و نتایج مورد نظر شما باشد و به این ترتیب قدرت مشاهده و ثبت وقایع و کسب اطلاعات در شما بیشتر میشود.
آیا تاکنون فیلم مورد علاقهتان را دوبار مشاهده کردهاید؟ وقتی برای بار دوم آن را مشاهده میکنید، صحنههایی را میبینید که بار نخست آنها را ندیدهاید و این به دلیل وجود اطلاعات فراوانی است که بار اول، امکان جذب همهء آنها برای مغز فراهم نبوده است.
محسن احمدی
منبع : روزنامه سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
طالبان حجاب دولت توماج صالحی امام خمینی رئیسی رهبر انقلاب کارگران سریلانکا پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم
کنکور تهران سازمان سنجش هواشناسی سیل آتش سوزی شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا وزارت بهداشت قتل
قیمت خودرو خودرو سازمان هواشناسی دلار قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی ایران خودرو ارز مسکن قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب تئاتر موسیقی
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس چین اوکراین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس سردار آزمون استقلال بارسلونا بازی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال فوتسال تراکتور لیگ برتر انگلیس والیبال
همراه اول تیک تاک بنیاد ملی نخبگان فیلترینگ اپل ناسا وزیر ارتباطات نخبگان مایکروسافت
مالاریا کاهش وزن استرس پیری سلامت روان داروخانه