جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بلوتوث فناوری مدرن با دردسرهای جدید


بلوتوث فناوری مدرن با دردسرهای جدید
بلوتوث، یکی از جدیدترین فناوری های قرن بیست و یکم است که به ارتباط بدون سیم با برد کوتاه اطلاق می شود . این فناوری در تمام تجهیزات جدید الکترونیکی و ارتباطی کاربرد داشته و استفاده از آن ، تنها به شبکه های رایانه ای مربوط نمی شود. در حال حاضر حتی موشواره (ماوس) و صفحه کلید رایانه مجهز به بلوتوث نیز در بازار دیده می شود. سهولت در ارتباط ، تنها یک روی سکه بلوتوث است . چرا که به تازگی شاهد استفاده های غیر اخلاقی از این فناوری مدرن بوده ایم . استفاده از بلوتوث به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف شوم و ارتکاب جرم ، معضلی است که به تازگی بروز و گسترش یافته و مدتی است که در صفحه حوادث روزنامه ها شاهد انتشار اخبار تکان دهنده ای در مورد تهیه و ارسال بلوتوث های مستهجن هستیم . به گواهی جراید ، پرونده هایی در این زمینه در دادگاه های کیفری در حال بررسی است . حتی نیروی انتظامی نیز در این ارتباط واکنش نشان داده و از برخورد با ارسال کنندگان چنین بلوتوث هایی خبر داده است . در این شرایط ، شناسایی علل و عوامل بروز آن برای جلوگیری از شیوع بیشتر و نهایتا مقابله با بروز نابهنجاری های مشابه احتمالی در پی ورود فناوری های مدرن تری که در راه هستند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در این نوشتار ، نگاهی به فناوری نوظهور بلوتوث و پیامدهای ناگوار سوء استفاده از آن می اندازیم.
دنیای پیچیده و مدرن امروزی ، انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و زندگی ماشینی را بر بسیاری از ارتباطات سالم و ارزش های معنوی غالب ساخته است . در این دگرگونی ها ، «فناوری ارتباطات» نه تنها تحولات بسیاری را به خود دیده ، بلکه تحولات بی شماری را نیز در پی داشته است ؛ چرا که تازه های این عرصه از صنایع بشری ، تاثیرات بسیار عمیقی بر زندگی مردم گذاشته است . به نظر می آید که پیشرفت های فناوری ارتباطات ، انسان ها را به هم نزدیک کرده ، ولی متاسفانه نابهنجاری های رفتاری و اخلاقی ، نابسامانی های شخصیتی و خانوادگی و به طور کلی ، دوری از ارزش های بسیاری را در پی هجوم فرهنگ های بیگانه از مجرای ارتباطات نوین (که آلوین تافلر آن را به موج سوم تشبیه کرده است) شاهد بوده ایم . بی گمان ابزارهای مدرن ارتباطی ، بر کارآیی و درنتیجه کارکردهای ارتباطی جامعه تاثیر گذاشته و بدین ترتیب نقش ها و الگوهای اجتماعی را متاثر می نماید . شاید سرعت کم سازگاری بشر با مصنوعات خود ، یکی از علل تعارض های پیش آمده باشد . در وضعیت موجود ، تاکید بر بازگشت به معنویات و ارزش های اخلاقی ، تنها بخشی از راه نرفته ای است که باید با ایجاد نگرشی صحیح ، آن را پیمود . همچنین در این مسیر ، باید فرهنگ استفاده انسانی از علم و فناوری را جایگزین مادی گرایی و تجمل گرایی کرد .
آنچه امروز شاهد آن هستیم ، ورود کالاهای شیطانی به بازار نیست ، بلکه دیدگاه نادرست و استفاده شیطانی از مصنوعات و فناوری هایی است که اغلب با نیت انسانی و خدمت به بشر ساخته شده اند . انرژی اتم ، دینامیت ، ماهواره ، اینترنت و ... نمونه های بی شماری از کشفیات و اختراعاتی هستند که مانند چاقو ، گاه برای راحتی انسان و گاه برای گرفتن تعلقات همنوع بشر استفاده می شوند . منظور از گرفتن تعلقات ، تنها گرفتن جان شریف آدمی نیست ، بلکه فرهنگ و ارزش ها ، اصالت ، هویت ، شرافت و در نهایت سقوط انسانیت انسان ها به ورطه نیستی نیز مورد نظر است . برای پرداختن به ماجراهای بلوتوث ، بهتر است ابتدا شناختی از نحوه کارکرد و کارآیی این فناوری مدرن به دست آوریم ، سپس به بررسی آثار تاسف باری که در پی استفاده غیر اخلاقی عده ای رخ داده است و انگیزه و علل ظهور این قبیل مسائل بپردازیم تا در نهایت بتوانیم راهکاری برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی ارائه نماییم .
شناسنامه بلوتوث
هارولد بلوتوث بلاتانت )Harold Bluetooth Blatant( ، پادشاه وایکینگ دانمارک در اواخر قرن دهم میلادی دانمارک ، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد نمود و با ساختن مجسمه یادبودی از والدینش ، باعث شهرت خود گردید . او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد . هر چند که نهایتا در نبرد با پسر خود کشته شد ، با این حال در ارتباط و مذاکره ، به داشتن مهارت بالا اشتهار داشت . در سال ۱۹۹۴ شرکت اریکسون به فکر ساختن نوعی ارتباط رادیویی کم هزینه و کم مصرف میان تلفن های همراه و گوشی های بی سیم افتاد و یک سال بعد ، مطالعات موردی برای ساختن این وسیله را شروع کرد و آن را به همه وسایل الکترونیکی و ارتباطی تعمیم داد . اسوند فورک برد )Svend Fork Beard( این نام را برای آن که نشان دهد چه قدر شرکت های منطقه اسکاندیناوی (ملیت های دانمارک ، سوئد ، نروژ و فنلاند) در صنعت ارتباطات مهم هستند ، پیشنهاد نمود . مدیران این پروژه جدید ، نام «بلوتوث» را برای این فناوری که به وسایل مختلف امکان برقراری ارتباط می دهد ، انتخاب کردند ؛ با این امید که بتوانند با استفاده از این ابزار ، وسایل گوناگون الکترونیکی را به طور صلح آمیزی با هم متحد نمایند . شرکت اریکسون چهار سال پس از تولد ایده اولیه ، با امضای تفاهم نامه با چند شرکت بزرگ ، گروه مطالعاتی بلوتوث را با هدف نظارت بر پیشرفت بلوتوث و همگانی شدن این فناوری پایه گذاری کرد . در حال حاضر ، شرکت های بزرگ دیگری نیز به این گروه پیوسته اند .
● فناوری بلوتوث
در این فناوری ، استانداردی برای امواج رادیویی تعریف شده که برای ارتباط میان وسایل الکترونیکی بی سیم ، مانند نوت بوک ها ، تلفن های همراه و رایانه های دستی کوچک )PDA : Personal Digital Assistants( مورد استفاده قرار می گیرد . با توجه به ارزان بودن این فناوری ، به راحتی می توان از آن در فاصله های نزدیک استفاده کرد و میان دو وسیله که دارای این فناوری می باشند ، به نقل و انتقال اطلاعات پرداخت .
فناوری بلوتوث از سیستم Frequency Hopping Spread Spectrum استفاده می کند که دارای تغییرات سیگنال ۱۶۰۰ بار در ثانیه است . این تغییر برای جلوگیری از تداخل های ناخواسته در شبکه طراحی شده است . امواجی که در فناوری بلوتوث مورد استفاده قرار می گیرند ، از دو نوع کم قدرت (که توانایی پوشش دهی محیط های کوچک را داراست) و نوع پرقدرت (که توانایی پوشش دهی محیط های متوسط را دارا می باشد) ، تشکیل شده است . بلوتوث دارای پهنای باند ۷۲۰ کیلو بایت در ثانیه بوده و تا شعاع ۱۰ متر مربع قدرت انتقال داشته که در صورت تقویت امواج ارسالی ، این اندازه افزایش می یابد . امواج حاصل از وسایل بلوتوث قادرند از میان موانع فیزیکی مانند دیوارها ، درها و سایر موانع غیر فلزی نیز عبور کنند و به علاوه این امکان را دارند که به صورت همزمان با ۷ دستگاه دیگر ارتباط برقرار کرده و تشکیل خرده شبکه )Pico Net( بدهند . در اثر این نحوه جدید ارتباط میان وسایل مختلف ، امکان رد و بدل کردن اطلاعات میان کلیه دستگاه ها به صورت همزمان وجود خواهد داشت . بلوتوث به دستگاه های دیجیتال اجازه می‌دهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به شرطی که در برد رادیویی هم قرار گرفته باشند ، اطلاعات را با حداقل هزینه منتقل کنند .
● سطوح بلوتوث
بلوتوث تحت استانداردی که در شبکه ها شناخته می شود ، دارای ۲ سطح می باشد؛ سطح اول که به عنوان لایه ای فیزیکی تعریف شده و بلوتوث را به عنوان فرکانس مورد شناسایی قرار می دهد . سطح دوم که لایه پروتکل بوده و حاوی قوانین و مقررات استفاده از بلوتوث ، مانند امکان ارسال اطلاعات در این شبکه ، تعداد بیت های ارسالی در واحد زمان و تعداد وسایلی که به صورت همزمان می توانند در ارسال و دریافت اطلاعات سهیم باشند ، می باشد .
همچنین ، نسخه‌های مختلف استاندارد بلوتوث ۰/۱ و ۰/۱ و ۱/۱ و ۲/۱ و ۰/۲ می باشند . بلوتوث قبلی (نسخه ۰/۱) دارای سرعت انتقال تا حداکثر ۱ مگابیت در ثانیه )Mbps( را داراست ، در حالی که با بلوتوث نسخه ۰/۲ می توان انتقال تا ۳ مگابیت در ثانیه را انجام داد . نسخه ۰/۲ بلوتوث با دستگاه هایی که با بلوتوث با نسخه ۰/۱ کار می کردند ، نیز سازگار می باشند .
● مزایای بلوتوث
گفتیم که فناوری بلوتوث نوعی ارتباط از راه امواج رادیویی است که با برد کوتاه کار کرده و از پروتکل ویژه ای برای ارسال داده ها استفاده می نماید . تمام دستگاه هایی که بر اساس فناوری بلوتوث تولید می شوند ، با استاندارد شخصی سازگار هستند . همین موضوع بر محبوبیت این فناوری نوظهور افزوده است . فناوری بلوتوث با حذف دخالت کاربر در سیستم و همچنین احتیاج به انرژی الکتریکی بسیار کم برای برقراری ارتباط با وسایل دیگر ، نحوه برقراری ارتباط در خرده شبکه ها را وارد مرحله جدیدی کرد . بزرگ ترین مزیت بلوتوث این است که بدون سیم ، ارزان و خودکار می باشد . فناوری بدون سیم بلوتوث چندین مزیت کلیدی دارد که منجر به سهولت پذیرش گسترده آن می‌شود ؛ از جمله : مجموعه قوانین در مورد آن محدودیت نداشته و توسط همگان قابل بهره برداری است . ویژگی بدون سیم با برد کوتاه آن ، دستگاه های جانبی را قادر می‌سازد روی یک واسط )Interface( فضایی، تبادل اطلاعات کنند و بنابراین جایگزین مناسبی برای کابل‌ها ، رابط ها و متصل کننده ها با انواع شکل و اندازه به حساب آید . بلوتوث از صدا نیز به عنوان داده )Data( پشتیبانی می‌کند و این ویژگی ، آن را به عنوان فناوری ایده‌آلی درآورده است تا انواع دستگاه ها را قادر سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . بلوتوث از باند فرکانسی استفاده می‌کند که در تمام دنیا در دسترس است .
● معایب بلوتوث
یکی از قابل تامل ترین نکات درباره امنیت بلوتوث ، روشی است که وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودکار یکدیگر را تشخیص داده ، ارتباط برقرار نموده و داده ها را به دستور کاربر یا بدون دخالت وی انتقال می دهند . برد بلوتوث قابل تنظیم نیست . انتقال انعطاف پذیر یکی از نقاط آسیب پذیر بلوتوث است . حتی با قدرت پایین ، بلوتوث نیاز به خط دید )Line of Sight( بین دستگاه هایی که می خواهند ارتباط برقرار کنند ، ندارد . دیوارها در خانه مانع از انتقال یک سیگنال بلوتوث نمی شوند ، که از این رو این استاندارد را جهت کنترل نمودن چنین وسیله ای د ر اتاق های متفاوت ، مفید می نماید .
● امنیت بلوتوث
در تمام شبکه های بی سیم ، امنیت به عنوان یک مسئله بزرگ تلقی می شود . وسایل ارتباطی مجهز به مدار مربوطه به سادگی می توانند امواج رادیویی را از هوا بگیرند ، از این رو افرادی که اطلاعات حساس را از طریق یک اتصال بی سیم می فرستند نیاز دارند که احتیاط هایی را برای این که اطمینان حاصل نمایند آن سیگنال ها قطع نشده و تداخلی در آنها به وجود نیاید ، داشته باشند . بلوتوث هم که به صورت بی سیم داده ها را جابجا می کند ، مستعد جاسوسی و دسترسی به داده ها از راه دور است . تا زمانی که احتیاط در استفاده از تلفن یا هر وسیله دیگر در نظر گرفته نشود ، هر گونه دسترسی غیر مجاز، محتمل خواهد بود . می توان به سادگی حالت بلوتوث را به حالت «غیر قابل کشف و پیدا کردن» سوئیچ نمود و کلا از اتصال با دیگر وسایل بلوتوث جلوگیری به عمل آورد . مسائل دیگری نظیر ارسال ناخواسته اطلاعات ، ایجاد مشکل و استراق سمع کردن تلفن به عنوان مشکلات امنیتی خاص بلوتوث معرفی شده اند .
● امنیت غیر قابل اعتماد
دو متخصص امنیت رایانه ای و تجهیزات ارتباطی به نام های شیکد )Shaked( و وول )Wool( مدعی شدند که می توان با استفاده از تکنیک های نفوذگرایانه آنها ، موبایل هایی که بلوتوث آنها روشن است ، حتی در صورتی که موارد امنیتی آن نیز فعال باشد ، در کنترل خود در آورد . این تکنیک در اصل دنباله رو همان تکنیکی می باشد که الی وایت هاوس )Ollie Whitehouse( مدتی پیش مطرح کرد و نشان داد چگونه یک مهاجم می تواند به یک ابزار گوشی بلوتوث دار ، بدون هیچ احراز هویتی متصل شود . وقتی یک ارتباط بلوتوث برقرار شود ، مهاجم می تواند با استفاده از اطلاعاتی که بین دو دستگاه رد و بدل می شود ، کنترل تمامی فعالیت های گوشی موبایل را در اختیار خود بگیرد و حتی شماره های دلخواه خود را نیز شماره گیری کند . به گفته این متخصصان ، حمله وایت هاوس کمی متفاوت تر از حمله فوق می باشد ؛ چرا که در حمله وی لازم است برخی اطلاعات بلوتوث در هنگام شروع یک ارتباط به سرقت رفته تا با استفاده از این اطلاعات بتوان شماره چهار رقمی شناسایی شخصی )PIN : Personal Identification Number( را به دست آورد ؛ این در حالی است که با ابزار آن دو به این اطلاعات نیاز نیست . آنها به کاربران هشدار دادند تا آنجا که ممکن است از وارد کردن PIN در اماکن عمومی خودداری کنند . استفاده از PIN هایی با طول بیشتر ، امنیت را بیشتر می کند . کسانی که چهار حرف را برای PIN خود انتخاب می کنند ، در کمتر از یک ثانیه اطلاعات شان به سرقت خواهد رفت . حتی رخنه کردن به یک PIN شش حرفی ، فقط ۱۰ ثانیه طول می کشد ، در حالی که یک PIN ده حرفی به چند هفته برای کشف شدن، وقت نیاز دارد . شاید به همین خاطر است که امروزه بسیاری از کاربران به دلیل مشکلات امنیتی از بلوتوث استفاده نمی کنند .
● بلوتوث در راه آینده
به لطف پیشرفت در عرصه ارتباطات بی سیم بین شبکه های رایانه ای و تجهیزات الکترونیکی ، سرعت و کیفیت قابل قبولی در اختیار کاربران گذاشته شده است . هم اکنون نیز بسیاری از شرکت های مرتبط با صنایع ارتباطی ، گام های موثری را برای تحقیق و توسعه در این مورد برداشته اند . از جمله شرکت نوکیا که در اکتبر ۲۰۰۶ فناوری بی سیم ویبری )Wibree( را پس از طراحی و ابداع ، به عنوان تکمیل کننده فناوری بلوتوث ارائه کرد . تفاوت این فناوری با بلوتوث در میزان انرژی مصرفی کمتر آن است که مزیت مهمی به حساب می آید . چرا که اگر بلوتوث در یک تلفن همراه یا هر وسیله دیگری در حالت فعال باشد ، حتی اگر گوشی تلفن ، داده ای را دریافت یا ارسال ننماید ، باز هم انرژی زیادی از باتری هدر می رود . در حالی که ویبری این طور نیست . علاوه بر آن تراشه الکترونیکی ویبری کوچکتر از تراشه بلوتوث و استفاده از فناوری ویبری در وسایل کوچک راحت تر و امکان پذیرتر است . البته سرعت انتقال داده ها در ویبری به یک سوم سرعت بلوتوث می رسد ؛ لذا برای گوشی های تلفن همراه ، صفحه کلید ، موشواره ، بی سیم ، تجهیزات پزشکی و دیگر تجهیزات کوچک ، مناسب به نظر می رسد . از دیگر مزایای مهم فناوری ویبری این است که باعث تداخل بین دستگاه های مجهز به امواج رادیویی نمی شود . چرا که با استفاده از جستجوی تغییر فرکانسی )SSF( ، دستگاهی که قصد ارسال داده را دارد ، بیش از ۱۵۰۰ بار در ثانیه کانال های ارتباطی را کنترل می کند تا بهترین مسیر را یافته و داده ها را از آن راه ارسال کند .
یکی دیگر از فناوری های ارتباطات بی‌سیم Fi-Wi است که مخفف Wireless Fidelity می باشد . حداقل ۱۰۰ متر برد موثر داشته و در صورت تقویت شدن ، قابلیت افزایش این مقدار وجود دارد . برد موثر بلوتوث و ویبری کمتر از این مقدار است . امروزه با استفاده از پیشرفت فناوری مخابرات ، برقراری ارتباطات ساده تر از گذشته انجام می شود . به زودی فناوری های جدیدتر از بلوتوث و ویبری و امثال آن جای آنها را خواهند گرفت تا دنیای پر جنب و جوش فناوری ، زندگی ساده تری را برای مردم فراهم کند .
● بلوتوث های شیطانی ، معضل نوظهور اجتماعی
از آنجا که تهیه و ارسال بلوتوث های مستهجن ، اخلاق عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی حق دارد با جرایم برخورد کند ، پلیس مبارزه با مفاسد اجتماعی ناجا در مواجهه با کلیه پیامک های مبتذل و یا بلوتوث ، فیلم ها و عکس های مستهجن وارد عمل می شود . در دادگاه نیز در صورت محرز بودن جرم ، طبق قانون مجازات اسلامی با متهم برخورد خواهد شد . طبق بند ۱ ماده ۶۴۰ ق. م. ا. ، هر کس نوشته یا طرح ، گراور ، نقاشی ، تصاویر ، مطبوعات ، اعلانات ، علایم ، فیلم ، نوار سینما و یا به طور کلی هر چیز که عفت و اخلاق عمومی را جریحه دار نماید ، برای تجارت یا توزیع به نمایش در معرض انظار عمومی گذارد یا بسازد یا برای تجارت و توزیع نگاه دارد ، به حبس از سه ماه تا یک سال و جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق ، یا به یک یا به دو مجازات مذکور محکوم خواهد شد.
انگیزه یابی : اظهارات متهمانی که پس از اذیت و آزار قربانیان خود از آنان فیلم تهیه می کنند ، حکایت از آن دارد که تهیه این فیلم ها و ارسال بلوتوث های مستهجن ، معمولا با سه هدف عمده صورت می گیرد؛ نخستین انگیزه مجرمان از دست زدن به چنین اقدامی ، تهدید قربانیان و وادار کردن آنها به سکوت و پی گیری ننمودن از طریق پلیس و دادسرا می باشد . برای مقابله با این وضعیت ، مراجع قضایی و انتظامی اعلام کرده اند افرادی که قربانی چنین افرادی می شوند ، بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای جریان را به اطلاع این مراجع برسانند و مطمئن باشند که هویت شان هرگز فاش نخواهد شد . ترس از چنین مجرمانی در حقیقت برای آنها فرصتی فراهم می کند تا به جرایم خود ادامه دهند . دومین هدف مجرمان از تهیه و تکثیر چنین تصاویری ، اخاذی از طعمه هاست . تبهکاران با چنین اقدامی می خواهند شرایطی را فراهم نمایند که قربانیان شان به خواسته های آنها تن دهند . سومین انگیزه ای که در این خصوص وجود دارد ، انتقام گیری است . در بعضی پرونده ها مشاهده شده است که مجرمان برای انتقام گیری از دختری جوان او را مورد آزار و اذیت قرار داده و سپس فیلم آن را منتشر کرده اند .
علت یابی : علل ظهور این موضوع ، ریشه در عوامل مختلفی دارد . در راس ریشه یابی علل گرایش مردم به چنین جرمی ، نمی توان نقش خانواده را نادیده گرفت . در واقع مهم ترین عاملی که انسان ها را تبدیل به چنین مجرمانی می کند ، عوامل خانوادگی می باشد . طبق بررسی های صورت گرفته ، غالب تبهکارانی که اقدام به تهیه و ارسال تصاویر شیطانی می کنند ، در خانواده هایی متشنج و از هم پاشیده ، بی سرپرست ، تک سرپرست و بد سرپرست پرورش یافته و در واقع آموزش های لازم اخلاقی و اجتماعی را از سوی والدین خود دریافت نکرده اند .
عامل دیگر ، عامل اجتماعی است . به طور کلی جامعه در بروز و گسترش این معضل نقش بسزایی دارد . متاسفانه در حال حاضر با نوعی نابهنجاری و هرج و مرج فکری در اجتماع مواجه هستیم . در چنین شرایطی زمینه برای وقوع چنین جرایمی ، و به طور کلی هر نوع نابهنجاری اخلاقی و رفتاری مساعد است . علاوه بر این باید توجه داشت که متاسفانه جامعه نیز برای دریافت چنین بلوتوث ها یا موارد مشابهی آمادگی دارد . طبق بررسی های صورت گرفته ، این گونه مجرمان اکثرا مهاجر و حاشیه نشین بوده و به خاطر وجود نابهنجاری اجتماعی از معضل عدم تعادل شخصیت رنج می برند .
از دیگر سو ، باید به مشکلات روحی و روانی این افراد نیز توجه شود . به طور قطع افرادی که تهیه و ارسال بلوتوث های مستهجن را در پیش می گیرند ، به لحاظ شخصیتی تعادل ندارند . در واقع باید در کنار تحلیل شخصیتی ارسال کنندگان این بلوتوث ها ، به بررسی ویژگی های روانی و شخصیتی دریافت کنندگان آنها نیز توجه داشت . عامل موثر دیگر در این زمینه ، کم رنگ شدن عوامل و ارزش های معنوی و دینی و جایگزین شدن ارزش های صوری به جای آنها است . به طور کلی می توانیم بگوییم اشخاصی که در هر حالتی از علم و فناوری به جای استفاده ، از آن سوء استفاده می نمایند ، کسانی هستند که از ضعف های تربیتی برخوردار بوده و از آزار دیگران لذت می برند .
جرایم جنسی : آنچه که نمی توان در رابطه با معضل بلوتوث های کثیف نادیده گرفت ، جرایم جنسی است . افرادی که چنین بلوتوث هایی را تهیه و ارسال می کنند ، در بدو امر مرتکب جرمی دیگر شده ، دختر یا زنی را مورد آزار و اذیت قرار داده اند .
زمانی که برآورده نشدن بخشی از نیازهای جوانان (اعم از مادی ، معنوی و جنسی) با فقر و بیکاری همراه می شود ، آنها به نوعی دچار ناکامی و سرخوردگی شده و این موضوع ایجاد مشکلاتی در زمینه جهان بینی را برای آنها به همراه داشته و سبب می شود جوانان آینده را روشن ندیده و بدین ترتیب به جایگاه فرهنگی و اجتماعی آنها لطمه وارد شود . در این شرایط است که جرایم جنسی و در پی آن تهیه و ارسال فیلم های مستهجن به وقوع می پیوندد .
ناگفته نماند بحث بلوتوث های مستهجن فقط مربوط به ایران نیست و در کشورهای غربی نیز چنین مسئله ای وجود دارد ، اما در آنجا به دلیل شرایط فرهنگی خاص خودش ، به چنین مواردی اهمیت نمی دهند . ولی در ایران ، به خاطر اخلاقی بودن فرهنگ جامعه و حریم هایی که وجود دارد ، این مساله معضل بغرنجی به حساب می آید . حال آن که در کشورهای دیگر (به ویژه کشورهای غیر اسلامی) توجهی به این گونه اعمال و این گونه بلوتوث ها و فیلم ها نمی شود .
● چه باید کرد؟
همان طور که گفتیم ، هنگامی که یک فناوری جدید اختراع می شود ، رفاه حال مردم مورد نظر است ؛ هر چند که ممکن است تولید کنندگان هدفی جز منافع مالی خود را در نظر نگیرند . با این حال متاسفانه عده ای هم پیدا می شوند که به جای استفاده معقول و صحیح از آن ، به فکر سوء استفاده از آن افتاده و راه هایی را به کار می برند که در پی آن (خواسته یا ناخواسته) به دیگران آسیب های روحی ، روانی و جسمی شدید و گاه جبران ناپذیری می رسد .
بنابراین ، موثرترین راه مواجهه با این معضل ، عرضه فرهنگ استفاده از فناوری های جدید ، همراه با خود فناوری می باشد . باید به کاربران ، خصوصا جوانان آموزش داده شود که وسیله تولید شده برای رفاه بیشتر مردم است ، نه برای سلب آسایش دیگران . نخستین و مهم ترین راهکار ، پررنگ کردن آموزه های دینی در میان جوانان است . در این حالت ، مولفه های دینی به عنوان یک عامل مهار کننده ، از وقوع چنین پیشامدهایی پیشگیری می کند . خانواده ، مهم ترین نقش را در تربیت درست فرزندان به عهده دارد . ارائه آموزش های صحیح و مهارت های زندگی سالم به جوانان از طریق مراکز آموزشی و رسانه هاست . از آنجا که دین الهی با دیدگاه جامعی نسبت به کلیه مسائل فردی ، خانوادگی و اجتماعی مناسب ترین راهکار را پیش رو می نهد ، ارائه آموزه های دینی در مدارس و دانشگاه ها ، پس از منازل و خانواده ها ، همیشه یکی از بهترین شیوه های مقابله با آسیب های اجتماعی تلقی می شود . در کنار این عوامل ، برخورد قاطع انتظامی ، قضایی و کنترل اجتماعی نیز می تواند نقش بسزایی داشته باشد . برای مبارزه با آن نیز باید راهکارهای گوناگون را به صورت همزمان در دستور کار قرار داد .
آگاه سازی به عنوان جزئی از برنامه های فرهنگ سازی ، یکی از شاخص های مهم این فرآیند به شمار می رود . خانواده ها باید بیشتر نسبت به حفظ حریم خانوادگی خود کوشا باشند . مراقبت و محافظت از عکس ها و فیلم های شخصی ، امنیت روانی و صیانت اجتماعی بیشتری را در پی خواهد داشت . استفاده از هر وسیله ای ، رعایت جوانب احتیاطی را می طلبد . به ویژه فناوری های مدرن ارتباطی که غفلت در بکارگیری امنیت لازم در استفاده از آنها ممکن است زمینه ساز سوء استفاده های احتمالی و بروز مشکلات جبران ناپذیری می گردد . البته این راهکارها می تواند تاثیرگذار باشد ، اما اگر بخواهیم اقدامات پیشگیرانه را فقط به چنین برنامه هایی محدود نمائیم ، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید . استفاده از رمز و کدهایی که تنها خودتان از آن آگاهی دارید و قرار ندادن مطالب بسیار خصوصی در مکان ها ، فایل ها یا حافظه هایی که به راحتی قابل دسترسی هستند ، می تواند در افزایش امنیت بهره برداری از این گونه وسایل بسیار موثر واقع شود .
در مورد بلوتوث و سایر وسایل ارتباطی بی سیم )Wireless( ، رعایت فاصله احتیاطی در معابر و اماکن پر ازدحام به هنگام استفاده ، یکی از راهکارها و پیشنهادهای ما به شما می باشد . بدون شک این مسئله نیازمند بحث های کارشناسی بیشتری می باشد . امیدواریم که صاحب نظران و کارشناسان علوم فرهنگی و اجتماعی در مورد آن به تبادل نظر پرداخته و برای رسیدن به راهکاری جامع و قابل اجرا تلاش نمایند . به امید روزی که با ورود هر فناوری مدرن و پیشرفته ای ، اطمینان کافی از به وجود نیامدن حاشیه های نابهنجار پیرامون آن وجود داشته باشد.
علی ترکاشوند
منابع:
فرهنگ سازی ، لازمه برخورد با بلوتوث های شیطانی / محمد دهنوی
بلوتوث های شیطانی ، عوامل و راه های مقابله / امان الله قرایی مقدم
هند بوک قوانین کیفری / جمع آوری : دکتر جواد خالقیان
امپراتور فناوری برد کوتاه / امیر ستار زاده
بلوتوث ، وداع با سیم ها / وحید نقشینه
روزنامه های ایران و اعتماد و جام جم
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید