پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

زیبایی با دوپینگ


زیبایی با دوپینگ
لابد شما هم راجع به تزریق بوتاکس چیزهایی شنیده‌اید. اینکه خیلی در رفع چین و چروک مؤثر است و اینکه آرایشگاه سرکوچه این کار را با هزینه خیلی مناسبی انجام می‌دهد.خانم عزیز! این پول‌هایی که هر ماه کنار می‌گذارید و پس‌انداز می‌کنید، برای چه کاری است؟
پس‌انداز کردن پول کار بسیار پسندیده‌ای است که آن‌را شروع کرده‌اید، اما پسندیده‌تر، روش خرج کردن آن است که حتماً باید به آن دقت کنید. ممکن است بپرسید خوب این چه ربطی به سلامت و بهداشت دارد؟
خرج کردن پول وقتی به سلامت مربوط می‌شود که شما تصمیم بگیرید مانند اکثر خانم‌ها این پول را صرف زیبایی چهره‌تان کنید. بخصوص اگر کمی پا به سن گذاشته باشید و احساس کنید که چین و چروک‌های دور چشم و پیشانی‌تان باعث شده صورت شما زیبایی همیشگی‌اش را از دست بدهد.
لابد شما هم راجع به تزریق بوتاکس چیزهایی شنیده‌اید. اینکه خیلی در رفع چین و چروک مؤثر است و اینکه آرایشگاه سرکوچه این کار را با هزینه خیلی مناسبی انجام می‌دهد. (مناسب اینجا به معنی کمتر از دستمزد پزشک است!)
ما هم در این مقاله نمی‌خواهیم راجع به استفاده صحیح از پس‌انداز صحبت کنیم. تنها می‌خواهیم به یادتان بیاوریم که اگر تصمیم گرفته‌اید چین‌های صورت‌تان را صاف کنید کمی بیشتر راجع به آن بخوانید و بدانید تا خدای ناکرده برای صرفه‌جویی در مخارج دچار عوارض ناخواسته نشوید. حتماً شنیده‌اید که گاهی با پول فراوان هم نمی‌توان سلامتی را خرید.
صاف شدن چین و چروک‌های صورت آنقدر برای خانم‌ها و حتی آقایان جذابیت دارد که گاهی حاضر می‌شوند به خاطر آن زیر بار قرض و بدهی بروند. اگرچه بعضی افراد ثروتمند و بعضی فقیرند، اما طبیعی است که همه زیبایی را دوست دارند. تزریق بوتاکس، امروزه به‌قدری آسان و در دسترس شده که حتی درخیلی از سالن‌های زیبایی هم انجام می‌شود.
عجیب هم نیست که این افراد غیر متخصص با هزینه کمتری این کار را برای مشتاقان انجام می‌دهند. خیلی‌ها نمی‌توانند از پس پرداخت دستمزد پزشکان متخصص برآیند و چون از عوارض و خطرات احتمالی این کار باخبر نیستند، سلامت و زیبایی خود را به دست غیرمتخصصان می‌سپارند. متأسفانه این قضیه به یکبار ختم نمی‌شود، چون دوام اثر این تزریق حدود ۶ ماه است و برای اینکه از شر چروک‌ها برای همیشه خلاص شویم باید هر چند وقت یکبار تزریق بوتاکس تکرار شود.
ممکن است این کار به‌نظر ساده بیاید اما هرکسی حاضر نمی شود تنها برای صاف کردن چروک‌هایی که خیلی هم بی دلیل و بیهوده نیست، هر ۶ ماه پولی را که می‌تواند خرج یک مسافرت لذت‌بخش کند، از دست بدهد. (به‌قول بزرگترها این موها تو آسیاب سفید نشده و این چین و چروک‌ها هر کدام یاد آور تجربه‌ها وتلاش‌های یک دوران از زندگی است!)
● جراحان هشدار می‌دهند!
بوتاکس، سم تصفیه و رقیق شده‌ای‌است که از باکتری عامل بوتولیسم (کلستریدیوم بوتولینوم، عامل مسمومیت غذایی کشنده) گرفته شده. این ماده در غلظت‌های زیاد سمی است، اما در اندازه‌ای که برای درمان به‌کار می‌رود خطری ندارد.
بوتاکس، اولین بار در سال ۱۹۸۰ برای درمان اختلالات عضلات مانند لوچی و تنبلی چشم، تیک‌های چشم و پلک زدن غیر قابل کنترل به‌کار رفت. وقتی به‌طور تصادفی اثر آن در کاهش چین‌های دور چشم مشاهده شد؛ جراحان پوست و زیبایی در سال۱۹۸۷ برای زیبایی از آن استفاده کردند.
این سم باجلوگیری از انتقال استیل کولین از عصب به عضله و فلج کردن عضلات باعث صاف شدن چین و چروک‌ها و کاهش خطوط بین ابروها و دور چشم می‌شود. لازم است بدانید استیل کولین نوعی انتقال دهنده پیام‌های عصبی از مغز به عضله است که دستور انقباض را به عضله می‌رساند.
آمارها نشان می‌دهد که در انگلستان در سال ۲۰۰۵ تعداد استفاده کنندگان از این روش ۵۰ درصد اضافه شده به‌طوری که سالانه بیش از۱۰۰ هزار نفر از بوتاکس استفاده می‌کنند.
امروزه این روش آنقدر زیاد طرفدار دارد که سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها هم برای کسب درآمد خود روی آن حساب می‌کنند.
البته ماه گذشته انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی نسبت به خطرات تزریق بوتاکس و پیلینگ‌های شیمیایی که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داد. این انجمن اعلام کرد که تنها متخصصان پوست دوره دیده اجازه دارند این کار را انجام دهند.
● بوتاکس، اعتیاد می‌آورد!
جالب است بدانید محققان روانپزشک در سال گذشته متوجه شدند ۴۰ درصد از بیمارانی که با این روش زیبایی خود را به‌دست آورده‌اند، به نوعی میل شدید و اجبار به انجام مجدد آن (نوعی اعتیاد) دچار می‌شوند. البته این مسئله با توجه به ظاهر شدن مجدد و طبیعی چروک‌ها پس از چند ماه خیلی هم عجیب نیست.
نتیجه تحقیقات این دانشمندان در انجمن جراحی پلاستیک لندن نشان داد که ۵۰ درصد افراد بیش از اینکه با انجام این تزریق صورت جوان‌تری نصیبشان شود، احساس جوان بودن می کنند. متخصصان معتقدند اگر چه با تزریق نمی‌توان جلوی روند پیری را گرفت و تشکیل چین‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود اما این افراد بیشتر به روند پیری توجه می‌کنند تا به ناتوانی انسان از کنترل آن و به همین علت هم به تزریق بوتاکس معتاد می‌شوند!
● سم به چه درد می‌خورد؟
بوتاکس برای درمان خطوط ناشی از اخم کردن بین ابروها به‌کار می رود و چون عضلات مربوط به این کار فلج می‌شوند، جلوی تکرار این حرکت گرفته شده و خطوط اخم تشکیل نشده یا عمق چین‌ها کمتر می‌شود. علاوه براین از تخریب بیشتر پوست هم جلوگیری می‌شود.
بوتاکس برای درمان خطوط افقی پیشانی که در اثر بالا بردن ابروها ایجاد شده و صاف کردن خطوط گوشه چشم، هم به‌کار می‌رود.
اما دقت داشته باشید که تزریق بوتاکس نمی‌تواند چین‌های عمیق و انحناهای بزرگ پوست را از بین برده و صاف کند. برای این کار به درمان‌های دیگری مانند کشش پوست یا پرکننده‌های زیر پوست نیاز دارید.
اگر پزشکتان در جلسه مشاوره این روش درمانی را برای شما مناسب دانست می‌توانید به آسانی آن‌را انجام دهید.
تزریق بوتاکس به‌طور سرپایی در مطب قابل انجام است. حدود ۵/۱ سی سی از دارو با سوزن بسیارنازک (سرسوزن انسولین) در چند نقطه پیشانی و دور چشم شما تزریق می‌شود. برای این‌کار نیازی به بی‌حس کردن نیست ودرد ناشی از تزریق بسیار اندک و در حد گزش پشه است.
ممکن است کمی قرمزی و تورم در محل تزریق ایجاد شود که آن هم پس از چند ساعت برطرف می‌شود. عجله نکنید! تغییرات در چین‌های صورتتان دو سه روز بعد از تزریق شروع می‌شود و تا دو هفته بعد می‌توانید اوج اثرآن را ببینید. متاسفانه این اثر حداکثر ۴ تا ۶ ماه باقی می‌ماند و اگر می خواهید زیبایی خود را حفظ کنید باید هر ۶ ماه بوتاکس را دوباره تزریق کنید.
● توصیه هایی برای داوطلبان استفاده از بوتاکس
۱) تا ۴ ساعت پس از تزریق از درازکشیدن خودداری کنید.
۲) برای رفع کبودی و تورم ودرد محل تزریق تا چند ساعت از کمپرس سرد استفاده نمایید.
۳) اثر دارو از روز چهارم شروع شده و تا روز چهاردهم به حداکثر خود می‌رسد. این اثر ۶ -۴ ماه دوام خواهد داشت وبعد از آن به‌تدریج چین وچروک ها ظاهر می‌شوند که در صورت تمایل می‌توانید مجدداً تزریق نمایید.
۴) استفاده از این دارو در حاملگی وشیردهی ممنوع است.
۵) معمولاً عوارض جدی بعد از تزریق ایجاد نمی‌شود اما گاهی ممکن است فرد دچار آتروفی وضعف عضلات مجاور محل تزریق شده و عوارضی چون افتادگی پلک و ابرو و سردرد پیدا کند. یادتان باشد این دارو اگر در اطراف دهان تزریق شود احتمال اختلال در خوردن ، صحبت کردن و... وجود دارد.
۶) تزریق بیش از حد این ماده می‌تواند موجب مسمومیت و مرگ شود.
۷) تزریق بوتاکس را فقط به متخصص بسپارید.
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید