شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


سخنرانی، راهگشای موفقیت


سخنرانی، راهگشای موفقیت
● بازاریابی از طریق ارسال متن سخنرانی به صورت نوار بسیار موثر است
مطــابق یافــته هــای یــک شرکت مشـــاور در لـــوس آنـــجلس موسوم به ترنوتراکرز ۲۰۰۰، ترس از سخن گفتن در برابر جمع، دومین فـوبـیای ( ترس در اصطلاح روانپزشکی ) رایج میان افرادی است که در دنیای کسب و کار مشغول هستند.
این نکته، برخلاف نتایج تحقیقی است که نشان می دهد افراد شاغل در بخش ارائه خدمات مشاوره ای در ارتباطات، سال پیش بیش از ۱۵۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده اند.
مطلب فوق می تواند برای آن دسته از شاغلان در کسب و کارها که از سخن گفتن در برابر عموم هراسی به دل راه نمی دهند خبر خوبی باشد.
کسانی که خوب سخنرانی می کنند، از نظر شنوندگان، افراد متخصصی در زمینه فعالیت خود به شمار می روند و لذا، مشتریان را آسانتر به سوی خود جلب می کنند. به علاوه، سخنرانان، سالانه در حدود ۵۰۰۰۰۰ دلار علاوه بر درآمد حاصل از کسب و کار عادی خود، از راه سخن گفتن به دست می آورند. سرانجام اینکه، سخنگویی یکی از ارزانترین و در عین حال موثرترین روشهای بازاریابی است که می توانید به کار گیرید. اگر برای ۲۵ نفر از افراد علاقه مند، یک مینی – سمینار برگزار کنید، پیشرفت بسیار بیشتری نسبت به ملاقات تک تک آنها خواهید داشت. در ادامه مطلب، برخی رهنمودها را برای سخنرانی موفقیت آمیز ارائه می دهیم.
اولین رهنمود برای کسانی است که حتی تصور حرف زدن در برابر جمع، آنان را به وحشت می اندازد:
۱) برای علاقه مندان، سمینارهای صوتی بگذارید
اگر برای شما سخنرانی خیلی مشکل است و در صورت اجبار، احساس بی قراری آزارتان می دهد یا پول خردها را در جیب کت خود زیر و رو می کنید، موهایتان را لای انگشت می پیچانید یا با پایتان ضرب می گیرید، بهترین راه آن است که یک نوار کاست صوتی را با مطالب مورد نظرتان پر کنید و سپس این مینی – سمینار را برای علاقه مندان بفرستید.
لطفاً در این مورد فکر کنید. همه ما گاهی برای بازاریابی، آگهی و نامه ارسال می کنیم، و اکثر اوقات، دریافت کنندگان، آن نامه ها را به دور می اندازند، اما کمتر پیش می آید که کسی یک پاکت حاوی نوار کاست را به دور افکند. حداقل به خاطر کنجکاوی هم شده، می خواهد بداند مطالب درون آن چیست؟ حتی اگر سایر مطالب چاپی شما را پس از مروری کنار بگذارند، به احتمال ۶۰% نوار کاست را گوش خواهند داد.
شما می توانید از روی مقاله ای که قبلاً حاضر کرده اید بخوانید یا اگر کتابی نوشته، گزارش یا بولتن خبری تهیه کرده اید، آن را هم بیان کنید. هر کاری می کنید، مطمئن شوید که حداقل ۹۸% مطالب شما حاوی اطلاعات مفیدی است وگرنه مردم تمام نوارها را گوش نخواهند داد. اگر شما یک سری کاست صوتی ( به تعداد ۵ عدد یا بیشتر ) تهیه کنید و علاقه مندان مایل به شنیدن آن باشند، می توانید از فروش آنها درآمدی کسب کنید.
۲) با شرکت هایی که سمینارها را اداره می کنند تماس بگیرید و در آنها عضو شوید
اگر شما فکر جالبی برای برگزاری یک سمینار دارید ولی نمی خواهید خرج آن را خودتان متقبل شوید، باید در یک شرکت برگزاری سمینار، عضو شوید. در این حالت، شما فقط پشت تریبون قرار می گیرید و تخصص خود را ارائه می دهید، در حالی که شرکت، وظیفه تبلیغ، ثبت نام، مسافرتها و غیره را به عهده دارد. ممکن است از شما خواسته شود که سمینارهای خود را فقط توسط این شرکت ارائه دهید و قراردادی در این رابطه تنظیم کنید یا اینکه درخواست شود به مسافرتهای زیادی بروید ولی باید بدانید که اکثر سخنرانان حدود ۱۰۰۰۰۰ الی ۵۰۰۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند که میزان آن به موضوع سخنرانی بستگی دارد
۳) برای اتاقهای بازرگانی به رایگان سخنرانی کنید
اکثر اتاقهای بازرگانی جلسات متعدد، نمایشگاهها و سخنرانی هایی را در طول سال برگزار می کنند؛ هر چند که بسیاری از آنان از لحاظ سخنرانان خوب در مضیقه اند.
اگر شما قبلاً عضو چنین نهادی باشید که چه بهتر، ولی در هر حال هنوز هم می توانید بدون عضویت در آنها، مطالب خود را بیان کنید.
امتیاز عضو شدن آن است که شما یک فهرست راهنمای اعضا را دریافت خواهید داشت که کلیه اسامی اعضا، شرکتها، نشانی ها و غیره در آن ذکر شده است. این کتابچه، برای تهیه یک فهرست پستی و ارسال مطالب اضافی پس از سخنرانی اصلی برای علاقه مندان، بسیار مفید است.
۴) سمینارهای رایگان برپا کنید
مردم از حضور در سمینارها لذت می برند، به خصوص اگر این سمینارها، مجانی باشند، ارائه یک سمینار مجانی می تواند یک دروازه کاملاً باز برای فروش محصولات و خدمات شما ایجاد کند. اکثر سمینارهای رایگان، یک الی دو ساعت به درازا می کشند و اگر خوراکیهای سبک مثل کلوچه را با قهوه سرو کنید، بسیار بهتر نتیجه می دهد.
شما می توانید سمینار خود را در یک هتل محلی یا در محل دفتر خود برگزار یا اتاق کنفرانس را به صورت ساعتی کرایه کنید. بسیاری از مجتمعهای مسکونی، دارای چنین مراکزی هستند.
برای شرکت کنندگان در سمینار یک هدیه کوچک در نظر بگیرید. این هدیه کوچک می تواند به صورت خلاصه ای از مطالب گفته شده به علاوه اطلاعات تبلیغاتی در مورد شرکت و موسسه شما باشد. در ضمن پس از سمینار، مدت کوتاهی را به گفت و گوی غیر رسمی با حضار بگذرانید. مردم معمولاً پرسشهایی دارند که نمی خواهند در حضور جمع مطرح کنند.
۵) در یک کلاس، درس بدهید
در هر جامعه ای، همیشه یکی - دو کالج عمومی یافت می شود و در شهرهای بزرگ، مراکز آموزش بزرگسالان و اکابر، مانند موسسه Learning Annex وجود دارد که امتیاز ایجاد شعبات خود را واگذار می کند.
این مراکز آموزشی همواره در جست و جوی معلمان کار آزموده اند. فقط کافی است با آنها تماس بگیرید و یک بروشور از کلاسهای موجود را درخواست کنید تا معلوم شود آیا موضوع مورد علاقه شما در آن محل تدریس می شود یا خیر.
اگر چه این شغل درآمد چندانی ندارد، اما شما را به خوبی در معرض دید عموم قرار می دهد. در بروشور مورد بحث، علاوه بر شرح موضوع کلاس، یک زندگینامه مختصر از معلم نیز درج می شود. در این قسمت، شما می توانید موسسه، دستاوردهای اخیر، مراجعان مهم، کتابها یا سایر مطالب منتشر شده و غیره را نام برید.
گاه می شود افرادی که به کلاس شما دسترسی ندارند، صرفاً بر اساس مطالعه زندگی نامه فوق، با شما تماس بگیرند و بخواهند از خدمات شما استفاده کنند. احتمالاً کسب و کار ناشی از این زندگی نامه بیش از درآمد تدریس در کلاس خواهد بود!
هر چند افراد دست اندر کار در کسب و کارها معمولاً معتقدند فقط، پول است که پول می آورد، اما شما با استفاده از مهارتهای کلامی خود می توانید تلاشهای بازاریابی را بهبود بخشید و به سهولت و بدون سرقت از بانک، سودآوری بیشتری را تجربه کنید!
منبع : هشت


همچنین مشاهده کنید