جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


زبان بدن یکی از موثرترین راههای انتقال پیام به مخاطب


زبان بدن یکی از موثرترین راههای انتقال پیام به مخاطب
سال‌هاست در مورد این موضوع بحث می‌شود که چطور می‌توانیم روی دیگران دربرخوردهایمان تاثیر خوبی بگذاریم و به عبارتی در ذهن آنها زلزله‌ای به پا کنیم! در تحقیقی که اخیرا انجام شد مشخص شده وقتی برای‌بار اول با مردم رو در رو می‌شویم اولین تاثیر درونی که در آنها ایجاد می‌کنیم، به این صورت تقسیم ‌بندی می‌شود: ۵۵ درصد این تاثیر به ظاهر و به عبارتی زبان بدن بستگی دارد، ۳۸درصد به سبک صحبت کردن مربوط است و تنها ۷ درصد به آنچه که واقعا بیان می‌کنیم ارتباط دارد. اگر می‌خواهید اولین تاثیر شما بر دیگران خوب و موثر باشد به نکات زیر توجه کنید.
هیچ وقت قدرت تماس چشمی را بر دیگران دست کم نگیرید. تصور کنید برای یک مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید.
این شما هستید که باید نظر مثبتی در مورد خودتان در ذهن مصاحبه‌گر ایجاد کنید و در این بین تماس چشمی بسیار مهم و موثر است.
برای موفقیت در این کاراین مراحل را در نظر بگیرید:
۱ ) اگر در میان جمعی هستید و می‌خواهید در بین آنها بر فرد خاصی تاثیرگذار باشید باید اول فرد مورد نظر را پیدا کنید. مثلا در حیاط مدرسه یا محوطه دانشگاه می‌خواهید دوستی پیدا کنید یا قرار است در یک امتحان شرکت کنید و می‌خواهید قبل از آغاز آن با یکی از شرکت کنندگان ارتباط برقرار کنید. اگر فردی را انتخاب کنید که معیارهای جذابیت او در حد خودتان باشد، معمولا بهترین نتیجه را به‌دست می‌آورید.
۲ ) قبل از برقراری تماس چشمی با فرد مورد نظر به مسیری که به فرد می‌رسد نگاهی بیندازید.
۳ ) وقتی فرد مورد نظر را پیدا کردید برای چند ثانیه کوتاه به او نگاه کنید. طولانی‌ترین نگاه‌ها در این مرحله نباید از سه ثانیه بیشتر باشد. بعد نگاهتان را به سمت دیگر برگردانید.
۴ ) ۱۰ ثانیه صبر کنید و دوباره نگاه کنید. اگر طرف مقابل هم علاقه‌مند باشد او هم به شما نگاه می‌کند. گاهی آنقدر قدرت تماس چشمی زیاد است که می‌بینید فرد مورد نظر کنار شما ایستاده تا راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کند.
● زبان بدن
وضعیت بدن شما باید به نحوی باشد که نشان دهد شما پذیرای طرف مقابل هستید و به عبارتی از او دعوت می‌کنید با شما ارتباط برقرار کند.
هیچ‌وقت دست‌هایتان را در هم قفل نکنید. به حالت دست به سینه قرار نگیرید و یا کیف دستی‌تان را جلوی بدنتان قرار ندهید چون این کارها نشان می‌دهد دارید خودتان را پنهان می‌کنید.
اگر حس می‌کنید عصبی هستید به زبان بدن خودتان توجه کنید. اگر می‌بینید دارید دست‌هایتان را به هم می‌مالید یا حالت بی‌قراری دارید یعنی اصلا راحت نیستند و ناراحتی از سر و رویتان می‌بارد. طوری بایستید یا بنشینید که تمام وزن بدنتان به‌طور متعادل از سر تا پایتان توزیع شود.
اگر می‌ایستید کاملا کشیده و راست بایستید. این حالت بدنی به طرف مقابل این پیام را منتقل می‌کند که اعتماد به نفس دارید و آرام هستید.
بعد از چشم‌ها، بزرگ‌ترین و موثرترین موضوع تاثیرگذار، لبخند شماست. لبخند به طرف مقابل می‌فهماند که خوش‌اخلاق و آرام هستید. وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند با تکان دادن سر باعث می‌شوید مکالمه همچنان جریان پیدا کند.
● ارتباط از نوع نزدیک
دست دادن به فرهنگ و باورهای مذهبی دو طرف بستگی دارد. اگر امکان دست دادن یا روبوسی با فرد مورد نظر وجود دارد، تنها وقتی باید این‌کار را انجام دهید که مطمئن باشید او از این تماس راضی است. معمولا دست دادن به زمان احتیاج دارد. به هرحال در شروع بهتر است دست دادن رسمی باشد. ولی بعد می‌توانید دست دوست‌تان را به گرمی در دست‌تان بفشارید.
● رسیدن به نقاط مشترک
اگر با طرف مقابل در مورد مسائلی که مورد علاقه هر دوشماست صحبت کرده و از این علایق مشترک تعریف و تمجید کنید برای شروع مکالمه راه خوبی را انتخاب کرد‌ه‌اید. این کار احساسات شما را در مورد موضوعاتی که برای هر دوی شما جذاب محسوب می‌شود، منتقل می‌کند.
برای شروع مکالمه با طرف مقابل از موضوعات ساده مثل لباس پوشیدن، مدل موی‌سر، موضوع امتحان و یا آب ‌و هوا شروع کنید. در تعریف و تحسین حرف‌های طرف مقابل زیاده‌روی نکرده و اعتدال را رعایت کنید.
اگر این تعریف‌ها دروغ باشد عدم صداقت شما را می‌رساند.
در پایان فراموش نکنید اگر می‌خواهید ارتباطی قوی و موثر با یک نفر برقرار کنید باید با توجه به شرایط، عرف جامعه و دلیل این ارتباط، بر او تاثیری عمیق بگذارید و به عبارتی ذهن و فکر او را کاملا تکان دهید.
ترجمه: فرشته آل علی
منبع : هشت


همچنین مشاهده کنید