جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی بیشتر با مبانی و تعریف واژه فن آوری اطلاعات Information Technology یا IT


آشنایی بیشتر با مبانی و تعریف واژه فن آوری اطلاعات Information Technology  یا IT
فن آوری اطلاعات یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت در قرن بیست و یکم می باشد .IT موجب ایجاد دگرگونی و تحول در روش های زندگی ، آموزش ، کار و بازی خواهد شد .پیشرفت های مربوط به محاسبات کامپیوتر و فن آوری ارتباطات ، زیر ساخت های جدیدی برای تجارت ، پژوهش های علمی و فعالیت های اجتماعی ایجاد می کند.
این زیر ساخت گسترش داده شده ابزارهای جدیدی را برای ارتباط داشتن با سراسر دنیا و کسب علم ودریافت اطلاعات به ما ارائه می دهد . تکنولوژی اطلاعات به ما کمک خواهد که بدانیم چه طور محیط اطراف مان را تحت تاثیر قرار دهیم و چطور از آن بهتر مراقبت کنیم .IT وسیله ای برای رشد اقتصاد است .IT محل کار را جذابتر ، کیفیت مراقبتهای پزشکی را بهبود و دولت را مسئولیت پذیرتر و در دسترس تر برای برآوردن نیازهای شهروندان می کند.
● تعریف فن آوری اطلاعات
فن آوری مربوط به سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر برای پردازش ، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات است.فن آوری اطلاعاتIT علم و مهارت های همه جنبه های محاسبات ، ذخیره سازی اطلاعات و ارتباطات است . IT مبحث جدیدی است که به سرعت رشد کرده و تغییرات بنیادی در دنیای کنونی ایجاد می کند ، این تغییرات ناشی از انجام روش های تجاری جدید ، ایجاد تنوعات و سرگرمی های جدید و به وجود آوردن هنرهای جدید می باشد.
تکنولوژی اطلاعات شامل موضوعاتی است که به علم و تکنولوژی کامپیوتر ، طراحی ، توسعه ، نصب و پیاده سازی سیستم ها و نرم افزارهای اطلاعاتی مربوط می شود.
فن آوری اطلاعات به طراحی و استفاده از کامپیوتر و ارتباطات برای حل انواع مختلف مسایل مربوط می شود. بسیار جالب توجه است که کامپیوترهایی که در ۵ سال پیش تولید شدند ، اکنون در تعداد زیادی از سازمان های بزرگ استفاده می شوند.
ما پذیرفته ایم که تقریبا تمام صورت حساب ها و پرداخت های ما از ادارات دولتی و سازمان های بزرگ توسط کامپیوتر چاپ می شوند و خدماتی مانند Bankcard و Medicare فقط به دلیل وجود آنکه کاربردهای کامپیوتر بسیار متنوع است ، از چاپ صورت حساب ها گرفته تا کنترل کوره های بسیار حساس ، همه آنها نیاز دارند که اطلاعاتشان در کامپیوتر ذخیره شده و برنامه ها توسط کامپیوتر با مهارت اداره شوند.
▪ یک مثال:
یک خبرگزاری داریم در این خبرگزاری فرضی به فن آوری اطلاعات رو آورده و کلیه عملیات خود را با فن آوری اطلاعات انجام می دهد و چهار اصل ذخیره ، بازیابی ، پردازش و انتقال اطلاعات را انجام می دهد خبرنگار فرضی این خبرگزاری ، خبر خود را به وسیله سخت افزار کامپیوتر و نرم افزار ویراستاری تحریر می کند و در قسمتی از کامپیوتر خود ذخیره می کند( ذخیره اطلاعات) سردبیر خبر را بازخوانی می کند وتصحیح می نماید ( بازیابی اطلاعات) ؛ و آن را روی سرور برمبنای خروجی و فرمت خاص می دهد ( پردازش اطلاعات ) حال این خبر برروی شبکه ملی پخش می شود( انتقال اطلاعات) پس چهار اصل اطلاعات را داراست.
این چهار اصل خبرگزاری را به فن آوری اطلاعات سوق داده است .
● مفاهیم اصلی
بعضی از مفاهیم اصلی در استفاده از کامپیوتر عبارتند از :
- روش های سازماندهی شده برای برنامه ریزی کامپیوترهاجهت اداره اطلاعاتشان سازماندهی اطلاعات ذخیره شده در سازمان ؛ ساختمان داده ها
- مفاهیم اصولی در طراحی کامپیوتر؛ معماری کامپیوتر
شبکه های کامپیوتری ؛ ارتباطات داده ها و شبکه های کامپیوتری
علاوه بر مفاهیم اساسی بالا ، تکنیک های خاصی وجود دارد که در انواع کاربردهای خاص مورد نیاز می باشد . در وهله اول ، برای مثال ، در کار بردهای تجاری ، نیاز به ذخیره اطلاعات زیادی می باشد . یک شرکت بیمه ، برای مثال نیاز دارد که جزییات همه سیاست های مربوط به دریافت کنندگان بیمه را نگه داشته و به سوالات مربوطه پاسخ دهد.
ثانیا در کاربردهای علمی ، مقدار اطلاعاتی که باید ذخیره شود معمولا بسیار کم است ، اما محاسباتی که روی اطلاعات باید انجام گیرد بسیار پیچیده است . بالاخره طراحی کامپیوترها برای استفاده در خانه و یا اداره و یا لوازمی مانند ماشین ها ، اجاق ها ، چرخ خیاطی و ماشین تحریر به مهارت های خاصی نیاز دارد.فن آوری اطلاعات به ایجاد ، جمع آوری ، پردازش ، ذخیره و تحویل اطلاعات و فرآیند ها وتدابیری که همه این ها را امکان پذیر می سازد اشاره می کند. ایده اصلی فن آوری اطلاعات ایجاد زندگی مفیدتر و مؤثرتر می باشد.
● سخن آخر
IT اصطلاحاتی است که همه فرم های مختلفی را که برای ایجاد ، ذخیره ، تبادل و استفاده از اطلاعات در فرمهای مختلف ( اطلاعات تجاری ، مکالمه ، تصاویر ساکن ، سینما ، نمایش های چند رسانه ای و فرم های دیگری شاید هنوز به فکر خطور نمی کند.( این فن آوری اغلب انقلاب اطلاعات نامیده می شود.
http://www.yazdit.myblog.ir/More-۸۳۶.ASPX


همچنین مشاهده کنید