پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


اهریمن مقیم: انهدام Resident Evil: Extinction


اهریمن مقیم: انهدام  Resident Evil: Extinction
▪ کارگردان: راسل مالکاهی.
▪ فیلمنامه: پل دابلیو. اس. اندرسون.
▪ موسیقی: چارلی کلوزر.
▪ مدیر فیلمبرداری: دیوید جانسون.
▪ تدوین: نیون هاوی.
▪ طراح صحنه: یوجینو کابالرو.
▪ بازیگران: میلا یووویچ[آلیس]، عوده فهر[کارلوس الیویرا]، الی لارتر[کلر ردفیلد]، ایان گلن[دکتر آیزاکز]، آشانتی[پرستار بتی]، مایک اپس[ال. جی.]، کریستوفر ایگان[میکی]، اسپنسر لاک[کی-مارت]، جیسون اّمارا[آلبرت وسکر].
▪ ٩٥ و ٩٣ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ فرانسه، استرالیا، آلمان، انگلستان، آمریکا.
▪ نام دیگر: Resident Evil ٣، Resident Evil: Afterlife.
▪ ژانر: اکشن، ترسناک، علمی تخیلی، مهیج.
چند سال بعد از فاجعه شهر راکون، آلیس تنها مانده و تبدیل به مایه دردسر شده است. او سعی دارد تا زنده مانده و کمپانی آمبرلا را که توسط آلبرت وسکر شرور اداره می شود، نابود کند. محقق ارشد کمپانی آمبرلا دکتر آیزاکز است که در شرارت دست کمی از رئیس خود ندارد و در آزمایشگاهی زیر زمینی سرگرم کار است.
آلیس در گذر از صحرای نوادا و شهر لاس وگاس بار دیگر با کارلوس و گروهش برخورد می کند که حفاظت از کاروانی به رهبری کلر ردفیلد را بر عهده دارند. آلیس به آنها برای انهدام انبوه زامبی ها کمک می کند، اما وجود خود او نیز می تواند برای آنان خطرناک باشد.
چون دکتر آیزاکز از طریق ماهواره موفق به ردیابی او می شود. آلیس که محل آزمایشگاه را کشف کرده، به آنجا می رود تا آیزاکز را نابود کند. در آنجا می فهمد که خون وی تنها سازنده پادزهر برای مقابله با ویروس مرگبار تی است، که باعث مرگ میلیون ها انسان شده است...
● چرا باید دید؟
اهریمن مقیم یا خطر میکربی[Biohazard] یکی از پدیده های فرهنگی روزگار ماست. یک بازی ویدیویی که اولین بار در ١٩٩٦ منتشر شد و بعدها تبدیل به قصه مصور، رمان و سه فیلم هالیوودی[تا امروز] شده است. تاکنون ١٥ نسخه از این بازی عرضه شده و فیلم های ساخته شده بر اساس این بازی پول و شهرت برای سازندگان آن به ارمغان آورده است.
سهم اصلی این موفقیت به میلا یووویچ بازیگر اصلی فیلم تعلق دارد. اولین قسمت این پروژه سینمایی ٥ سال قبل توسط پل اندرسون و دومین قسمت آن دو سه سال قبل به کارگردانی الکساندر ویت تولید شد. هر دو نفر کارگردان های شناخته شده ای نبودند، اما راسل مالکاهی پیشینه ای طولانی تر و مثبت تر از آنها دارد.
تبحر او در ساختن فیلم های پر حادثه در ژانر علمی تخیلی یا فانتزی[مانند های لندر/کوه نشین] سبب انتخاب او برای کارگردانی قسمت فعلی است و در مقایسه با دو نفر قبلی حاصل کار به مراتب تماشایی تر است.
اهریمن مقیم از عناصر گونه ترسناک، پیرنگ بسیار پر پیچ و خم و صحنه های اکشن چشمگیر بهره مند است که دوستداران و تحسین کنندگان زیادی دارد. مضمون آخر زمانی آن توانسته در میان منتقدان سینما طرفدارانی برای خود دست و پا کند تا آن را متاثر از فضای ملتهب سیاسی دنیای امروزی و خطر قریب اولوقع یک فاجعه زیست محیطی و انسانی ارزیابی کنند.
وقوع حوادثی چون ١١ سپپتامبر نیز مفسران آن را صاحب دلایلی عینی کرده است. درچنین شرایطی نمی توان و نباید از کنار چنین پدیده ای بی اعتنا گذر کرد. محبوبیت بی چون و چرای بازی و فیلم پر از خشونت آن و استقبال جوانان که تولید قسمت های بعدی را تضمین می کند[قسمت بعدی در سال آینده به نمایش در خواهد آمد]، بر اهمیت آن می افزاید.
اهریمن مقیم تا این لحظه اولین سه گانه سینمایی بر اساس یک بازی ویدیویی است که تماشاگرانش را به مبارزه ای خشن و قاطع با حملات تروریستی میکربی فرا می خواند. چیزی که در زمانه ما امری محتمل است و می تواند دنیا را به سوی آخر زمان هدایت کند. اما اهریمن مقیم می گوید پس از آخر زمان نیز می تواند انهدامی دیگر در راه باشد. پس فاجعه بزرگ تر از این حرف هاست.
گفتن این که لشگر زامبی ها یا صاحبان کمپانی آمبرلا سمبل چه کسانی هستند، بیهوده است. تشویق به عمل گرایی مدت زمان زیادی است که در فیلم های هالیوودی تبلیغ می شود. بنابر این عرض خود نمی بریم و زحمت شما هم نمی داریم.
اگر شما هم از دوستداران این بازی/فیلم هستید، برای دیدن ساخته ٤٥ میلیون دلاری مالکاهی بشتابید. ولی اگر تاکنون با این پدیده آشنا نبودید، یقیناً قسمت سوم در مقایسه با دو فیلم پیشین نقطه آشنایی بهتری است!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید